به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۷ - ۱۸:۵۶
 
۴۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ساعت ۰۰:۵۳
کد مطلب : ۲۲۵۲۲
پیام فیس‌بوکی ظریف برای استقبال کنندگان: شرمنده‌ام

هنر دیپلمات پنهان کردن تلاطم‌ها در پشت لبخندهاست

گروه سياسي: دكتر محمدجواد ظریف در تازه‌ترين گزارش فیس بوکی خود با سپاس و تقدیر از مردمی که به فرودگاه آمده بودند نوشت که واقعاً شرمنده‌ام که دوستان محافظ اجازه ندادند از اتومبیل پیاده شوم. هیچ چیز برای من شیرین‌تر از دیدار نزدیک با شما نبود. متن کامل گزارش وزیر خارجه به شرح زیر است:
هنر دیپلمات پنهان کردن تلاطم‌ها در پشت لبخندهاست
ساعت 10 و 45 دقیقه شب یکشنبه است. تازه به خانه رسیده ام. قبل از اینکه گزارشی که در هواپیما نوشته ام را برایتان بفرستم، خواستم از همه دوستانی که به فرودگاه تشریف آورده بودند تشکر کنم. واقعاً شرمنده‌ام که دوستان محافظ اجازه ندادند از اتومبیل پیاده شوم. هیچ چیز برای من شیرین‌تر از دیدار نزدیک با شما نبود ولی ... این هم گزارشی که در هواپیما برایتان نوشتم:

ساعت 7 و ربع بعدازظهر یکشنبه است و برفراز آسمان ترکیه هستیم و انشاءالله تا یک ساعت و نیم دیگر به فرودگاه مهرآباد مي‌رسیم. بعد از 5 روز سخت و پرتنش، امروز تاحدود ساعت 6 و نیم صبح به وقت ژنو مشغول پیگیری کار بودیم و بعد توانستیم نماز صبح را بخوانیم و سه ساعتی بخوابیم. البته برخی اعضای بزرگوار هیئت مذاکره کننده که ترجمه فارسی متن را انجام مي‌دادند حتی همین قدر هم نخوابیدند.

اولین خبر اظهار لطف بزرگوارانه رهبر فرزانه انقلاب در پاسخ به گزارش کریمانه رییس جمهور محبوب بود که همچون گذشته فرزندانشان را مورد تفقد قرار داده بودند و نیز اظهارمحبت‌هاي دوستان عزیز. مجموعه این بزرگواری‌هاي مردم وبزرگان کشور چند بار اشک به چشمان این خدمتگزارکوچک آورد. از همه سپاسگزارم و از درگاه خداوند بزرگ مسئلت دارم که ما را شایسته این همه بزرگواری قرار دهد.

مذاکره و رسیدن به تفاهم همواره کار دشواری است، چراکه هیچ گاه هیچ تفاهمی دربرگیرنده تمامی خواست‌هاي هریک از طرفین نیست. تنها کسانی که درگیر مذاکره و فراز و نشیب‌ها و خواسته‌هاي متقابل هستند مي‌توانند درک کنند که گرفتن هر مفهوم یا عبارت مورد نظر و یا جلوگیری از زیاده خواهی طرف مقابل چه میزان تلاش، نبرد سیاسی، جنگ اعصاب، مقاومت، صبر، پذیرش ریسک شکست و .. نیاز دارد.

می‌دانند که در پس لبخندها و شوخی‌هاي در مقابل دوربین و خبرنگاران، چه جلسات پرتنشی سپری شده و چه بحث‌هاي تلخ و چالشی رد و بدل شده است. هنر دیپلمات پنهان کردن همه این تلاطم‌ها در پشت لبخندهاست. در این میان اتکا به قدرت لایزال الهی، آرامشی ایجاد میکند که شاید هیچ قدرت سیاسی و نظامی نتواند هماورد آن باشد. به همین دلیل برای یادآوری به خودم و اطمینان خاطرشما، شعرمولانا را در زمینه صفحه نوشتم که:
گرهزاران دام باشد در قدم چون تو بامایی نباشد هیچ غم

