به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۰۱:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۲۲ ساعت ۱۳:۱۰
کد مطلب : ۲۴۵۰۱

افراد کم​خون، قرص آهن استفاده کنند

گروه علمي: یک متخصص تغذیه در خصوص مصرف خودسرانه قرص آهن هشدار داد و اظهار کرد: تنها افراد مبتلا به کم خونی شدید، با تجویز پزشک مجاز به استفاده از قرص آهن هستند.
افراد کم​خون، قرص آهن استفاده کنند
دکتر یحیی پاسدار با بیان اینکه بالا بودن میزان آهن و یا کمبود آن در بدن هر دو مشکل‌ساز است، خاطرنشان کرد: مصرف قرص آهن زمانی توصیه می‌شود که کمبود آهن به وسیله آزمایش در شخص محرز شود. وی در ادامه در خصوص مصرف خودسرانه قرص آهن هشدار داد و اظهار کرد: بالا بودن بیش از حد مورد نیاز آهن در بدن، امکان بروز سرطان را تشدید می‌کند و به همین علت توصیه می‌شود تنها با تجویز پزشک معالج این قرص مصرف شود. به گفته پاسدار تنها افرادی مجاز به استفاده از قرص آهن هستند که دارای کم خونی شدید باشند. این متخصص تغذیه معتقد است: با اصلاح عادات غذایی می‌توان بخوبی آهن مورد نیاز بدن را تامین کرد، به طوری که نیازی به مصرف قرص آهن نباشد.

پاسدار در همین راستا توصیه کرد: چنانچه افراد در سنین جوانی قرار داشته و مشکلی نیز به لحاظ چربی نداشته باشند، می‌توانند با مصرف جگر و گوشت قرمز، آهن مورد نیاز خود را تامین کنند. به گفته پاسدار افراد جوان و میانسالی که مشکل چربی خون نداشته باشند می‌توانند با مصرف دو نوبت جگر در هفته به میزان 50 گرم آهن مورد نیاز خود را به راحتی تامین کنند. وی همچنین توصیه کرد: افرادی که چربی بالایی دارند باید از مصرف جگر و گوشت قرمز خودداری کرده و به منظور تامین آهن خود بهتر است از منابع گیاهی آهن‌دار همچون عدس و اسفناج و نیز سایر حبوبات استفاده کنند.
مرجع : ايسنا