به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۹ - ۲۱:۵۸
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۱۸ ساعت ۱۳:۵۵
کد مطلب : ۲۴۰۶۹
پورمحمدی: باید واقعیت‌ها را بیان کنیم، نه سانسور

عوارض فساد همچنان در جامعه وجود دارد

گروه سياسي: وزیر دادگستری با اشاره به فرا رسیدن 18 آذر، روز جهانی مبارزه با فساد، گفت: تاکنون در زمینه مبارزه با فساد موفق نبوده‌ایم.
عوارض فساد همچنان در جامعه وجود دارد
حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی با حضور در برنامه پایش شبکه یک سیما، اظهار کرد: رفتار عمومی جامعه در زمینه مبارزه با فساد، موضوع بسیار مهمی است؛ گاهی اوقات می‌تواند مانع فساد شود و گاه می‌تواند شرایط بروز فساد را تحریک کند و عامل محرک برای ایجاد فساد باشد.وی در تشریح این موضوع به عنوان نمونه به واکنش‌های کاربران ایرانی در صفحه فیسبوک «لیونل مسی» - بازیکن تیم ملی فوتبال آرژانتین - پس از هم‌گروه شدن ایران و آرژانتین در قرعه‌کشی جام جهانی فوتبال اشاره کرد و گفت: رفتاری که در قبال مسی از سوی مردم انجام شد نشان می‌دهد که جامعه ما مشکلاتی دارد. باید بسترهای بروز فساد در جامعه را شناسایی کنیم.

وزیر دادگستری در بخش دیگری از صحبت‌های خود، به کارت زرد مجلس به وزیر اقتصاد که در جریان سوال نمایندگان از وی درباره برخی اظهارات رییس کل بانک مرکزی صورت گرفت، اشاره کرد و افزود: چرا باید به وزیر اقتصاد کارت زرد داده شود؟ این موضوع محل شبهه جدی است. پورمحمدی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا تاکنون در بحث مبارزه با فساد موفق بوده‌ایم یا خیر؟ گفت: این سوال را باید از مردم پرسید، البته در تحقیقات و نظرسنجی‌هایی که انجام شده، مردم راضی نبوده‌اند. ما هم در بحث مبارزه با فساد راضی نیستیم و عوارض فساد همچنان در جامعه ما وجود دارد.

وزیر دادگستری خاطرنشان کرد: اگر در جامعه‌ای وفای به عهد وجود نداشته باشد و دروغ و بی انضباطی در آن رایج باشد و حقوق دیگران نیز پایمال شود، این جامعه محرک فساد می‌شود و دردسرآفرین خواهد بود و هرگونه نظم‌دهی که به این جامعه بدهیم، مشکلات حل نمی شود. در این صورت است که برای رسیدن به هدفمان رشوه می‌دهیم، رفیق‌بازی و پارتی‌بازی می‌کنیم؛ بنابراین باید این بسترها را شناسایی کنیم. وی با بیان این که متاسفانه ما به وعده‌ها و قول‌هایمان عمل نمی‌کنیم، گفت: نه تنها مردم بلکه دولت هم باید تلاش کند که به وعده‌هایش عمل کند.

پورمحمدی با اشاره به اینکه باید مقررات حاکم بر نظام اداری رعایت شود، ادامه داد: اگر در نظام اداری به مقررات پایبند نباشیم به راحتی رشوه، فامیل بازی، رفیق بازی و ... رواج پیدا می‌کند و اگر بانک اطلاعاتی و دولت الکترونیکی اقداماتش را به نحو احسن انجام داد و فرهنگ پاسخگویی در جامعه حاکم شد، در این صورت موضوع پارتی بازی در جامعه وجود نخواهد داشت.وی با بیان این که برای مبارزه با فساد باید دولت از خود شروع کند، گفت: اگر ما نسبت به خودمان حاضر شدیم که مراقبت کنیم و اشکالاتمان را ببینیم و زودتر از دیگران نسبت به رفع آنها اقدام کنیم و صادقانه با مردم این مسایل را در میان بگذاریم، کم کم اعتماد مردم را جلب خواهیم کرد.

پورمحمدی درباره اینکه چرا با پرونده‌های دانه درشت ها برخورد کافی نشده و احکام آن دیرتر از اشرار نوامیس اجرا می شود؟، گفت: از یک منظر به این موضوع اشکال وارد است، البته ناگفته نماند که امنیت در جامعه بسیار مهمتر از فساد و تورم است و اگر امنیت جامعه‌ای از بین برود همه نظامات آن جامعه به هم می‌ریزد. پرونده‌های ناامنی در جامعه پیچیده نیست و باند شرور متشکل از 5 نفر زورگیر و قمه‌کش و... هستند، اما پرونده‌های فساد به خصوص فساد اقتصادی فوق العاده پیچیده و سخت است و افراد قدرتمند و صاحب پول تمام ظواهر را درست کرده‌اند و خود حقوقدان و قانوندان هستند.

