به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۸ - ۰۰:۴۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۲۵ ساعت ۰۱:۳۳
کد مطلب : ۲۴۸۱۶
ركورددار بیشترین نامزدی اسکار بدون برنده شدن

بازيگر نقش «لورنس عربستان» درگذشت

گروه هنري: پیتر اوتول، بازیگر ایرلندی - انگلیسی سینما و تئاتر که برای بازی در نقش لورنس عربستان شهرت داشت، در سن ۸۱ سالگی درگذشت.
بازيگر نقش «لورنس عربستان» درگذشت
به گزارش خبرگزاری رويترز، اوتول کار حرفه ای خود را با بازی در سن ۱۷ سالگی در نمایشنامه هایی در بریستول و سپس لندن آغاز کرد و نخستین کار تلویزیونی را در سال ۱۹۵۴ انجام داد. او در اوایل دهه شصت میلادی بازیگری در سینما را آغاز کرد. زمانی که دیوید لین، کارگردان بریتانیایی، در سال ۱۹۶۲ اتول را برای بازی در نقش لورنس عربستان انتخاب کرد، ستاره بخت او درخشید و زندگی حرفه ایش زیر و رو شد.

بازی در نقش لورنس برای او نخستین نامزدی اسکار را به ارمغان آورد و این موفقیت هفت بار دیگر اتفاق افتاد. با این حال، او هیچ گاه اسکار بهترین بازیگری را به دست نیاورد و از این نظر رکوددار شد: بیشترین نامزدی اسکار بدون برنده شدن آن. پيتر اوتول متولد کانمورا در گالوی ايرلند بود ولی برای فعالیت‌های هنری به لندن رفت. او کار در سينما را در اوايل دهه ۱۹۶۰ آغاز کرد. ایفای نقش لورنس در فیلم «لورنس عربستان» به کارگردانی دیوید لین در سال ۱۹۶۲ باعث شد که نامزد جايزه اسکار شود ولی جایزه اسکار آن سال به گریگوری پک به خاطر بازی در فیلم «کشتن مرغ مقلد» رسید.

پیتر اتول برای حضور در فيلم‌هايی چون «بکت» (۱۹۶۴)، «شير در زمستان» (۱۹۶۸)، «خداحافظ آقای چيپس» (۱۹۷۲)، «طبقه‌ حاکم» (۱۹۸۰)، «بدلکار» و «سال مورد علاقه من» در سال ۱۹۸۲نیز نامزد جايزه اسکار شده بود. اتول هشت بار نامزد دريافت جايزه اسکار شد، اما نتوانست اين جايزه را به دست بياورد. در نهايت آکادمی اسکار در سال ۲۰۰۳ به خاطر فعاليت‌های هنری پيتر اتول به وی جايزه افتخاری اعطاء کرد. پيتر اوتول در سال ۲۰۰۶ نيز برای بازی در فيلم «ونوس» نامزد دريافت جايزه اسکار شد،‌ اما نتوانست این جایزه را کسب کند. وی با این حال در دوران بازیگری‌اش برنده چهار جایزه گلدن گلوب، بفتا و امی شده بود.

پيتر اوتول گفته بود: حضور در سينما هم نيازهای عاطفی و مالی او را برآورده کرد و هم فرصتی فراهم کرد تا با بازيگران توانمندی هم بازی و همدم شود. وی ماه گذشته خانه سالمندان را برای حضور در فيلمی درباره «رم باستان» ترک کرده بود. این در حالی بود که اوتول سال گذشته برای هميشه از دنيای بازيگری خداحافظی کرده بود.