به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۰۱ - ۱۹:۳۳
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۰/۰۴ ساعت ۱۱:۰۳
کد مطلب : ۲۵۸۳۸
گفتگوهای زیاد درباره حقوق بشر با مقامات ایران

کرونبرگ:خواهان‌دیدارباموسوی و کروبی بوديم

گروه سياسي: تاریا کرونبرگ، رئیس هیئت پارلمان اروپا که اخیرا به ایران سفر کرده بود خبر داد که این هیئت خواهان دیدار با موسوي، كروبي و رهنورد ایران بوده، اما مقامات جمهوری اسلامی ايران اجازه این دیدارها را صادر نکرده‌اند.
کرونبرگ:خواهان‌دیدارباموسوی و کروبی بوديم
 تاریا کرونبرگ، در گفت و گو با بي بي سي گفت: می خواستیم با خانواده زندانیان سیاسی و با کسانی که در حصر خانگی هستند، یعنی موسوی و کروبی ملاقات کنیم که البته امکان نداشت. وی با اشاره به دیدار با نسرین ستوده و جعفر پناهی خاطرنشان کرد: ما فهرستی از کسانی که مي‌خواستیم با آنها دیدار کنیم داشتیم. سفارت یونان که حافط منافع اتحادیه اروپا در ایران است این دیدار را برای ما ترتیب داد. کرونبرگ افزود: البته ما مي‌خواستیم با خانواده زندانیان سیاسی و کسانی که در حصر هستند ملاقات کنیم. یعنی آقایان میرحسین موسوی و کروبی که امکان نداشت.

وی با اشاره به هدیه‌اي که نسرین ستوده که کار دستی در ایام زندان او بوده دریافت کرده است افزود: ما از طرف پارلمان اروپا این هدیه را دریافت کردیم. وی با اشاره به دلایل سفر به ایران تصریح کرد: ماموریت ما برقراری گفت و گو بین پارلمان اروپا و مجلس ایران بود. آخرین باری که امکان چنین گفت و گویی را یافتیم 6 سال پیش بود.ما در این مدت تلاشهای بسیاری کردیم تا موفق شدیم. کرونبرگ افزود: هدف از این سفر دیدار با نمایندگان مجلس و گروه‌هاي مختلف سیاسی بود تا آگاهی بیشتری از وضعیت ایران به دست آوریم.

وی با بیان اینکه ما از باز شدن فضا استقبال مي‌کنیم تصریح کرد: در حال حاضر دریچه‌اي به فرصتهای جدید گشوده شده. مردم انتظار فضای بازتری دارند و در انتخابات جدید به رئیس جمهوری رای دادند که انتظارات زیادی از او دارند. ما مسئولیت خود مي‌دانستیم که حمایت خود از مردم را با این سفر نشان دهیم. کرونبرگ با اشاره به اینکه هیات پارلمان اروپا تنها با سیاستمداران دیدار نکرده افزود: با تعدادی سازمان غیر دولتی که در زمینه زنان و محیط زیست فعالیت مي‌کردند هم دیدار کردیم.ما با مقامهای سازمان ملل که در ایران کار مي‌کنند دیدار کردیم و آنها به ما گفتند که وضعیت سازمانهای غیر دولتی در دولت جدید بهتر شده است.

وی گفت: گشایشهای به وجود آمده باعث تغییر در آینده نزدیک نمي‌شود اما اگر این تغییرها را کنار توافق نامه ژنو بگذاریم و توافقی در پرونده هسته‌اي به وجود آید زمینه بهتری برای تماس سیاستمداران و نمایندگان و مردم عادی ایران و اروپا فراهم مي‌شود. من فکر مي‌کنم همانطور که در صحبت با نمایندگان اتحادیه اروپا در ایران فهمیدیم باید همکاریهای بیشتری در زمینه‌هاي فرهنگی و یا تبادل دانشجو بین ایران و اروپا صورت بگیرد تا به درک درست تری از هم برسیم.

دیدار هیئت پارلمان اروپا با نسرین ستوده (وکیل دادگستری) و جعفر پناهی (فیلمساز) در سفارت یونان در تهران و تحویل دادن جایزه جایزه ساخاروف برای آزادی اندیشه به آنها، خشم چهره‌هاي سیاسی افراطی در ایران را برانگیخته است. گروهی از نمایندگان مجلس ایران خواهان پاسخگویی کسانی شده‌اند که امکان این دیدار را فراهم کرده یا در جلوگیری از آن قصور داشته اند. ستوده و پناهی در جریان اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری چهار سال پیش ایران بازداشت و محکوم شده بودند. خانم کرونبرگ گفت: در سفر اخیر به ایران در مورد تعیین یک نماینده حقوق بشر اتحادیه اروپا که به طور دائم به ایران سفر کند، با مقامات ایرانی صحبت کرده و امیدوار است که این کار بتواند "شروعی برای گفت و گو در این زمینه" باشد.

رئیس هیئت اعزامی پارلمانی اروپا با اشاره به اینکه این هیات گفتگوهای زیادی درباره حقوق بشر با مقامات ایرانی داشته است به ملاقات با محمد جواد لاریجانی اشاره کرد و افزود: در این ملاقات ما توضیح دادیم که مجازات اعدام در ایران چگونه به همکاری ایران با اتحادیه اروپا در زمینه جلوگیری از قاچاق مواد مخدر لطمه زده است. به گفته خانم کرونبرگ، آقای لاریجانی گفته است که 80 درصد اعدام شدگان در ایران مجرمان مواد مخدر هستند، اما هیئت پارلمانی اروپا یادآوری کرده که همین امر باعث توقف همکاری اروپا و ایران در مبارزه با قاچاق مواد مخدر شده است. هیئت اروپایی همچنین در مورد عملکرد دادگاه‌هاي انقلاب و دادگاه کیفری و نحوه محاکمه متهمان سیاسی در این دادگاه‌ها با مقامات ایرانی گفت و گو کرده است.

خانم کرونبرگ  در پاسخ به سوالی در مورد جنجال مربوط به دیدار او و همراهانش با اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ایران، گفت که ماجرا به بی اطلاعی او از پروتکل باز مي‌گردد. بعضی رسانه‌ها و چهره‌هاي سیاسی اصولگرا در ایران، برنخاستن خانم کرونبرگ در هنگام ورود آقای هاشمی رفسنجانی به اطاق محل ملاقات را نوعی "بی احترامی" و "توهین" تعبیر کرده اند. اما او مي‌گوید که موضوع "هیچ ارتباطی با بی احترامی نداشت. میزبان به ما گفت بنشینیم و من از رسم بلند شدن اصلا خبر نداشتم."