به هر حال مذاکرات سختی بود ولی همانطور که درگزارش‌ها دیده اید، علیرغم تلاش همه جنگ طلبان و افراط گرایان و هزینه‌هاي گزاف تبلیغاتی و سیاسی آنها، مذاکرات با حفظ حقوق ملت به نتیجه رسید و تحریم‌ها در سراشیبی قرار گرفتند. دستاوردهای علمی کشورحفظ شد، حقوق هسته ای به رسمیت شناخته شد، هیچ مرکز هسته ای تعطیل و یا تعلیق نشد، اقدامات اطمینان ساز به صورت متوازن و متقابل از دو طرف طراحی شد، ساختار برنامه هسته ای کشور پابرجا ماند ولی ساختار تحریم‌ها به یاری خداوند به سمت تزلزل و خدشه رفت و افق لغو کامل تحریم‌هاي بین المللی، یکجانبه و چندجانبه در آینده کم و بیش یک ساله ترسیم شد. در این تلاش در مقابل مجموعه ای از بزرگترین قدرت‌هاي دنیا قرار داشتیم که خود نیز از بیرون تحت فشار صهیونیست‌ها و دیگر کاسبان تنش و درگیری بودند. در اکثر موارد هیچ حمایتی جز خدا و مردم بزرگ ایران و اعتماد به این دو پشتوانه بی بدیل نداشتیم که الیس الله بکاف عبده (آیا خدا برای بنده اش کافی نیست؟)

حتما ادعا نمي‌کنیم که کارما بی نقص بوده است. از ابتدا مي‌دانستیم که وظیفه سختی را مي‌پذیریم و مي‌باید از تمام توان و حیثیتی که از همین کشورو انقلاب و مردم گرفته ایم هزینه کنیم. از انتقاد سازنده و نقد مشفقانه هم استقبال مي‌کنیم. همزمان ازهمه دوستان انتظار داریم که همواره دو ملاحظه را درنظر بگیرند: انصاف و مهمتر از آن منافع ملی. به عبارت دیگر، تفاوت مذاکره با خواندن بیانیه و اعلام موضع را فراموش نفرمایند و مهمتر فضاسازی تبلیغاتی طرف‌هاي مذاکره را درست تشخیص دهند که با تمامی ابزارهای خود از لحظاتی پس ازمذاکره دست بکارشدند تا ناکامی‌هاي طبیعی خود در روند تفاهم و اجماع سازی متقابل را کمرنگ کرده و حتی وارونه جلوه دهند. توجه داشته باشند که صهیونیست‌ها و دیگرجنگ افروزان هنوز هم به شدت عصبانی و خشمگین اند و در تلاش برای استفاده از هر ابزاری برای به شکست کشاندن توافقی که آنرا توافق قرن برای ایران مي‌دانستند و مي‌دانند.

البته ما تازه از اولین مرحله عبور کرده ایم و ادامه راه به همین اندازه و یا حتی بیشتر پر چالش و پر فراز و نشیب است و مي‌بایست با همبستگی و عزم ملی، همدلی عمومی، عقل جمعی و تعامل جدی، منطقی و سازنده، جنگ طلبان و افراطیون که لحظه ای از اقدام علیه ایران نخواهند ایستاد را در افکار عمومی جهانی رسوا و منزوی کنیم و راه را برای حاکمیت منطق و عقل و احترام متقابل در ادامه این مسیر دشوار هموار سازیم. در جامعه جهانی، مي‌باید با شناخت ابزارهای متناسب، کارا و روزآمد نقش آفرینی کرد و دیگران را ناگزیر از پذیرش حقوق و حرکت از موضع برابر و احترام متقابل نمود. ما تمام تلاش خود را برای ادامه هوشمندانه این مسیر تا رسیدن به رفع همه فشارها ادامه خواهیم داد و در این مسیر به لطف خدا و حمایت شما دل بسته ایم. نزدیک فرودگاهیم. خدانگهدار و به امید دیدار.

۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۰۱:۰۰
دكتر خسته نباشيد و همون بهتر كه پياده نشديد وگرنه به جاي لنگه كفش ، سنگي چيزي پرتاب مي كردن !!! (176959)
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۱۲:۰۷
منفی بخاطر جمله پایانیت بود. ملت ایران پشت دکتر ظریفه.
دکتر جون خسته نباشی (177378)
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۱۶:۵۳
هنوز روزي كه دكتر روحاني برگشتو يادمه ، مردم بله پشتشونن ولي افراطي ها خير.
منظور منم افراطي ها بود نه ملت بزرگوار ايران. (177726)
ارش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۲۰:۵۱
دكتر دوستت داريم و بهت افتخار مي كنيم و دنيا بداند كه ما همچين ديپلماتي هم داريم (177895)
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۱۵:۵۵
روزنامه کیهان مرکز سرمایه گذاری کلان آقازاده های دولت نهم و دهم و برخی از عناصر فعلی مجلس و جاهای دیگر هست که تحریم ها به نفعشون بود و کلی از این بابت سود کردند کلی برج ساختن زمین خریدن سرمایه گذاری کردند .و اصولا نون اونها در هرج و مرج و جنگ است تا از آب گل آلود ماهی بگیرند .اما شرایط فعلی اصلا به نفع اونها نیست و خیلی ضرر می کنند برای همین تمام قدرت خود را بکار خواهند گرفت تاسنگ اندازی کنند در آینده باید منتظر اتفاقات غیر منتظره دیگر بود... (177668)
N@VID
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۰۱:۰۲
خسته نباشی دکتر. ان شاالله کمر درت هم زودتر خوب بشه (176964)
Hamid
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۰۱:۰۵
فدایی داری دکتر!!!
درود بر تو... (176971)
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۰۱:۰۸
جای شرمنده بودن یه مقدار از حقوقمون دفاع میکردی

چی دادیم و چی گرفتیم ؟؟؟؟

خوبه برد برد بود داشتن همدیگر رو بقل میکردن (176975)
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۱۲:۰۲
همان که جلیلی و احمدی نژاد از حقوقمان دفاع کردند بسه ما به همین قانع هستیم امثال شما هم از دولت قبل ذخیره کافی دارید!!! درود بر دیپلمات عزیز وکاردان ظریف (177370)
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۱۲:۰۷
بیچاره (177379)
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۱۲:۰۸
تفاوت مذاکره با خواندن بیانیه و اعلام موضع را فراموش نفرمایند (177380)
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۱۲:۱۱
يه ذره فكر كن ببين چي گفتي اصلا شما فكر هم دارين (177386)
amir
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۱۲:۳۵
شما گویا چیزای زیادی از دست دادی. اما مردم چیزای زیادی به دست اوردن.
شما چرا لال نمیشید و کمی قبل از حرف زدن انصاف رو در نظر نمیگیرید. من موندم چرا آه این مردم دامن شما رو نمیگیره.

خسته نباشید اقای ظریف. واقعا به اندازه هشت سال متشکریم. واقعا نشون دادی که مرد میدان و برخاسته از دل این مردمی. هزاران سپاس برای تو کمه. (177407)
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۱۷:۰۰
من از همه شما فقیر تر نباشم مطمئن باش بهتر نیستم
جالبه جلیلی و قالیباف تو محلات پائین شهر خیلی بیشتر از روحانی رای داشتند
چرا؟؟؟
چون آزاده هستند و دینشون رو به شکمشون نمیفروشن
بهار هم که جوابهای به نظر ما رو منتشر میکنه ما رو نمیزاره جواب بدیم (177732)
اردبیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۱۳:۰۰
دلا بسوز که سوز تو کارها بکند!!! (177436)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۱۳:۰۲
عاقلان دانند (177440)
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۱۶:۴۰
اگه ظریف اجازه می داد،اشتون،ظریف رو هم بغل می کرد (177712)
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۰۱:۱۶
آقای ظریف خیلی دوست داریم ولی خودمونیم ردیس جمهور محبوب فقط یک نفر بود اونم خاتمی بود. (176985)
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۰۱:۱۶
دشمنت شرمنده باشه.روحانی ،ظریف مچکریم.هدف بعدی آزادی اسرای در بند. (176988)
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۰۱:۱۷
دکتر ظریف به اندازه ی 8 سال از تو متشکریم. (176989)
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۰۱:۱۹
دوست داریم به مولا (176991)
تیرداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۰۱:۳۳
نگاه نکن ظریفه! شش نفر رو حریفه! (177003)
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۰۲:۲۱
از خاتمی لبخند رو یاد گرفتیا... (177021)
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۰۲:۲۵
خیلی گلی دکتر ظریف و واقعا گل کاشتین،ممنون (177022)
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۰۳:۲۱
حالا منتظر باشید ببینید چیزی ارزون میشه یا نه


ببینید کی گفتم
محمود هرچی بود حداقل در حکومتش حیف و میل بیت المال نبود (177043)
amir
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۱۲:۳۹
اگر فکر کردید با ایجاد ایهام میتونید جلوی ارزونی رو بگیرید کور خوندید. مردم چنان تو دهنی ای به شما بزنن که نفهمید کی و کجا خوردید.
مثل تو دهنی ای که این مردان بزرگ به مثلا مداح اهل بیتی زدن که گفته بود ببینیم چه غلطی میتونید بکنید.
حالا ما ببینیم شما چه غلطی میتونید بکنید.
از بیت المال هم حرف زدی برات دلیل نمیارم چون اگه بیارم باید 2 ساعت تایپ کنم و میدونم که خودت بهتر از حیف و میل شدن بیت المال آگاهی. فقط همین رو بگم که خیلیییییییییییییییییییییییییییییییییی رو داری. (177414)
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۱۷:۰۳
ما مثل شما نیستیم و به اکثریت احترام میزاریم نه اینکه بریزیم خیابون بگیم تقلب شده من داماد لرستانم و بچه ارومیه پس من رای دارم و ......

ولی انتقاد که حق داریم بکنیم

شما هم جای اینکه به فکر این باشی که ما چه غلطی میکنیم یه مقدار برو مجالس عزای حسین بفهم هدف از قیام حسین چی بوده و آزاده بودن و تسلیم ظلم نشدن یعنی چه!!!!! (177736)
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۲۳:۲۹
سالهاست اصلاح طلبا موضع خودشونو در مورد امریکا و غرب گفتن:ما به زیر بار زور نمیریم «اما»دنبال ماجراجویی و به جون دنیا افتادن(اونم مخصوصا به جون دنیا افتادن بی هیچ هدف خاصی مثل نفی هولوکاست که اصلا معلوم نبود از کدوم برنامه نشات گرفته و هدفش چیه.فقط اخرش فهمیدیم کلی دنیا به ما بدبین شد)نیستیم.حالا شما «نمیخوای بفهمی و دائما این مسال که ما وطن فروشیم و کلا ۱۹ ملیون وطن فروش داریم اون دیگه بحث دیگه ای هست...مثل همون کسی میشه که خودشو به خواب زده...فقط یه چیزیتون قابل تحسین و اونم این که مهارت عجیبی در ساخت سناریو ها دارید: وطن فروشی٬سازش با دشمن٬ظلم و....و جالبه تو این سناریو ها همیشه مخالفاتون ادم بده اند و همیشه ادمای خود فروخته ای اند...و در پی اینا هم اقسام اتهاماتو وارد میکنید...بسه دیگه بابا بسه بخدا والا درست نیست... (177997)
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۱۹:۰۲
ابهام چیه اگه اهل بازار قیمت های بالا رفته اجناسشون رو که به بهونه تحریم بالا بردن اوردن پایین درسته! باید یه سری امتیازات به اونا هم بدن!!!!! می گی نه؟ نگا کن (177827)
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۲۳:۳۲
ظریف بیچاره با کمر درد و مریضی پا شده رفته اونجا...اگه ادم راحت طلب و بیخیال مملکتش بود همینجا راحت رو‌ تخت بیمارستان بود...انقدر نمک نشناسی...شما انقدر متهم‌میکنید یکیو به وطن فروشی خب ادمای وطن فروش اکثرا ضعیف النفس و راحت طلبن...چطور ممکنه با این‌ همه مشکلات شخصی انقدر تلاش کنه...پناه بر خدا... (177998)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۱۳:۰۵
اصلا تو دولت محمود بیت المالی وجود نداشت همه چی مال خودشون بود (177445)
ali
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۱۳:۴۳
معلومه معنای حیف و میل را نمی دونی.
در هیچ دولتی به اندازه اون دولت حیف و میل نبود (177488)
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۱۴:۱۷
به غیر از حیف و میل چیز دیگه ای هم بود؟ نکنه خوتی محمود؟ (177541)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۱۵:۵۶
آره تو راست میگی حیف و میل بیت المال نبود فقط یک کمی اختلاس 3000میلیاردی بود و دزدی 16میلیاردی و هزاران مورد دیگه!!! (177671)
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۲۳:۰۳
حیف و میل نبود؟پس چی بود؟اون سه هزار میلیارد تومان حیف نبود؟میل بود؟قضیه تامین اجتماعی و مرتضوی و مدارک گم شده چی بود؟قضیه خیابان فاطمی و رحیمی؟وزارت نیرو و اون همه پول که معلوم نیست کجا رفته؟‍!!!از بین بردن مدیریت برنامه ریزی برای اینکه رد گم کنه و بتوانه راحت به گند کاری هاش بپردازه....خودتونو به نفهمی نزنید.اگه قبل از سال 88 بود هنوز مشتشون باز نشده بود اما الان دیگه همه چی رو امده!!چیزی واسه پنهان کردن ندارید!!!
بیخود تلاش نکید لطفا!!اگر میخواهید غیر از روحانی و خاتمی پشت سر کس دیگه ای واستید بایستید اما چرا احمدی نژاد؟؟!!
این ادم ایران رو به نابودی کشوند که حمله مغول با ایران نکرد. (177981)
حسين تبريزي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۲۳:۴۰
پررو ، بيت المال اون 800 ميليارد دلار پول نفت اين 8 سال بود كه دزديدين . بازم بگم ، بگم ... (178004)
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۰۳:۴۱
درود بر دکتر محمد جواد ظریف مرد سیاست ایران زمین. (177047)
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۰۶:۲۳
خسته نباشی دلاور......... (177061)
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۰۶:۴۲
