به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۳۰ ساعت ۱۸:۳۵
کد مطلب : ۲۵۴۵۱
اخضر الابراهيمي:

23‌ميليون سوري نيازمند کمک‌ بشردوستانه

گروه بین‌الملل: فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحاديه عرب به سوريه در پايان نشست سه جانبه با نمايندگان روسيه و آمريکا اعلام کرد، بر سر مشارکت 30 کشور از جمله عربستان در نشست ژنو 2 توافق شده اما مخالفت‌هاي آمريکا باعث شده هنوز موضوع مشارکت ايران در هاله‌اي از ابهام باقي بماند.
23‌ميليون سوري نيازمند کمک‌ بشردوستانه
اخضر الابراهيمي پس از اين نشست در کنفرانسي مطبوعاتي اعلام کرد، حضور بيش از 30 کشور در کنفرانس ژنو 2 قطعي شده است. وي گفت: در اين نشست علاوه بر اعضاي دائم شوراي امنيت نمايندگاني از مصر، آلمان، عراق، ايتاليا، ژاپن، کويت، لبنان، قطر، عربستان، مراکش، عمان، اسپانيا، سوئد، ترکيه، امارات و چندين کشور ديگر دعوت شده‌اند.

الابراهيمي گفت: در نشست ژنو نماينده اتحاديه اروپا و دبيرکل سازمان همکاري اسلامي نيز مشارکت خواهند داشت و براي عربستان نيز دعوت نامه فرستاده شده تا در اين نشست حاضر شود. فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحاديه عرب به سوريه همچنين در خصوص بالا گرفتن خشونت‌ها در سوريه ابراز نگراني کرد و گفت: هم‌اکنون بيش از 23 ميليون سوري نيازمند کمک‌هاي بشردوستانه هستند و با يد به آنها کمک‌رساني شود.وي گفت: با مخالفان سوري نيز تماس گرفته‌ايم و آنها نيز قرار است به زودي ليست افراد مشارکت‌کننده در ژنو 2 را براي ما ارسال کنند.

تدارکات براي تشکيل کنفرانس صلح سوريه که به زودي در ژنو برگزار مي‌شود، شروع شده است. تا کنون شرکت ۲۶ کشور و چند سازمان بين‌المللي در کنفرانس تائيد شده است، اما بر سر دعوت از ايران اختلاف نظر وجود دارد.اخضر ابراهيمي، گفت: بر سر شرکت ايران در کنفرانسي که به ‌ژنو ۲‌ موسوم شده، اختلاف نظر جدي وجود دارد. او گفت که آمريکا با شرکت جمهوري اسلامي در کنفرانس مخالف است. او تصريح کرد: ‌راز پنهاني نيست که ما از حضور ايران در کنفرانس استقبال مي‌کنيم اما آمريکا اين موضوع را ضروري نمي‌داند.‌

ايران از حاميان اصلي دولت سوريه است و به همين خاطر سازمان ملل و برخي کشورها از جمله روسيه عقيده دارند مشارکت ايران در کنفرانسي که هدف آن يافتن راه حلي براي بحران سوريه است، ضرورت دارد. به گفته الابراهيمي ايران هنوز به طور کامل از فهرست شرکت‌کنندگان حذف نشده، اما با مخالفت صريح آمريکا، بعيد به نظر مي‌رسد که به کنفرانس دعوت شود.دولت روسيه، هشدار داده است که جلوگيري از مشارکت ايران در کنفرانس ‌غيرسازنده‌ است. گنادي گاتيلوف، معاون وزير خارجه روسيه گفته است که حذف ايران اجراي تصميمات احتمالي کنفرانس براي آينده سوريه را با دشواري روبرو خواهد ساخت.