به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۲۰:۴۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۱۱ ساعت ۱۱:۴۹
کد مطلب : ۲۱۲۹۳۶

آلمان، حزب‌الله را سازمان تروریستی اعلام کرد

گروه بین‌الملل: وزارت کشور آلمان امروز در بیانیه‌ای حزب‌الله را بعنوان یک سازمان تروریستی معرفی کرد و گفت فعالیت‌های آن را در خاک این کشور ممنوع کرده است.
آلمان، حزب‌الله را سازمان تروریستی اعلام کرد
وزارت کشور آلمان امروز (پنجشنبه) اعلام کرد که فعالیت‌های حزب‌الله در خاک این کشور اروپایی را ممنوع کرده است و آن را بعنوان یک «سازمان تروریستی» معرفی کرد. بنا به گزارش خبرگزاری رویترز، پلیس آلمان اوایل صبح امروز عملیاتی را با هدف دستگیری برخی از اعضای حزب‌الله انجام داد. مقام‌های امنیتی آلمان مدعی هستند که حدود یکهزار و ۵۰ نفر از اعضای حزب‌الله در خاک این کشور فعالیت می‌کنند. یکی از سخنگویان وزارت کشور آلمان در یک پیامی توییتری نوشت: «هورست زهوفر وزیر کشور، (فعالیت‌های) سازمان تروریستی شیعه حزب‌الله در آلمان را ممنوع کرده است».

یک گزارش اطلاعاتی که پارسال منتشر شده نیز حدود ۳۰ مسجد و مرکز فرهنگی اسلامی در آلمان را مرتبط با حزب‌الله دانسته بود. اسرائیل و ایالات متحده پیش از این بارها از آلمان خواسته بودند تا فعالیت سازمان حزب‌الله لبنان در خاک آلمان را در کلیت آن ممنوع کند. آلمان تاکنون بین بازوی سیاسی این گروه و بازوی نظامی‌اش که در سوریه به همراه بشار اسد جنگیده تفاوت قائل می‌شد. مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، در سفر سال گذشته خود به برلین ابراز امیدواری کرده بود که آلمان نیز همچون بریتانیا فعالیت شاخه سیاسی حزب‌الله را هم ممنوع کند. اتحادیه اروپا، شامل آلمان، از سال ۲۰۱۳ شاخه نظامی حزب‌الله را تروریستی اعلام کرد؛ این تصمیم بعد از حمله مرگبار به اتوبوس گردشگران اسرائیلی در بورگاس بلغارستان گرفته شد. حزب‌الله عامل طراحی و اجرای آن حمله معرفی شد. تاکنون آمریکا، کانادا، اسرائیل، بریتانیا، اتحادیه عرب و هلند هر دو شاخه سیاسی و نظامی حزب‌الله را تروریستی دانسته‌اند. پیش از این روزنامه آلمانی اشپیگل نوشته بود این ظن وجود دارد که شاخه سیاسی حزب‌الله در خاک آلمان به گردآوری کمک مالی، جذب نیرو، ترویج یهودستیزی و ایدئولوژی جهادگرایان اسلامی اقدام می‌کند.