آقای ظریف دست شما و همکارانتون درد نکنه! ما قدر آدم هایی مثل شما رو می دونیم! امیدوارم امثال شما آدم هایی که کارشون رو بلدن بیشتر بتونن ابراز وجود بکنن! (177063)
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۰۶:۵۵
خدا کند که تو برنامه هسته ای ایران رو متوقف نکرده باشی چون متن توافق نامه فقط منابع محدود مالی ما رو در دسترس قرار داده. (177068)
امید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۰۷:۴۸
نعمت بزرگی است عزت در میان ملت عزتت افزونتر باد تو سلامت باش قهرمان اخلاق مدار (177085)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۰۸:۰۶
خدا قوت دکتر امیدوارم در تمام مراحل زندگیت موفق و پیروز باشی.......... (177095)
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۰۸:۲۱
آقای ظریف تشکر (177112)
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۰۸:۲۴
چی صدا کنم تو رو تو که از گل بهتری دکتر جون (177115)
آذرمیدخت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۰۸:۳۰
خدایا دکتر ظریف را برای ملت ایران حفظ بفرما. انشاءالله (177123)
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۰۸:۳۲
خسته نباشی قهرمان دیپلماسی (177126)
دهكياني
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۰۸:۳۴
ازتلاش هاي تيم مذاكركننده بخصوص جناب آقاي دكترظريف سپاسكزاريم.منطق گفتگو اين است نه روضه خواندن پشت ميز مذاكره (177128)
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۰۸:۳۵
زنده باشی ظریف (177130)
علی نظر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۰۸:۳۸
زنده باد دکتر ظریف اصلاً به حرف حسودان توجه نکن. و همواره بگو
اعوذو برب الفلق من شر حاسد اذا حسد. (177133)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۰۸:۴۵
خدا قوت، واقعاً موفق و پیروز باشید دستتان درد نکند اجرتان با خدا و انشاءا... با یاری خداوند متعال و رهنمود های مقام معظم رهبری و پشتیبانی مسئولین و مردم نجیب ایران و تلاش مضاعف تیم مذاکره کننده مشکلات بعدی هم پشت سر گذاشته خواهد شد. (177139)
بهار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۰۸:۴۶
دوستتون داريم و ازتون حمايت مي كنيم. خسته نباشيد (177140)
كارگر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۰۸:۴۹
فقط من حقير ميتونم بگم خدا پدر و مادر شما خدمتگذاران واقعي اين ملت را بيامرزه و به شما و خانواده محترمتان عزت و سلامتي روز افزون عطاكنه (177142)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۰۸:۵۰
از میان معدود و نادر افرادی که در جایگاه درست خود قرار دارند دکتر جواد ظریف می باشد. دکتر ظریف از نظر اصالت خانوادگی، ایمان واقعی بخدا، پاکدستی،حسن خلق ، تخصص مرتبط با حوزه فعالیت ، تجربه 30 ساله مرتبط با حوزه فعالیت ، هوشمندی ذاتی و در آخر خستگی ناپذیری در جایگاه صحیح خود قرار دارد ، بنابر این انتظاری جز این هم از ایشان نداشتیم . فقط میتوانم به ایشان و هیئت همراه بگویم واقعا سپاسگذارم .
به امید روزی که در همه مسئولیت ها مردانی از این دست که کم هم نیستند قرار گیرند و قدرت ذاتی و بالقوه ایران عزیز را به فعلیت در آورند. (177143)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۰۹:۰۰
فرزند انقلاب پیروز باشی. (177150)
سروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۰۹:۲۱
آقای ظریف ای کاش تمامی مسئولین ما هوش شمارو داشتن اونوقت کشور در این مرحله قرار نمی گرفت ! شاید هیچ معترضی هم نبود (177163)
کارمند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۰۹:۲۲
خسته نباسی دلاور امیدواریم همواره سالم و سلامت باشی و بتوانید این مملکت را از پیچ و خم حوادث عبور داده و سدی باشید در مقابل افراط و افراطی گری انشاالله (177164)
رسول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۰۹:۲۶
ظریف مردی که روزهای زرد پاییزی را برایمان بهاری دلپذیر کرد (177167)
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۰۹:۳۲
چی میشه گفت جز شکر خدا : شکر نعمت، نعمتت افزون کند
پروردگارا نعماتی چون این وزیر زیرک و توانمند را برای ایرن ما بیشتر و بیشتر بگردان. (177178)
ايرانيان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۰۹:۴۲
فداي :
غيرت . علم . تجربه و ادبيات ظريف . . . (177186)
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۰۹:۴۴
اقای ظریف تاریخ در مورد شما قضاوت خواهد کرد هما نگونه که در باره امیر کبیر و مصدق و بزرگان دیگر قضاوت می کند فقط تلاش شما ضربه ای بود به نتانیاهو که در پشت ایران هراسی که بعضی از تند روها در ست کرده بودند پنهان شده بود و جهان را با خود همراه می کرد ولی شما او را در انزوای جهانی قرار دادید (177187)
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۰۹:۵۱
آفرین بر این ادبیات دوست داشتنی شما .

