به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۱۱ ساعت ۰۳:۱۲
کد مطلب : ۳۰۲۷۰۳
فاجعه خروج سرمایه‌ها از کشور؛

علت محبوبیت بیت‌کوین چیست؟

علت محبوبیت بیت‌کوین چیست؟
اقباله هیئتی
وضعیت اقتصادی كشور در ماه‌ها و حتی سال‌های اخیر به گونه‌ای بوده است كه بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند سرمایه‌های خود را به هر نحوی از كشور خارج كرده و در جایی دیگر سرمایه‌گذاری كنند. یكی از معضلات بزرگ اقتصاد هم یه همین موضوع خروج شدید سرمایه‌ها و عدم بازگشت پول و سرمایه‌گذار به كشور بازمی‌گرد كه بعد از خروج آمریكا از برجام و تشدید تحریم‌های اقتصادی بیش از همیشه شدت گرفته است. در كنار این موضوع كاهش فروش نفت و گسترش پاندمی كرونا هم مزید بر علت شده تا شرایط اقتصادی را بدتر كند. در این میان دولت به جای آنكه مردم را تشویق به سرمایه‌گذاری در بازارهایی كند كه نه تورم را بالا ببرد و نه باعث تشدید نقدینگی شود،‌ دقیقا در جهت عكس عمل می‌كند!

بازار سرمایه نمونه بارز این موضوع است؛‌ بازاری كه با پتانسیل بسیار بالا می‌توانست در هم دربلندمدت و هم در كوتاه‌مدت به جذب سیل نقدیدنگی كمك كرده و سرمایه‌های سرگردان مردم را در جهت اهداف اقتصادی دولت هدایت كند اما دولت با این همه پتانسیل چه كرد؟ بلایی بر سر سرمایه مردم در بورس آوردند كه حتی پس از گذشت یك سال نه این بازار به روزهای خوبش بازگشته و نه اعتماد از دست رفته مردم احیا شده است. روند بازار سرمایه در ماه‌های اخیر این‌گونه بوده است كه به محض اینكه یكی دو روز شاخص بورس سبزپوش می‌شود، خروج سرمایه‌های حقیقی‌ها و حتی حقوقی‌ها آنچنان شدت می‌گیرد كه بازار سراسر سرخ‌پوش می‌شود. چه كسانی كه سرمایه‌های هنگفت در بازار داشتند و چه آنان كه سرمایه كمتری داشتند، منتظر فرصت برای خروج هستند و به عنوان نخستین گزینه برای سرمایه‌گذاری به كجا پناه می‌برند؛ دنیای بازار ارزهای دیجیتال كه تب و تابش در ماه‌های اخیر به قدری زیاد شده كه ارقام و اعداد معامله شده در این بازار تازه نفس جهانی دود از سر مردم بلند می‌كند. در ماه‌های گذشته گردش سرمایه در بازار کریپتوکارنسی به حدی گسترش پیدا کرده است که هم‌اکنون شرکت‌‌ها و کمپانی‌های بزرگ در جهان در حال برنامه‌ریزی و آمادگی برای ورود به این بازار هستند،‌چرا که دریافته‌اند به جای مقابله با این بازار محبوب و پولساز باید در سود هنگفتش شریک شوند. موضوعی که مسئولان اقتصادی در کشور ما هنوز واکنش درخوری به آن نداشته‌اند و این در حالی است که بسیاری از مردم این روزها درگیر این بازار هستند.

در حالی كه با بگیر و ببند و اجبار حقوقی‌ها و حمایت دولت، بورس به عنوان پربازده‌ترین بازار در ماهی که گذشت،‌حدود 3 تا 4 درصد سود به سرمایه‌گذاران داده است (در نظر بگیرید كه نرخ رسمی تورم در کشور بر اساس آمار بانک مرکزی و مرکز آمار ایران بیش از 40 درصد است)  تازه این را در نظر داشته باشید که بازدهی بورس را بر اساس عملکرد شاخص کل محاسبه می‌کنند و این یعنی بسیاری از سرمایه‌گذاران نتوانسته‌اند سرمایه‌شان را تا این اندازه افزایش دهند و این سود 3 تا 4 درصدی را برای آنان نباید محاسبه کرد. اما در سوی دیگر در بازار رمزارزها حداقل سودآوری در بسیاری از ارزهای دیجیتال بیش از 40 درصد در یك ماه اخیر بوده است و تازه این رقم یک میانگین است و بسیاری از رمزارزها سودهای بسیار کلانی کرده‌اند. ورود به بازار ارزهای دیجیتال شاید در ابتدا کمی خطرناک و پرریسک به‌نظر برسد اما همین که شما بازدهی حدود ۸۰۰ درصدی و حتی بیش از 1300 درصدی  را تجربه کنید، مطمئنا دل کندن از این بازار بسیار سخت خواهد شد.

 همین مقایسه نشان می‌دهد یكی از دلایلی كه این روزها بسیاری از مردم حتی با سرمایه‌های زیر 10 میلیون تومان به بازار رمزارزها ورود می‌كنند همین است. البته نمی‌توان این موضوع كه قوانین دولتی نمی‌تواند در این بازار دخالت چندانی كند(همان بلایی كه بر سر بورس آمد) هم بی‌تاثیر نیست. مسئولان و تصمیم‌گیران اقتصادی و سیاسی كشور بدانند این روند خروج سرمایه‌ها از كشور چه از طریق خرید خانه در تركیه، دبی، گرجستان،‌كانادا و ... و چه از طریق خرید رمزارزها، چشم‌انداز روشنی را برای اقتصاد کشور باقی نمی‌گذارد و باید هر چه سریعتر برای این معضل، فكر اساسی شود.

۱۴۰۰/۰۸/۱۲ ۰۱:۲۷
بورس بیچارمون کرد، پول نداریم بیت‌کوین بخریم (378735)
۱۴۰۰/۰۸/۱۲ ۰۱:۲۸
یعنی اگر من تو ایران نبودم و خیلی از این اپ‌ها فیلتر نبود تو ایران، چه می‌کردم تو این بازار کریپتو (378736)
علی
۱۴۰۰/۰۸/۱۲ ۰۱:۲۹
دنیای آینده دنیای رمزارزهاست (378737)
شین کاف
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۸/۱۲ ۰۱:۳۰
به نظرم که دیگه برا یورود به خرید بیت کوین دیر شده و اگر کسی میخواد خرید بزنه از این ارزهای ارزون قیمت بخره (378738)
زری
United States
۱۴۰۰/۰۸/۱۲ ۰۱:۳۲
امیدواریم که بیت کوین برای ما راه نجاتی باشه، آمین (378739)
الهام
United States
۱۴۰۰/۰۸/۱۲ ۰۱:۳۲
آخه اینا رو چه به این حرفا (378740)
مستمر ساتوشی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۸/۱۳ ۱۱:۴۰
چون دیگه هیچ دولت و حکومتی نمیتونه کاری بهش داشته باشه (378770)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها