کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

محقق داماد:​ متفکر در ارائه نظرش آزاد باشد

فکر و اندیشه را نمی‌توان به زنجیر کشید

ايلنا , 25 آبان 1392 ساعت 14:15

گروه فرهنگ و ادب:​ يک استاد حوزه و دانشگاه معتقد است که رشد و ارتقای فرهنگ از طریق رشد و ارتقای فکر و اندیشه به دست می‌آید.


حجت الاسلام محقق داماد که در مراسم تجلیل از خادمان نشر سخن می‌گفت؛ با اشاره به لزوم ارتقای فرهنگ و تفکر گفت: ارتقای فرهنگ و تفکر به شهادت تاریخ ادبیات و تاریخ اندیشه از آنجا ناشی می‌شود که متفکر در ارائه نظرش آزاد باشد.  محقق داماد ادامه داد: همه مسائل و همه فعالیت‌ها را می‌توان به زنجیر و فکر کشید. اما فکر واندیشه را نمی‌توان به زنجیر کشید و به تفکر و اندیشه نمی‌توان گفت دیندار باشد یا بی‌دین.

وی با اشاره به دوران طلایی تفکر اسلامی در قرن ۵ و۶ گفت: اندیشه آزاد است که باعث رشد می‌شود و با نگاهی به فعالیت‌های تاریخی به خصوص قرن‌های ۵ و۶ که قرن طلایی اسلام است؛ متوجه این امر به خوبی می‌شویم زیرا در این دو قرن دانشمندانی مانند ابن سینا، فارابی و محمد زکریای رازی، به راحتی نظرات متفاوت و مختلف خود را درباره دین بیان می‌کردند اما مشاهده می‌کردیم هیچ فردی بی‌دین نشده است.  محقق داماد با اشاره به لزوم تقدیر از صاحبان اندیشه و فکر گفت: در بحث تقدیر ما یک مدح داریم و یک حمد. زمانی که از نشر و فکر تقدیر می‌کنیم حمد علم را می‌گوییم و نه مدح آن را. و حمد علم، شکرگزاری از فکر و ستودن آن است. نه آنکه بخواهیم مطلبی به آن اضافه کنیم.

وی خطاب به علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: اقداماتی که شما در تجلیل از صاحبان فکر و اندیشه دارید خوب است اما باید بیشتر از این‌ها صورت بگیرد. زیرا دو شغل در دنیاست که در ماهیت آن قداست نهفته است. اولی پزشکی و دومین آن نشر کتاب است.  وی در پایان گفت: اگر کسی در این دو شغل قصد کاسبی و زراندوزی داشته باشد، به آن‌ها لطمه زده است. به قول حافظ مرغ دانا را با حسن خلق توان گرفت نه به دام و دانه.


کد مطلب: 21467

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/21467/فکر-اندیشه-نمی-توان-زنجیر-کشید

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir