به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۷ - ۱۲:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۳۰ ساعت ۰۷:۵۲
کد مطلب : ۲۵۳۶۴

فیلیپین پنجمین قتلگاه فعالان رسانه‌اي

گروه فرهنگ و هنر: فیلیپین که در آخرین ماه سال جاری میلادی شاهد قتل سه فعال رسانه ای بود، در رده پنجمین کشور مرگبار برای فعالیت خبرنگاران قرار گرفت.
فیلیپین پنجمین قتلگاه فعالان رسانه‌اي
گزارشگران بدون مرز در گزارش سال گذشته میلادی خود از فیلیپین به عنوان هفتمین مکان خطرناک برای روزنامه‌نگاران یاد کرد، اما در گزارش سال 2013 فیلیپین جزو پنج کشور قرار گرفت. قتل روزنامه‌نگاران به وسیله اسلحه و با استفاده از موتورسیکلت روش رایج قتل این قشر فرهنگی در فیلیپین است و سه روزنامه‌نگار نیز در ماه جاری میلادی به این روش در این کشور جنوب شرق آسیا به قتل رسیدند. هشت روزنامه نگار در فیلیپین در طول سال جاری میلادی با اسلحه و توسط افرادی که بر ترک موتور سیکلت نشسته بودند کشته شدند که با واکنش شدید جامعه رسانه‌ای این کشور مواجه شد.

گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های فیلیپین طی سال جاری نشان می‌دهد موتورسیکلت مهمترین وسیله تروریست‌ها و سیاستمداران فاسد برای قتل روزنامه‌نگاران و سرقت از بانک‌ها در طول روز به منظور فرار از دست پلیس در گره‌های ترافیکی شهرهای این کشور است. سوریه، سومالی، پاکستان، هند و فیلیپین براساس گزارش گزارشگران بدون مرز در سال 2013 که در روزنامه استار فیلیپین منتشر شد، در ردیف اول تا پنجم کشورهای پرخطر برای روزنامه‌نگاران و خبرنگاران قرار گرفته‌اند. هند و فیلیپین در گزارش امسال جایگزین برزیل و مکزیک شده‌اند.

اتحادیه روزنامه‌نگاران فیلیپین اعتقاد دارد با توجه به قتل‌های صورت گرفته در سال جاری، این کشور رتبه سوم خطرناک‌ترین کشور برای فعالیت رسانه‌ای را دارد. برخی آمارها نشان می‌دهد از سال 1986 تاکنون 137 فعال رسانه‌ای در فیلیپین به قتل رسیده‌اند و از سال 2010 که بنینگو آکینو به عنوان رییس جمهور این کشور انتخاب شد 19 روزنامه‌نگار جان خود را از دست داده‌اند. 21 روزنامه نگار در دوران ریاست جمهوری  کوارزون آکینو بیوه رهبر اپوزیسیون بنیتو آکینو، 11 نفر در دوره ریاست جمهوری فیدل راموس از سال 1992 میلادی، شش نفر در دوره جوزف استرادا و 80 فعال رسانه‌ای در دوره ریاست جمهوری گلوریا ماکاپاگال آریو از سال 2001 میلادی در فیلیپین کشته شدند.

برخی آمارها نیز تعداد روزنامه نگاران و فعالان رسانه‌ای کشته شده در فیلیپین را بیشتر از 137 نفر اعلام می‌کند و این آمار حکایت از آن دارد که نزدیک به 160 روزنامه نگار در فیلیپین از زمان سقوط  فردیناند مارکوس  در سال 1986 به قتل رسیده‌اند. یونسکو نهاد وابسته به سازمان ملل نیز اخیرا ضمن محکوم کردن قتل خبرنگاران اعلام کرد که تداوم خشونت علیه جامعه روزنامه نگاران امکان تلاش آزادانه آنها برای عمل به رسالتشان را محدود و مردم جهان را از دسترسی به اطلاعات دقیق و بی‌طرفانه محروم می‌کند. طی ماه‌های اخیر هشت خبرنگار عراقی، هفت روزنامه نگار سوری و چهار خبرنگار هندی به روش‌های مختلف به قتل رسیدند که واکنش جامعه جهانی از قیبل سازمان ملل، انجمن صنفی روزنامه نگاران و برخی نهادهای مدنی را در بر داشته است.
مرجع : ایرنا