به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۸ - ۲۳:۴۹
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۱۱ ساعت ۰۹:۴۰
کد مطلب : ۲۳۲۳۸

دیدار ظریف با پادشاه و وزیر خارجه عمان

گروه سياسي: وزیر امور خارجه کشورمان یکشنبه شب در مسقط به طور جداگانه با سلطان قابوس پادشاه عمان و یوسف بن علوی وزیر امور خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.
دیدار ظریف با پادشاه و وزیر خارجه عمان
محمد جواد ظریف در ملاقات با پادشاه عمان پیام گرم و سلامهای دکتر روحانی رییس جمهور اسلامی ایران را به سلطان قابوس ابلاغ کرد. وی با اشاره به سفر اخیر سلطان قابوس به تهران در جهت استمرار گسترش تقویت مناسبات فی مابین، افزود: جمهوری اسلامی ایران در راستای سیاست اصولی خود مبتنی بر حسن همجواری و اهمیت به روابط با کشورهای منطقه، برای عمان به عنوان یک همسایه خوب احترام خاصی قائل است. ظریف با اشاره به همکاری‌های گسترده جمهوری اسلامی ایران و عمان در حوزه های مختلف سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی ، همچنین همکاریهای چند جانبه و منطقه‌ای و رایزنی و هماهنگی در عرصه‌های بین‌المللی، آمادگی کشورمان را برای توسعه هر چه بیشتر همکاری‌ها با عمان اعلام داشت. سلطان قابوس نیز در این دیدار متقابلا خواستار ابلاغ سلام‌های گرم وی به دکتر روحانی رییس جمهور اسلامی ایران شد.

وی با اشاره به روابط بسیار خوب تهران – مسقط، تقویت و تحکیم بیش از پیش مناسبات را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد که به روابط میان دو کشور و پیوندهای مردم دو کشور افتخار می‌کنیم. وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و عمان نیز در دیداری جداگانه ضمن مرور روند پیشرفت همکاری‌های فی ما بین در کلیه زمینه‌های سیاسی اقتصادی و فرهنگی، راه‌های تقویت این همکاری‌ها و طراحی همکاری‌های جدید را بررسی و مورد تاکید قرار دادند. محمد جواد ظریف و یوسف بن علوی ضمن رایزنی پیرامون تحولات مهم منطقه‌ای از جمله بحران سوریه،بحرین ،خاورمیانه و فلسطین ضرورت همکاری در جهت کمک به حل و فصل بحران‌ها و مقابله با افراط‌گرایی تاکید نمودند. بررسی توافقات دو کشور در حوزه‌های انرژی و حمل و نقل به صورت دو جانبه و چند جانبه از جمله مساله خط لوله و حمل و نقل و ترانزیت و راه آهن از جمله محورهای مذاکرات دو وزیر در این دیدار بود و طرفین ضمن ابراز رضایت از روند پیشرفت این طرحها در خصوص چگونگی تسریع در اجرای آنها تبادل نظر کردند. ظریف و یوسف بن علوی با تاکید بر ضرورت استمرار رایزنی های فی ما بین همکاری به صورت دو جانبه ، چند جانبه، منطقه ای را به نفع دو کشور و تثبیت ثبات، امنیت، توسعه و رفاه منطقه توصیف کردند. در این ملاقات توافق هسته ای ایران و 1+5 در ژنو به عنوان گامی بلند در راستای اعتماد سازی در منطقه مورد توجه قرار گرفت.


ظریف: ایران آماده گفتگو با امارات درباره جزیره ابوموسی است
همچنين خبرگزاري فارس گزارش داد: وزیر خارجه ایران در یک کنفرانس خبری در کویت تصریح کرد که کشورهای منطقه را فدای توافق با ۱+۵ نمی‌کنیم و همچنین اعلام کرد که هنوز تاریخی برای دیدار از عربستان تعیین نشده است. محمد جواد ظریف بعد از گفت‌وگوهایی که در کویت صورت داد، اعلام کرد که هنوز تاریخی برای دیدار از عربستان سعودی تعیین نشده است. وی در خصوص توافق ایران و 1+5 (آمریکا،انگلیس،فرانسه،روسیه،چین بعلاوه آلمان) در یک کنفرانس خبری بعد از گفت‌وگو با «شیخ صباح الاحمد الصباح» وزیر خارجه کویت تصریح کرد: این توافقنامه به قیمت از دست دادن کشورهای منطقه نخواهد بود. ظریف در خصوص سفر به ریاض گفت: ما به عربستان سعودی بعنوان یک کشور مهم و بانفوذ منطقه‌ای می‌نگریم و ما تلاش می‌کنیم تا همکاری با این کشور را به نفع منطقه تقویت کنیم. ظریف در پاسخ به مسئله جزایر سه‌گانه در ایران گفت که تهران آماده گفت‌وگو درباره یکی از این جزایر به نام «ابوموسی» است.