به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۶ - ۲۱:۴۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۶/۱۹ ساعت ۱۶:۴۶
کد مطلب : ۲۳۰۸۷۹
کشورها به تحریم‌های آمریکا بپیوندند

انتقاد مایک پومپئو از افزایش ذخایر اورانیوم ایران

گروه بین‌الملل: وزیر خارجه آمریکا به افزایش ذخایر اورانیوم ایران واکنش نشان داد و از کشورهای جهان خواست که برای اعمال تحریم‌های شدید به ایالات متحده بپیوندند.
انتقاد مایک پومپئو از افزایش ذخایر اورانیوم ایران
مایک پومپئو در توئیتی نوشت: «گزارش شده که میزان ذخایر اورانیوم ایران ۱۰ برابر بیشتر از سقفی است که در برجام تعیین شده است.
تروئیکای اروپایی و سایر کشورها باید با این واقعیت روبرو شوند که توافق هسته‌ای به تاریخ پیوسته است و برای اعمال تحریم‌های شدید به ما بپیوندد. فشار و مذاکرات» تنها راه پیش رو در برابر برنامه هسته‌ای ایران است.» توئیت پومپئو واکنشی به گزارش سه ماهه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که روز ۱۴ شهریور منتشر شد و اعلام کرد که «میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده کم‌غلظت در ایران به دو هزار و ۳۲۰ کیلوگرم رسیده که بیش از ۱۰ برابر حد مقرر در برجام است».‎ طبق برجام که در تیرماه سال ۱۳۹۴ بین ایران و شش قدرت جهانی امضاء شد، تهران تنها مجاز بود که کمتر از ۲۰۳ کیلوگرم ذخایر اورانیوم کم‌غلظت در اختیار داشته باشد. به‌دنبال خروج آمریکا از این توافق در اردیبهشت سال ۹۷، تحریم‌های این کشور علیه ایران بازگردانده شد و معافیت‌های واشینگتن به متحدان خود برای خرید نفت از ایران نیز لغو شدند. جمهوری اسلامی ایران اردیبهشت پارسال اعلام کرد که در واکنش به تحریم‌های آمریکا بخشی از تعهدات هسته‌ای خود را لغو می‌کند.

سه کشور آلمان، فرانسه و بریتانیا که تروئیکای اروپایی شناخته می‌شوند اعلام کرده‌اند که به برجام پایبند می‌مانند و از ایران خواسته‌اند که به تعهدات خود در قالب برجام بازگردد، اما ایالات متحده برجام را از نگاه خود تمام‌شده می‌داند. ایالات متحده ماه گذشته از شورای امنیت سازمان ملل متحد درخواست کرد که «ساز و کار ماشه» را فعال کند، سا ز و کاری که به اعضای توافق هسته‌ای امکان بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را می‌دهد. چین، روسیه و اعضای اروپایی شورای امنیت اما می‌گویند از آنجا که آمریکا از برجام خارج شده است دیگر امکان استفاده از ساز و کار ماشه را ندارد. ولی واشینگتن اصرار دارد که چون از مشارکت‌کنندگان در برجام است لذا می‌تواند چنین درخواستی را مطرح کند.

ایالات متحده بارها گفته است که توافق هسته‌ای با ایران نتوانسته است مانع از توسعه‌طلبی جمهوری اسلامی در منطقه و عدم دستیابی آن به سلاح هسته‌ای شود. آمریکا گفته که خواهان مذاکره برای یک توافق جدید و جامع با ایران هستند، ولی مقام‌های جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده‌اند که صرفا در چارچوب برجام حاضر به گفت‌وگو هستند و آمریکا باید تحریم‌ها را لغو کرده و از کرده خود توبه کند. دونالد ترامپ در هفته‌های اخیر بارها تاکید کرده که دولت ایران منتظر نتیجه انتخابات ریاست‌‌جمهوری آمریکا است و در صورت پیروزی او در این انتخابات خیلی زود با جمهوری اسلامی توافق حاصل خواهد شد.
 
برچسب ها: مایک پومپئو