آفرین برمردم صبور ایران.

آفرین بر رئیس جمهور متین و مودب ایران

دور باد ایران عزیز از تندروی و زشتی و دشمنی و بی ادبی.

ادب مرد به زدولت اوست .

یک یادآوری یزرگ برمردم و بخصوص مسئوولین که با یک انتخاب بد 8 سال منابع عظیم و درامدهای میلیاردی ایران را به فنا دادند و کشور را به عقب راندند.

یادمان باشد همانهایی که 8 سال امورکشور را بدست داشتند فرزندان خود ما بودند و تربیت شدگان همین خانواده ها و جامعه بودند . پس هرتغییری در کشور از خود ما شروع میشود .بیایید با اصلاح فرهنگ و اموزش و تربیت فرزندانمان از تکرار
این دوره جلوگیری کنیم .

هیتلر محصول کشور آلمان بود ولی مردم واندیشمندان با بررسی جامعه شناختی آن دوران از تکرار آن جلوگیری کردند . (177193)
داوود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۰۹:۵۵
دكتر جان، فقط ميتونيم بگيم.ممنونيم و خسته نباشيد. (177199)
آباندخت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۰۹:۵۷
واقعا ،بنده خدا هر چه بود ریخت تو خودش و فقط خنده تحویل داد
واقعا احسنت (177205)
دختر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۱۰:۰۰
واقعا کارت درستهههه (177210)
سلمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۱۰:۱۳
زنده باشی شیر مرد واقعا گل کاشتی و با عمل ثابت کردی اگه همه چیز سر جای خودش باشه و پست ها و مناسب با باند بازی و رابطه بدست نیاد اونموقع ایران دیدن داره ایرانی که میتونه حداقل توی منطقه ی خودمون سرآمد همه ی کشورها باشه
بازم بخاطر زحکاتی که واسه ی امید دادن به این مردم کشیدی متشکریم (177233)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۱۰:۱۷
بابا دیپلمات چطور ازت تشکر کنیم؟ (177238)
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۱۰:۲۳
شعری از حافظ را برای وزیر عزیزمان اقای ظریف زنهار از ان عبارت شیرین دلفریب گویی که پسته تو سخن در شکر گرفت بار غمی که خاطر ما خسته کرده بود عیسی دمی خدا بفرستاد وبر گرفت هر سرو قد که بر مه وخور حسن می فروخت چون تو در امدی پی کار دگر گرفت زین قصه هفت گنبد افلاک پر صداست کوته نظر ببین که سخن مختصر گرفت (177248)
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۱۰:۲۶
ارزشتون کاهش 100 -200 تومنی دلار بود؟؟؟؟
زهی بی غیرتی
همشه برام سوال بود چگونه مردم تو عاشورا اینقدر خودشون رو ارزون فروختن ؟؟؟

