به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۸ - ۲۳:۴۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۲۹ ساعت ۱۲:۴۶
کد مطلب : ۲۲۰۳۴

کاهش بهای نفت در آستانه مذاکرات ژنو

گروه اقتصادي: بهای نفت برنت در بازارهای جهانی پیش از شروع گفتگوی ایران و 1+5 که ممکن است به کاهش تحریم‌ها علیه ایران بینجامد، بیش از یک دلار کاهش یافت.
کاهش بهای نفت در آستانه مذاکرات ژنو
از سرگیری صادرات نفت لیبی از دیگر دلایل کاهش قیمت نفت برنت بود. 1+5 و ایران امروز(چهارشنبه) در تلاش برای برقراری یک توافق درخصوص برنامه هسته‌ای ایران گردهم می‌آیند. باراک اوباما رییس جمهور آمریکا از کنگره خواسته است که تشدید تحریمها علیه ایران را همزمان با پیگیری مذاکرات متوقف کند. از سوی دیگر صادرات نفت لیبی از بندر غربی ملیته پس از پایان اعتراضات در این پایانه از سرگرفته شد و با از سرگیری فعالیت این بندر یک میدان نفتی بزرگ دراین کشور می‌تواند به تولید بیش از 80 هزار بشکه در روز برسد.

جان کیلداف تحلیلگر نفتی گفت: این خبر خوش از جانب لیبی واقعا روی قیمت نفت برنت تاثیر می‌گذارد. از سرگیری صادرات نفت لیبی و همچنین امیدها نسبت به نشست ایران، باعث فشار روی قیمت نفت شده است. تحریمهای ایران باعث بیرون ماندن روزانه حدود یک میلیون بشکه نفت ایران از بازارهای جهانی شده و هرگونه توافق در مذاکرات باعث کاهش تحریمها و بازگشت نفت ایران به بازار خواهد شد.

بر این اساس بهای نفت برای تحویل در ماه ژانویه با یک دلار و 55 سنت کاهش 106 دلار و 92 سنت در هر بشکه معامله شد.
همچنین نفت سبک آمریکا برای تحویل در ماه دسامبر با 31 سنت افزایش 93 دلار و 34 سنت در هر بشکه به فروش رسید.
سرمایه‌گذاران نفتی به دنبال کاهش اختلاف قیمت ایجاد شده بین نفت برنت و نفت سبک آمریکا هستند.
اختلاف قیمت بین برنت و نفت آمریکا از بشکه‌ای 14 دلار و 79 سنت به 13 دلار و 58 سنت در هر بشکه رسید.
مرجع : ايسنا