به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۱ - ۱۸:۱۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۲۷ ساعت ۱۳:۳۳
کد مطلب : ۲۱۷۳۵

بازگشت​ایران​به بازارنفت​و سرنوشت​روسیه

گروه اقتصادي: با بازگشت نفت ایران به بازار، روسیه که اقتصاد آن به شدت وابسته به نفت و قیمت بالای‌ آن است در شرف از دست دادن موقعیت خود قرار می‌گیرد.
بازگشت​ایران​به بازارنفت​و سرنوشت​روسیه
نشریه اینترنشنال بیزینس تایمز در گزارشی درباره تاثیر بازگشت نفت ایران به بازار روی اقتصاد روسیه نوشت: رییس جمهور ایران ماه گذشته در سفر به آمریکا تلاش کرد تا مناسبات بین ایران و غرب را ارتقا ببخشد. در نتیجه این بهبود مناسبات ایران امیدوار است که تحریمها علیه تهران کاهش یابد. اما با بازگشت نفت ایران به بازار، روسیه که اقتصاد آن به شدت وابسته به نفت و قیمت بالای‌ آن است در شرف از دست دادن موقعیت خود قرار می‌گیرد.

روسیه از سال 2008 بازارهای نفتی شرق اروپا را در انحصار خود داشته است. اما همزمان با بهبود وضعیت اقتصادی اروپا این وضعیت روی بخش بانکی و مالی روسیه تاثیر گذاشته و این کشور در وضعیت بسیار آسیب پذیری قرار گرفته است؛ وضعیتی که با بازگشت ایران به بازار جهانی نفت بدتر خواهد شد. دولت روسیه بیش از حد به قیمت بالای نفت که بخشی از آن به دلیل غیبت ایران در بازار جهانی نفت است، وابستگی دارد. اما با احتمال بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی، قیمت‌های نفت شروع به کاهش خواهد کرد.

وضعیت نفتی روسیه در سال جاری بهتر از حد عادی بوده و مطمئنا باعث ارتقای اقتصادی این کشور شده است، زیرا نفت و گاز حدود 75 درصد صادرات روسیه و تقریبا نیمی از مجموع درآمدهای این کشور را تشکیل می‌دهد. همچنین افزایش تولید خودرو در چین که در پنج سال گذشته 50 دصد افزایش یافته به رشد صادرات نفتی روسیه به چین کمک کرده است. به رغم تهدید رقیبی چون ایران، همچنان اخبار خوبی برای بخش نفتی روسیه وجود دارد. قیمت‌های نفت از زمان کاهش در ماه آوریل به تدریج رو به افزایش گذاشته و در حال حاضر حدود 110 دلار در هر بشکه معامله می‌شود. برخی تحلیلگران انتظار دارند که بهای نفت به دلیل مسائل جاری در سوریه به 145 دلار در هر بشکه نیز برسد اما از سوی دیگر نبود سوریه در بازار جهانی نفت به عنوان یک صادرکننده می‌تواند با بازگشت نفت ایران به بازار جبران شود و هیچ تغییری در قیمت‌ها رخ نخواهد داد.

تقاضای نفت در کشورهای صنعتی ثروتمند راکد بوده و اروپا همچنان پس از پنج سال رکود اقتصادی به دنبال راهی برای خروج از این وضعیت است و مصرف نفت این کشور به پایین ترین سطح 22 سال گذشته رسیده است. آمریکا اخیرا جای عربستان را به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت جهان گرفته است که به معنی این است که احتیاج کمتری به واردات نفت خواهد داشت. حتی رسیدن آمار فروش خودرو در آمریکا به بالاترین سطح شش سال اخیر(16میلیون خودرو) در ماه اوت، تفاوت چندانی را در واردات نفت این کشور ایجاد نکرده است زیرا آمریکایی‌ها خودروهای قدیمی پرمصرف را با خودروهای کم مصرف جایگزین کرده‌اند و در نتیجه روسیه به مصرف نفت بازارهای نوظهور احتیاج خواهد داشت.

حقیقت این است که روسیه اگر بخواهد که در بازار نفتی غیرقابل پیش‌بینی و متغیر کنونی باقی بماند، باید مشتریان نفتی خود را تنوع ببخشد و منابع جدیدی برای درآمدزایی خود ایجاد کند. البته تمام این مسائل به بازگشت ایران به بازار نفت بستگی دارد.
مرجع : ايسنا