خدایا از این جماعت رفاه طلب و فریفته دنیا خسته ام (177253)
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۱۰:۲۷
عشقمی محمد جواد هزار تا........................ (177256)
مریم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۱۰:۴۱
حسن تو همیشه در فزون باد
خدا قوت (177259)
v b
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۱۰:۵۵
میخوامت... (177271)
اردبیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۱۱:۰۳
نوشته های ظریف با آدم دیالوگ می کنه حس زنده بودن و هم ذات پنداری رو القا می کنه! این آرامش و صمیمیت همراه با صداقت و البته نوعی تبادل همدردی در کمتر شیوه نگارشی از سیاستمداران دیده شده... و من این حس رو برای اولین بار از نوشته های میر حسین تجربه کردم...
آیا آفتاب طلوع میکند؟ (177279)
کوروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۱۱:۲۵
چو بگذشت از پس آن جنگ دشوار از آن دریای بی پایاب، آسان

به فرزندان و یاران گفت چنگیز كه: گر فرزند باید، باید این سان!

پاینده باشی دکتر ظریف-فرزند برومند ایرانی (177313)
وهرام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۱۲:۰۱
در اساطیر ایرانی ایزدی وجود دارد به نام «ورثرغنه» که با وریتره، دیو ابرهای سیاه و بی باران می جنگد.
واژۀ ورثرغنه که به معنای زننده و کشندۀ وریتره است، پس از طی دوره های گوناگون به «وهرام» و سرانجام به «بهرام» تبدیل شد. در کنار این دگرگونی در واژه، شخصیت ورثرغنه نیز چند تکه شد و شخصیتهای جدیدی در داستانهای ملی به وجود آمدند که گاه تاریخی نیز بودند اما ویژگیهایی از ورثرغنه را در خود داشتند. مثلاً بهرام گور پادشاه ساسانی که در عین اینکه شخصیتی تاریخی است برخی از ویژگیهای ورثرغنه را نیز دارد.
یکی دیگر از این شخصیتهای دوست داشتنی شاهنامه، بهرام پسر گودرز است که همبازی و دوست سیاوش نیز بوده است. این شخصیت چهره ای آرمانی و فوق العاده است. بهرام در عین اینکه بسیار مهربان، صلح طلب، آرام و دوست داشتنی است؛ در زمان نام و ننگ و نبرد بسیار شجاع، بی باک و نترس است.
شخصیت بهرام پسر گودرز در شاهنامه، امروز در کشور ما یادآور شخصیت دکتر محمدجواد ظریف است. چهره ای مهربان، خندان، صلح طلب و در عین حال بی باک و شجاع که سرسوزنی از ایران و دستاوردهایش را بر باد نمیدهد.
بهرام روزگار بسیار سپاسگزاریم. (177369)
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۱۲:۱۰
خسته نباشي دكتر از تيم همراهتان خصوصا آقاي عراقچي خيلي تشكر بفرمائيد ما قدر شما مسئولين دلسوز را ميدانيم اگر به نتيجه هم نميرسيديد باز هم براي ما ارزشمند بوديد كار بزرگي براي ملت كرديد دست خداوند هميشه يار ونگهدارتان (177383)
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۱۳:۳۷
بعد از سالها ادب ودیپلماسی را در بین دولتهای دیدم انشاا... به قوه قضاییه هم سرایت کند،تا بعدازهشت سال شادی به دل مردم بیایید. (177481)
ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۱۴:۵۲
اقای ظریف دستتون در نکنه جا داره از مرد ابر قدرت و دلسوز این ملت تشکر کنم باشد که خداوند اجرتان را خواهد داد چرا که دل میلیونها مردم این کشور را شاد و به زندگی و آینده امیدوار کردی. (177597)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۱۹:۰۹
دکتر دوست داریییییییییییییییییییییییم (177832)
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۲۱:۳۰
سراسر ایران خوشحاله چون تحریمها روی کول تک تک ما سنگینی می کنه به امید روزهای خوش ما همه از ریاست جمهوری که واقعا محترم هست حمایت می کنیم اینهم به لطف زبان انگلیسی اقای ظریف محقق شد باید تمام ملت به زبان انگلیسی مسلط بشن (177925)