به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۶ - ۲۱:۴۰
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۰/۱۷ ساعت ۱۸:۰۵
کد مطلب : ۲۷۳۲۰
علاوي: يک سال است از رييس‌جمهور خبري نداريم!

اجازه نامزدي مجدد مالکي را نمي‌دهيم

گروه بين‌الملل: رهبر فهرست العراقيه و نخست‌وزير پيشين عراق در مصاحبه‌اي به تشريح ديدگاه‌هاي خود در خصوص مسائل مختلف عراق از جمله طولاني شدن غيبت جلال طالباني، تحولات اخير الانبار و احتمال نخست‌وزيري مجدد مالکي، پرداخت.
اجازه نامزدي مجدد مالکي را  نمي‌دهيم
اياد علاوي در مصاحبه با روزنامه قطري ‌الوطن‌ خاطرنشان کرد: جلال طالباني، رئيس‌جمهور عراق مدت يک سال است که در سر کارش حاضر نشده است و هيچ کس در عراق نمي‌داند که وي کجاست. هيچ يک از مسوولان عراقي نمي‌دانند اوضاع جسماني وي بهبود يافته يا مريض است. حتي کسي نمي‌داند آيا وي مرده و يا در قيد حيات است و سانسور کاملي در اين باره وجود دارد.

علاوي ادامه داد: آن چه در خصوص عدم حضور جلال طالباني اتفاق افتاده در تاريخ کشورها بي‌سابقه است.
وي درباره احتمال نامزدي نوري مالکي، نخست‌وزير عراق براي تصدي مجدد اين پست نيز گفت: اگر مالکي مجددا براي تصدي پست نخست‌وزيري نامزد شود ما از روند سياسي عراق کنار خواهيم کشيد. ما به هيچ وجه اجازه اين کار را نمي‌دهيم که مالکي براي سومين بار نامزد شود. در صورت رخ دادن اين مساله ما بي‌تفاوت نخواهيم ماند و بخشي از اين کمدي مسخره نخواهيم شد.

اياد علاوي درباره اوضاع الرمادي و مقابله ارتش با گروه موسوم به ‌دولت اسلامي عراق و شام‌ (داعش) عنوان داشت: رخدادهاي استان الانبار تاسف بار است. اين امر قابل پيش‌بيني بود چرا که اين اعتراض‌ها دنباله اعتراض مردم عراق در اوت 2011 و برگزاري تظاهرات در بسياري از استان‌هاي عراق از جمله بصره، ناصريه، الانبار و صلاح الدين است.

وي خاطرنشان کرد: متاسفانه دولت بدون آن که بخواهد باب هر گونه گفت‌وگو با تحصن کنندگان را باز کند و يا با آن‌ها در خصوص خواسته‌هايشان صحبت کند، آن‌ها را به حال خود رها کرده. دولت دست کم اين کار را هم نکرد که به آن‌ها اين اطمينان را بدهد که نظام حاکم عليه آن‌ها نيت‌هاي خصمانه ندارد. علاوه بر اين، فعاليت‌ گروه‌هاي تندرو در عراق نيز افزايش يافته و دولت تمامي اين مسائل را ناديده گرفت و تنها تحصن‌کنندگان الانبار هدف قرار گرفته که تعدادشان از مرز 300 هزار نفر پا فراتر گذاشته است.

اين مقام عراقي تصريح کرد: من هر لحظه تهديد به قتل مي‌شوم. يکي از دستگاه امنيتي کشور دفتر من را در جريان اين تهديدها قرار داد و برخي از دستگاه‌هاي مسلح از خانه و شخص من محافظت مي‌کنند و در نتيجه امکان ترور من در هر زماني وجود دارد. اما احتمال ترور من در حال حاضر بيشتر شده است چرا که زمان برگزاري انتخابات نزديک است.