به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۸ - ۰۰:۴۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۲۹ ساعت ۱۱:۲۷
کد مطلب : ۲۹۵۱۲۱

مرمت مستمر مجموعه بازار تاریخی زنجان

مرمت مستمر مجموعه بازار تاریخی زنجان
گروه فرهنگی: مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، از مرمت مستمر مجموعه بازار تاریخی زنجان خبر داد.به‌ گزارش ایسنا، امیر ارجمند گفت: مرمت، احیا و مراقبت از آثار تاریخی و تمدنی جزو ضرورت‌های فرهنگی و سرمایه‌گذاری در معاونت میراث‌فرهنگی استان است که با توجه به چنین جایگاهی همواره جزو اولویت‌های مرمتی قرار دارد.
 
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان با بیان اینکه موضوع ساماندهی، استحکام‌بخشی و سبک‌سازی بناهای واقع در بازار به‌ منظور مقاوم‌سازی بخش‌های مختلف آن در گذر زمان، یکی از موضوعات مهم و مورد توجه معاونت میراث‌فرهنگی است، افزود: مرمت طاق­‌ها و گنبدها، کف‌سازی، بازسازی دیوارها، اجرای طاق‌نماها و استحکام‌بخشی دیوارهایی که در معرض خطر است، از جمله اقدامات صورت گرفته برای ساماندهی این مجموعه تاریخی به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر عملیات سنگ‌فرش و مرمت ستون و سقف‌های بازار تاریخی و ... در اکثریت محورهای اصلی و فرعی بازار آغاز شده و هم‌اکنون شاهد پیشرفت مناسب پروژه‌های ساماندهی در این مجموعه هستیم که در روزهای آتی نیز این روند ادامه خواهد داشت.

ارجمند بیان کرد: از آنجا که لازمه صیانت و حفاظت از بازار تاریخی به‌ عنوان یک اثر فرهنگی جلب مشارکت بازاریان است، بازاریان زنجان در مرمت همه تیمچه‌ها، راسته‌ها، دالان‌ها، سراها و ... بازار زنجان مشارکت داشته‌اند و شهرداری زنجان نیز سال‌ها است که با نظارت معاونت میراث‌فرهنگی در کف‌سازی بازار نقش برجسته‌ای را انجام می‌دهد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان با اشاره به اینکه یکی از شاخص‌ترین ظرفیت‌های بازار زنجان، قرارگیری چندین مسجد تاریخی در این مجموعه است، ادامه داد: با توجه به اینکه در بخش‌های اصلی این بازار بزرگ جهانی، مساجد تاریخی متعددی وجود دارد، طی سال‌جاری مرمت‌های موضعی و کالبدی زیادی در این مساجد انجام‌ شده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: با نظارت مستمر نیروهای یگان حفاظت، طرح‌های ناهمگون با بافت تاریخی بازار به میزان چشم‌گیری کاهش‌ یافته است. این اثر تاریخی به‌ صورت مداوم از منظر کالبدی و آسیب­‌های احتمالی توسط متخصصان و کارشناسان خبره میراث‌فرهنگی در حال پایش است.
برچسب ها: مرمت آثار تاریخی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها