به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۹ - ۱۳:۳۳
 
۱۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۰/۰۹ ساعت ۱۰:۰۵
کد مطلب : ۲۶۳۷۳
مقاله وارده

تركيه‌و‌ايران؛ فساداقتصادی و تفاوت برخوردها

تركيه‌و‌ايران؛ فساداقتصادی و تفاوت برخوردها
کامران منصوری جمشیدی

گروه اقتصادي: امروز شاید دغدغه ذهن بسیاری از شهروندان ایرانی این باشد که چرا مفسده های مالی در ترکیه آنچنان حساسیت برانگیز است که بیش از نیمی از وزراء برکنار شده، کابینه دولت را به تعطیلی مي‌کشاند و قوه قضائیه در برخوردها ملاحظه شخص و مقامی را نمي‌کند و رسانه ها تا پستوهای تاریک ماجرا چراغ بر مي‌کشند و جویای حقیقت هستند.

اما در مملکت ما حساسیت به فساد مالی هرگز به حدی نرسیده که یکبار حتی یکبار مسئولی با پذیرش قصور و یا تقصیر قصد استعفاء کند یا آنچنان رسانه ها به افکار عمومی اهمیت دهند یا آزادی عمل برای خود متصور باشند که اخباری از این دست را به جد دنبال کنند و تنها به حروف الفبا متخلفان بسنده نکرده و گریبان فاسدان را بی اغماض بچسبند.

مقامات ترکیه نیز شاید مي‌توانستند این فساد مالی اخیر را به روی خویش نیاورند لیکن چون مي‌دانستند این طشت از بام افتاده و صدایش تا چهار خانه آنطرف تر رفته تدبیرشان این بود بجای اینکه سر در برف کنند و حاشیه و شایعه بیشتر راموجب شوند، شفافتر عمل کرده و هر چه پرده را کنار بزنند که لااقل دیگران در مظان اتهام قرار نگرفته و ملت آن خطا را به مجموعه دولت تعمیم نداده و همدست نپنداشته و سلب اعتماد نکنند یا اگر چنین هم شد دستکم با مشخص و معرفی شدن متخلف واقعی،جامعه نسبت به هم بدبین نشوند و این بدبینی عرف نگردد.

خوبست در مملکت ما نیز همانقدر که مسئولین توجه داشته و بدانند گناه و بزه فساد مالی تنها به مادیات و اقتصاد جامعه مربوط نبوده بلکه اثرش بر دین و اخلاقیات نیز به همان نسبت و شاید بیشتر است. فساد اقتصادی فقر اقشار ضعیف را تشدید می‌کند و فقر نیز زمینه ساز گناه های بسیار است. چه بسا بسیار قتل و سرقت و تن فروشی و بی بندباری و... که از دامان فقر بر نمي‌خیزد، فقری که حاصل توزیع ناعادلانه ثروت ملی و مفاسد اقتصادیست. اغنیا هم نمي‌توانند در جامعه غارت زده و فقیر شده از دارائی های خود در آرامش و امنیت متنعم و بهره مند شوند آقازاده‌ها نیز از فقر و فساد در امان نخواهند بود. پس حساسیت به این معضلات باید عمومی باشد و به باور عمومی بدل شود.

korosh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۰۹ ۱۰:۵۵
متاسفم که میگویم تا وقتی وابسته به آقازاده ائی هستی هر کاری دلت تنگت می خواهدبکن
این نمایشهای محاکمه هم هر چند وقت یکبار برای خ.....کردن ما ملت بیچاره است
می گوید نه مدرک بیاورید کدامش به نتایج قطعی رسیده
چقدر دلمان برای کوروش کبیرتنگ شده است..... (193765)
۱۳۹۲/۱۰/۰۹ ۱۳:۴۰
بی نهایت مثبت برای کوروش (193825)
۱۳۹۲/۱۰/۰۹ ۱۱:۰۸
چون در تركيه نه اصول گرا هست ونه اصلاح طلب يكي در زير چتر اصلاح طلب مصون باشد ديگري در زير چتر اصول گرا هركس در دايره اين دو نيست اگر دوزدي كند خريت كرده است (193768)
۱۳۹۲/۱۰/۰۹ ۱۶:۱۵
نخیر در ترکیه مثل مملکت ما نیستکه یه عده بخواهند از دین و مذهب مردم سواستفاده کنند و قانون خودشان رو اجرا کنند هر وقت مردم ترکیه بفهمند اردوغان خطایی کرده او را پایین می کشند مثل ما نیستند که بشینند چاپلوسی مقامات رو بکنند (193883)
غضنفر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۰۹ ۱۱:۱۱
بابا جان تو مملکت ما عرف شده هر کس رو به عنوان مسول میذارن اول فکر اینه که یه راه حلی برا اختلاس و پول شویی و ..... بکنه که از فلان مسول عقب نیفته متاسفانه چشم و هم چشمی تو این مورد زیاد شده کسی به فکر مردم نیست اینا دنیا رو به آخرت ترجیح دادن ولی همشون اون دنیا باید جواب پس بدن من یکی از حقم نمیگذرم و سر پل سراط یقه همشونو میگیرم (193769)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۰۹ ۱۱:۱۹
احسنت. مدت ها بود دنبال چنين مقايسه اي در سايت هاي خبري مي گشتم. اميدوارم كيهان هم به اين موضوع اهميت بده و مقاله اي بنويسه. (193772)
ساکت المتکلمین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۰۹ ۱۱:۲۷
این جا پایشان در فساد چسبناکی ! گیر کرده که نمیتوانند راه بروند . پرده را گنار بزنند آن ها هم به ناچار دیده خواهند شد . برای همین است اصلا اراده ای برای کنار رفتن پرده نیست . به همین دلیل مردم هم شاید ریز ارقام را ندانند اما می دانند پای چه کسانی در گل مانده که هر کس هرچی دوست داره می گه و ترسی هم ندارد چون همه از هم سند دارند و دست دزد در گردن دزد و دست دزدان در جیب مردم (193775)
ولی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۰۹ ۱۴:۲۶
فقط کافی است جزء اصحاب فتنه !!!! نباشد آنوقت آزاد است هرکاری که دلش خواست انجام دهد و کسی هم کاری به او نخواهد داشت !!!!! (193849)
م
Ireland
۱۳۹۲/۱۰/۰۹ ۲۳:۳۸
اتفاقأ دوست من کلمه فتنه در مقاله سانسور شده آنجا که آمده مسئولین همانقدر که به فتنه توجه دارندخوب است ... (194042)
صلح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۰۹ ۱۷:۱۸
باید یه فرقی باشه بین ایران باکشوری که میخواد بپیونده به اتحادیه اوروپا وزرا خودشون استعفا میدن ولی تو ایران سمت بالا تر میدن بهش (193890)
hhhh
Netherlands
۱۳۹۲/۱۰/۰۹ ۲۲:۲۰
تفاوت از زمین تا آسمان است . تا ما به قانون مداری ترکیه برسیم ، کلی راه نا پیموده داریم . (193992)