به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۰۴ - ۱۸:۵۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۳۰ ساعت ۱۰:۵۵
کد مطلب : ۲۵۳۹۳

اولین ماهواره بولیوی را چین به فضا فرستاد

گروه علمي و فناوري:​ چین بامداد روز شنبه و در حضور ˈاوو مورالسˈ رییس جمهور بولیوی یک ماهواره برای این کشور آمریکای لاتین در مدار زمین قرار داد.
اولین ماهواره بولیوی را چین به فضا فرستاد
منابع رسمی چین اعلام کردند، پرتاب این ماهواره مخابراتی بولیوی از مرکز فضایی ˈسیچوانˈ درجنوب غرب چین با موفقیت انجام شده است. رییس جمهور بولیوی که برای گفت وگو با مقامات ارشد چین از جمله ˈشی جین پینگˈ همتای خود به این کشور سفر کرده است، در مکان پرتاب این ماهواره درساعت 12دقیقه بامداد امروز به وقت محلی حضور یافت . این نخستین بار است که یک مقام ارشد خارجی هنگام پرتاب ماهواره در یک مرکز فضایی چین حضور می یابد. این پرتاب نخستین ماهواره مخابراتی بولیوی است که در شرکت علم و صنعت و هوا و فضا چین طراحی شده است. ماهواره بولیوی برای ادای احترام به یک قهرمان بومی قرن 18که با استعمارگران اسپانیایی مبارزه کرد، ˈکاتاریا توپاک ˈنام گذاری شده است. رییس جمهور چین همزمان با ارسال پیام تبریکی به مورالس پرتاب موفقت آمیز این ماهواره را نمادی از سطح همکاری ها میان چین و بولیوی در زمینه علم و فن آوری دانست.
شی که پس از به قدرت رسیدن به عنوان رییس جمهور چین در مارس امسال اولین سفر خود را به آمریکای لاتین انجام داد، تاکید کرده است، کشورش سهم مهمی در ترویج همکاری و توسعه در کشورهای این منطقه از جهان ایفا خواهد کرد. رییس جمهور چین ابراز امیدواری کرد، همکاری های دو جانبه میان کشورش و بولیوی با هدف سود متقابل و منافع مردم گسترش یابد.
مرجع : ايرنا