وی با اشاره به پرونده فساد سه هزار میلیاردی گفت: دو اداره کل در سازمان بازرسی کل کشور و یک لشکر بر روی این پرونده کار کردند تا این پرونده به سرانجام برسد. البته مردم به ما گلایه می کنند که نتیجه رسیدگی به این پرونده به کجا رسید. باید یادآور شوم که در این پرونده بیش از 100 نفرحکم‌شان صادر شد و البته نزدیک به 200 نفر حکم‌شان صادر نشده است.وی با تاکید بر این که باید بستر فساد، جرم و تخلف را در جامعه کاهش دهیم، ادامه داد: نباید اجازه دهیم که من مسوول حق داشته باشم تا وقتی که به پست و مقامی رسیدم به صدها نفر هدیه بدهم. نباید اجازه این تخلف را بدهیم و اگر تکرار شود قبح این تخلف از بین می رود و تکرار می شود.

۱۳۹۲/۰۹/۱۸ ۱۴:۰۹
بزرگترين مشكل، وجود امثال شما سر كاره. (184889)
۱۳۹۲/۰۹/۱۸ ۲۰:۰۰
پورمحمدی یکی از انسان های روشن فکر تو این زمینست ... لطفا از روی ظاهر قضاوت نکنید ... یکی از اولین وزرایی که با احمدی نژاد به هم زد این آقا بود (185115)
۱۳۹۲/۰۹/۱۸ ۲۲:۱۶
متاسفانه سابقشون در دهه شصت اصلا قابل دفاع نيست (185231)
۱۳۹۲/۰۹/۱۸ ۲۲:۱۸
اكثر اين فساد ها زماني اتفاق افتاد كه آقاي پور محمدي رييس سازمان بازرسي كل كشور بودن كه بايد اين فساد ها رو كشف ميكرد. اما هيچ صدايي از سازمان بازرسي كل كشور در نيومد. (185232)
۱۳۹۲/۰۹/۱۸ ۱۴:۲۲
اگرواقعا میخواهید بافساد مبارزه کنید قانون چک را عوض کنید.یعنی چی که اگر ثابت بشه چک مدت داره حقوقی میشه؟به چه دلیل؟یعنی اونایی که این قانون را نوشتند توی مریخ بودن ونمیدانستند 99درصد چکهایی که درایران صادر میشه مدت داره وگرنه بازارکلامیخوابه؟قوانین توی کشورما فقط به نفع کلاهبردارهاس اون موقع دم از مبارزه بافسادمیزنن.درضمن دعوت از افرادی که مسولیت زیادی دراین حوزه به جز وعده ووعیدندارند مثل وزیردادگستری چه مشکلی را حل میکنه؟چه عیبی مثلا دریک برنامه پایش آقای اژه ای دعوت بشه تابدلیل سابقه شون درمسولیتهای قضایی هم مشکلات را بهترکالبدشکافی کنه وهم بشه روی وعده هایش حساب بازکرد؟طرف اومده دارونداره من رو گرفته بعداز دوماه میگه کم آوردم وچکهاشو هم حقوقی کرده وحالا بامنت میگه بهت شصت درصد چکهارو جنس میدم.تا قانون چک عوض نشه امنیت کسب وکاروجودنداره. (184897)
۱۳۹۲/۰۹/۱۸ ۱۶:۴۸
چند سال بر بالاترین دستگاه نظارتی مملکت تکیه زدی چکار کردی که حالا دم از عوارض فساد میزنی ؟ فقط میخواهی در قدرت باشی ؟ (184971)
۱۳۹۲/۰۹/۱۸ ۱۷:۱۸
آقايان نماينده اي كه در مجلس هميشه بدنبال قاتل بروسلي بودند بهتر نيست از مجلسي كه در آن حضور دارند مبارزه با فساد را شروع كنند (184992)
دقیق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۸ ۱۸:۰۸
فساد تو مملکتمون باید از ریشه خشکونده بشه نه اینکه مثل خیلی از پرونده ها دو تا اولیشو بگیرین و بقیه که یا پارتی خوبی دارن یا صاحب نفوذن بی سر صدا به کارشون ادامه بدن...
نمونشم زیاده لازم به گفتنشم نیست...؟! (185020)
۱۳۹۲/۰۹/۱۸ ۲۰:۰۱
از امنیت کشور هیچی نگفت..
ما تو اهواز - شلنگاباد زندگی میکنیم شب که میشه موش هم جرعت نداره بره بیرون چه برسه به ادمی زاد!!
متسفانه دولت برای این نا امنی ها هیچ کاری نمیکنه (185120)