به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۰۰:۵۸
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۰۸ ساعت ۰۳:۰۴
کد مطلب : ۲۲۹۶۵

دبير كل سازمان ملل: شورای امنیت کاهش تحریم‌های ایران را بررسی می‌کند

گروه سياسي: دبیرکل سازمان ملل پیش بینی کرد به زودی شورای امنیت سازمان ملل در جلسه‌ای کاهش تحریم‌های اعمال شده بر ایران را بررسی کند.
دبير كل سازمان ملل: شورای امنیت کاهش تحریم‌های ایران را بررسی می‌کند
بنا به گزارش روسیا الیوم؛ بان کی مون در این باره گفت: بعد از نتایجی که از توافق در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در ژنو حاصل شد، شورای امنیت سازمان ملل پیش بینی مي‌کنم به زودی درباره ایران جلسه ای تشکیل دهد، و براساس نتایج حاصل از مذاکرات هسته‌ای بخشی از تحریم های بین المللی اعمال شده ضد تهران را مورد بازنگری قرار دهد و این تحریم ها را بکاهد.

وی که در جلسه‌ای مشترک با جیم یونگ رئیس بانک جهانی سخن مي‌گفت در جمع خبرنگاران در این باره افزود: پیش بینی می‌کنم هم ایران و هم شورای امنیت به زودی اقدامات عملی را در راستای توافق به عمل امده در ژنو اتخاذ کنند. مون افزود: توافق هسته‌ای اخیر ژنو این امکان را به ایران مي‌دهد، تا بار دیگر در بازارهای بین المللی انرژی حضوری فعال و پر رنگ داشته باشد.

وزیران خارجه ۶ کشور جنوب خلیج فارس از توافق ژنو استقبال کردند


وزیران خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در نشستی در شهر کویت، از توافقنامه هسته‌ای امضا شده میان ایران و گروه ۱+۵ در ژنو استقبال کردند و همچنین ابراز امیدواری کردند ایران به مواد توافقنامه ژنو متعهد باشد. ۶ کشور عربی جنوب خلیج فارس شامل کویت، عربستان سعودی، قطر، بحرین، امارات و عمان اعضای شورای همکاری خلیج فارس هستند.

وزرای خارجه شورای همکاری در بیانیه خود اعلام کردند: از توافق ژنو، ابراز خرسندی مي‌کنیم و امیدواریم این توافقنامه ، مقدمه ای برای دستیابی به راه حل همه جانبه برای پرونده هسته‌ای ایران باشد. از ایران مي‌خواهیم همکاری کامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی داشته باشد.

در این بیانیه با اشاره به دوره ریاست جمهوری حسن روحانی آمده است: امیدواریم انتخابات ریاست جمهوری ایران در بهار گذشته، مرحله جدیدی از روابط میان شورای همکاری و ایران براساس عدم دخالت ، حسن همجواری و عدم استفاده از زور یا تهدید به آن را شاهد باشد. در این نشست، علاوه بر وزیران خارجه ۶ کشور جنوب خلیج فارس ، وزیران خارجه اردن و مراکش نیز حضور داشتند.

دادگاه اتحادیه اروپا تحریم یک شرکت ایرانی را لغو کرد


در همين حال، دادگاه عالی اروپا به لغو تحریم‌های وضع‌شده علیه یک شرکت ایرانی فعال در بخش انرژی رای داد. شرکت فولمن، که به طراحی و اجرای پروژه‌های نیروگاهی در ایران می‌پردازد، یکی از شرکت‌هایی بوده است که تحریم‌های یک‌جانبه ایالات متحده و اتحادیه اروپا علیه نظام بانکی و بخش انرژی شامل آنها شده‌اند. ایالات متحده گفته بود شرکت فولمن در ساخت مخفیانه تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم دست داشته است. بنا به حکم امروز دادگاه اروپا تحریم وضع شده علیه فریدون محمودیان، سهامدار عمده شرکت فولمن نیز لغو می‌شود. حکم لغو تحریم فولمن حدود یک هفته پس از توافق ایران و کشورهای ۱+۵ در ژنو صادر می‌شود.

در تحولي ديگر، یوکیا آمانو مدیر کل سازمان بین المللی انرژی اتمی می‌گوید: برای اینکه آژانس بتواند تایید کند ایران به تعهداتش در توافق‌نامه هسته‌ای ژنو عمل کرده به زمان و بودجه نیاز دارد. آمانو روز پنج شنبه به خبرنگاران گفت: ما باید توافقنامه [ژنو] را مطالعه کنیم و راه‌هایی را که آژانس مي‌تواند موارد مربوطه را به مرحله عمل درآورد شناسایی کنیم. این کار وقت لازم دارد چون کاری پیچیده است و ما برای انجام آن باید خود را به شکل مناسبی آماده کنیم. من نمی‌توانم بگویم کِی آماده خواهیم بود.

مدیر کل آژانس افزود: برای این بازرسی ها این سازمان در صدد تامین بودجه است چون این کار "به پول و نیروی انسانی قابل توجهی نیاز دارد. بودجه آژانس بسیار بسیار محدود است. فکر نمی کنم ما خودمان بتوانیم تمام بودجه این کار را تامین کنیم."

از سوي ديگر، رضا نجفی، نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد: "ایران صرفا در چارچوب توافق با آژانس، از بازرسان خواسته است تا در تاریخ ۱۷ آذر برای بازدید از تاسیسات تولید آب سنگین اراک به ایران بیایند و این بازدید در چارجوب توافقنامه ژنو نبوده است.

توابین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۸ ۲۰:۳۶
تحریم های غیر قانونی
البته بزک نشین بهار میاد
تحریمها برداشته نمیشه مگر اینکه بی اثر بشه
وگرنه 6 ماه بعد با یه بهونه ای ایران رو متهم به نقض توافق میکنن و فقط میخواستن از پایگاههای نظامی و هسته ای و مکانهای سری ما جاسوسی کنند که با وجود آقایون موفق هم شدند (179835)