به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۳ - ۲۱:۰۷
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۰۳ ساعت ۱۳:۱۸
کد مطلب : ۲۲۴۷۴

صالحی: فعالیت‌ هسته‌ای متوقف نمي​شود

گروه سياسي:​ رییس سازمان انرژی اتمی صبح امروز پس از نشست مطبوعاتی رییس‌جمهور که در ساختمان دفتر رییس جمهور برگزار شد، تاکید کرد که غنی‌سازی حق ماست.
صالحی: فعالیت‌ هسته‌ای متوقف نمي​شود
علی‌اکبر صالحی، معاون رییس‌جمهور در ابتدا با اشاره به توافق ایران و 1+5 گفت: من این دستاورد بزرگ را خدمت مقام معظم رهبری، ملت بزرگ ایران و رییس‌جمهور و دولت محترم تبریک عرض می‌کنم . وی ادامه داد: این آرزویی بود که شهدای ما بخصوص شهدای هسته‌یی داشتند و این آرزو به ثمر نشست. وی با بیان این که سال 92 سال فتح قله‌های سیاسی است و همانطور که پیش بینی می‌شد ما در این مسیر در حال حرکت هستیم و به نتیجه‌ی خوبی رسیدیم گفت: این آغاز راهی است بر پایان موضوع هسته‌یی و ان شاء الله سرانجام آن نیکو خواهد بود.

وی در مورد توافق‌نامه گفت: در توافق‌نامه‌ حاصل شده هیچ کدام از فعالیت‌های هسته‌یی ایران متوقف نخواهد شد و ما میزان غنی سازی را نیز به مدت 6 ماه به صورت داوطلبانه محدود می‌کنیم تا مذاکرات جامع انجام شود و تکلیف غنی سازی بالای 5 درصد مشخص شود. رییس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر این که غنی سازی حق ماست، گفت: ما اگر قرار باشد امتیازی را از زاویه دید آنها ( طرف مقابل ) بدهیم داوطلبانه بوده برای عدم غنی سازی بالای 5 درصد.

وی همچنین با اشاره به چگونگی تولید سوخت با غنی سازی 20 درصد در ایران گفت: ما قبلا هم که تقاضای سوخت 20 درصد از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کرده بودیم این مفهوم را داشت که از قبل قصد تولید 20 درصد را نداشتیم ولی وقتی از دادن آن به ما استنکاف کردند و شرایط گذاشتند جوانان ما با تلاش خود در این راستا حرکت کردند تا نشان دهند می‌توانند محدودیت‌های موجود در ارتباط با فن‌آوری هسته‌یی را برطرف کنند.

وی با بیان اینکه غنی سازی 5 درصد ادامه می‌یابد تحقیق و تولید ادامه پیدا می‌کند و فعالیتهای اکتشاف و استخراج ادامه دارد و هیچ فعالیتی نیست که ادامه نداشته باشد در پاسخ به سوالی مبنی بر این که جان‌کری وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده که حق غنی سازی در این توافقنامه برای ایران در نظر نگرفته شده است گفت: من نمی‌خواهم راجع به سخنان دیگران تحلیل و سخنی بیان کنم و به نظرات همکاران خوبمان توجه می‌کنیم و آنچه که مذاکره کنندگان ما گفته‌اند مبنای عمل است و این توافق‌نامه منتشر خواهد شد و ما متوجه می‌شویم. وی با بیان این که ما غنی سازی 5 درصد را ادامه می‌دهیم و به صورت عملی غنی سازی ادامه خواهد داشت، گفت: موارد دیگری نیز هست که تا زمانی که تیم مذاکره کننده افشا نکند ما قصد نداریم که آن را افشا کنیم.