به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۰۱ - ۲۱:۵۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۲۶ ساعت ۱۰:۳۴
کد مطلب : ۲۴۹۴۱

آيا نمايندگان در مذاكرات حضور خواهند یافت؟

گروه سياسي:​ حضور نماينده مجلس در تيم مذاكره‌كننده دوباره مطرح شد تا همچنان چالش‌هاي وزارت امور خارجه با مجلس ادامه داشته باشد.
آيا نمايندگان در مذاكرات حضور خواهند یافت؟
پيش از اين برخي نمايندگان مجلس كه به تغيير رويكرد تيم مذاكره‌كننده در اجلاس عمومي سازمان ملل در نيويورك معترض بودند، در صحن علني مجلس پيشنهاد حضور يك يا دو عضو كميسيون امنيت ملي در تيم مذاكره‌كننده را مشروط به عدم حق راي و تنها به عنوان ناظر داده بودند. اين پيشنهاد در وهله اول با استقبال تعداد محدودي از نمايندگان مواجه شد و توانست در صحن علني مجلس سر و صداي زيادي به پا كند اما پيشنهاد حضور يك نماينده مجلس در تيم مذاكره با وجود حمايت‌هاي صورت گرفته با مخالفت طيف گسترده‌يي از نمايندگان مجلس رو به رو شد تا در نهايت به نتيجه نرسد. با اين وجود، روز گذشته محمد حسن آصفري به عنوان يكي از جدي‌ترين حاميان اين پيشنهاد طي گفت‌وگويي با يكي از خبرگزاري‌ها دوباره پيشنهاد حضور يك عضو كميسيون امنيت ملي در مذاكرات را مطرح كرد. به گفته اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجه، وزارت امور خارجه با حضور يك نماينده مجلس در تيم مذاكره‌كننده هسته‌يي به صورت شفاهي اعلام موافقت كرده است.

او همچنين اعلام كرد: محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه موافقت خود را با حضور يك نماينده مجلس در تيم مذاكره‌كننده هسته‌يي بين ايران و 1+5 اعلام كرده بود اما مقرر شد اين موضوع به تاييد و موافقت حسن روحاني رييس‌جمهور به عنوان رييس شوراي عالي امنيت ملي برسد، كه بعدا اعلام كردند آقاي رييس‌جمهور مخالفت كرد و دلايل آن را هم نگفتند. آصفري همچنين ضمن تاييد اين خبر اعلام مي‌كند: بنده از آقاي بروجردي شنيدم كه ايشان گفته‌اند آقاي ظريف با حضور يك نماينده مجلس در تيم مذاكره‌كننده موافقت كرده‌اند ولي آقاي روحاني با چنين پيشنهادي مخالف هستند. او در ادامه مي‌گويد: با وجود مخالفت رييس‌جمهور ما بنايي براي اعتراض يا سوال از رييس‌جمهور يا وزير نداريم. اين در حالي است كه در خبرگزاري فوق از قول آصفري آمده بود: نمايندگان مجلس به عنوان نمايندگان ملت بايد در جريان روند مذاكرات هسته‌يي بين ايران و 1+5 قرار گيرند و مجلس بايد اطلاع كافي از روند مذاكرات داشته باشد، اما مشخص نيست رييس‌جمهور به چه دليلي قبول نكرده كه يكي از نمايندگان مجلس در تيم مذاكره‌كننده هسته‌يي حضور داشته باشد و اين موضوع بايد به صورت شفاف اعلام شود.

با اين وجود، روز گذشته مجيد انصاري، معاون پارلماني دولت درباره اينكه مجلس شوراي اسلامي از وزارت امور خارجه درخواست كرده است تا در مذاكرات هسته‌يي نماينده‌يي داشته باشد، اعلام كرد: من از اين مساله بي‌اطلاعم. من تاكنون اين مساله را نشنيده‌ام و براي نخستين بار از رسانه چنين درخواستي را مي‌شنوم. در همين حال، حسين سبحاني‌نيا، عضو هيات رييسه مجلس در گفت‌وگو با «اعتماد» طرح مجدد اين پيشنهاد را صريحا تكذيب كرد و گفت: چنين پيشنهادي اصلا مطرح نشده است چراكه مجلس به هيچ عنوان به دنبال حضور در تيم مذاكره‌كننده و مذاكرات نيست. او ادامه مي‌دهد: اين خبر دروغ و هيات رييسه مجلس با چنين پيشنهادي كاملا مخالف است. به گفته او، بهتر است كه به خبرهاي غير مستند و حاشيه‌ساز توجهي نداشته باشيم تا از هزينه و خسارت به دولت و كشور جلوگيري كنيم.
مرجع : اعتماد