به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۴:۵۹
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ساعت ۱۴:۱۵
کد مطلب : ۲۱۴۶۷
محقق داماد:​ متفکر در ارائه نظرش آزاد باشد

فکر و اندیشه را نمی‌توان به زنجیر کشید

گروه فرهنگ و ادب:​ يک استاد حوزه و دانشگاه معتقد است که رشد و ارتقای فرهنگ از طریق رشد و ارتقای فکر و اندیشه به دست می‌آید.
فکر و اندیشه را نمی‌توان به زنجیر کشید
حجت الاسلام محقق داماد که در مراسم تجلیل از خادمان نشر سخن می‌گفت؛ با اشاره به لزوم ارتقای فرهنگ و تفکر گفت: ارتقای فرهنگ و تفکر به شهادت تاریخ ادبیات و تاریخ اندیشه از آنجا ناشی می‌شود که متفکر در ارائه نظرش آزاد باشد.  محقق داماد ادامه داد: همه مسائل و همه فعالیت‌ها را می‌توان به زنجیر و فکر کشید. اما فکر واندیشه را نمی‌توان به زنجیر کشید و به تفکر و اندیشه نمی‌توان گفت دیندار باشد یا بی‌دین.

وی با اشاره به دوران طلایی تفکر اسلامی در قرن ۵ و۶ گفت: اندیشه آزاد است که باعث رشد می‌شود و با نگاهی به فعالیت‌های تاریخی به خصوص قرن‌های ۵ و۶ که قرن طلایی اسلام است؛ متوجه این امر به خوبی می‌شویم زیرا در این دو قرن دانشمندانی مانند ابن سینا، فارابی و محمد زکریای رازی، به راحتی نظرات متفاوت و مختلف خود را درباره دین بیان می‌کردند اما مشاهده می‌کردیم هیچ فردی بی‌دین نشده است.  محقق داماد با اشاره به لزوم تقدیر از صاحبان اندیشه و فکر گفت: در بحث تقدیر ما یک مدح داریم و یک حمد. زمانی که از نشر و فکر تقدیر می‌کنیم حمد علم را می‌گوییم و نه مدح آن را. و حمد علم، شکرگزاری از فکر و ستودن آن است. نه آنکه بخواهیم مطلبی به آن اضافه کنیم.

وی خطاب به علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: اقداماتی که شما در تجلیل از صاحبان فکر و اندیشه دارید خوب است اما باید بیشتر از این‌ها صورت بگیرد. زیرا دو شغل در دنیاست که در ماهیت آن قداست نهفته است. اولی پزشکی و دومین آن نشر کتاب است.  وی در پایان گفت: اگر کسی در این دو شغل قصد کاسبی و زراندوزی داشته باشد، به آن‌ها لطمه زده است. به قول حافظ مرغ دانا را با حسن خلق توان گرفت نه به دام و دانه.
مرجع : ايلنا

۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ۱۴:۳۷
جالبه صداوسیما دوباره از موسوی و کروبی خواست توبه کنند!!!!!چرا!؟ اونم تو حصر!؟
اگه اینا منظورشون اینه که برن یه نوشته رو بهشون بدن تا اونام بخونن و تلویزیون اونو پخش کنه آب دو هاون می کوبن!!! موسوی و توبهههههههههه....!!!! توبه از چی؟؟؟؟
ملاغه آغایون به ته دیگ خورده... (170002)
۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ۱۶:۲۹
ایکاش سخنان ایشان را برادرهای همسرشون متوجه میشدند (170108)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ۱۷:۵۵
به کلیه کسانی که دلشان هوای سنگ پای قزوین را می کند توصیه میکنم بخش های خبری صدا و سیما را تماشا نمایند (170174)
اصلاحاتیون
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ۱۸:۴۱
این کیه دیگه؟؟؟
هر روز یکی واسه ما تعین تکلیف میکنه
فعلا باد اینوریه همه اینوری شدن (170229)
AliReza
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ۱۴:۴۹
خوبست محققان آزاداندیشی چون ایشان به بازداشت آقای غروی که مصداق بارززیرپاگذاردن حق آزادی بیان است اعتراض کنند. (170016)
۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ۱۵:۱۳
دوست دارم بدانم كه آقاي محقق در اين سالها چكار كرده است و چه قدم مفيدي براي خدمت به مردم برداشته است. البته همين كه مداح نبوده و از اهالي و ساكتين بوده است جاي شكر دارد ولي از ايشان بيش از اين انتظار مي رود. (170029)
۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ۲۲:۲۸
دوست عزیز عدول از قدرت و سکنت در جهت اندیشه کم،کاری نیست.مگر خدمت به مردم فقط به دادو بیداده.نشر آزاداندیشی و تربیت انسان دگر اندیش بزرگترین خدمت به مردم و مملکته.که دکتر محقق سالهای متمادیست که به این خدمت در حوزه دانشگاه مشغول است. (170416)
raha
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ۱۷:۵۳
دکتر علی اصغر غروی را می توان در بند کرد اما اندیشه اش را نمی توان در بند کرد; اسلام شناسانتان را به مناظره و نقد اندیشه اش دعوت کنید نه اینکه او را در بند کنید...! لااقل آقایان موسوی و کروبی را هم به رسانه ی ملی(سیمای ضرغامی) دعوت کنید تا به شکل زنده و مستقیم پاسخگوی اتهام ها باشند, اگر کمی انصاف دارید... (170172)
۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ۱۸:۱۲
خود بهار آزادی بیان رو در صف انتشارش نگهداشته 3 ساعته شیرشو باز کنه نظرات چاپ بشه ببینیم ملت نظرشون چیه (170186)
۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ۲۱:۵۵
فعلا که تونستن ،خوب هم تونستن ....خود شما هم که بهتر از همه می دانید و شاید هم نقشی در حاشیه داشته اید! (170396)
احمد
United States
۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ۲۲:۱۸
عجب صدا و سیمایی کی کمیخواهند فهم ودرک صادقانه پیداکنند البته هیچوقت خدا به ملت با این طرز تفکر رسانه ملی به خیر کند هر بد بختی داریم از این اهالی افراطیون است هیچ فکر نمیکنند که اکنون همه ملت با دانش و کرامت انسانی هستند و گول این اقایان را نمیخورند (170410)
۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ۲۳:۰۱
بله نمیشه در غل و زنجیر کرد اما میشه کندش کرد و با محدودیتها به امعه اسیب رساند (170447)
۱۳۹۲/۰۸/۲۶ ۰۱:۱۳
ای آقااااا... اینجا ایران است، کافیه نگاهی به صدا و سیما داشته باشید تا متوجه بشید. (170537)