به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۱۳ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب : ۳۰۳۰۵
ساخت DNA انسان بااستفاده ازلوگوهايي ازبلوك نانو

۱۰آزمایش که آینده را متحول مي​​کنند

گروه فناوري: بدیهی است که دنیا به سرعت و سریع‌تر از گذشته درحال حرکت است و تکنولوژی پزشکی نیز به صورت بی‌سابقه‌ای طی دهه‌های اخیر به جلو حرکت می‌کند.
با آغاز دنیای جدیدی از درمان‌های پزشکی که پزشکان در گذشته حتی تصور آن را نمی‌کردند می‌توان آینده خوبی برای پزشکی تصور کرد.

۱-ژل‌های ضد خونریزی


ژل ضد خونریزی یک چارچوبی مصنوعی شبیه‌سازی شده است که به کمک ماده‌های طبیعی امکان رشد سلول‌ها را در بدن فراهم می‌کند و با آزمایش این ژل روی بدن خوک و موش دانشمندان توانستند از لخته شدن خون جلوگیری کنند و در سال‌های آینده با این تکنولوژی می‌توان در مناطق جنگی جان میلیون‌ها نفر را نجات داد.

۲-محراج مغناطیسی


درسال ۲۰۱۰ گلاکو سوزا و تیم او شروع به دنبال راهی برای ایجاد بافت‌های مغناطیسی کردند و با ایجاد بافت مصنوعی توانستند به صورت واقع‌بینانه رشد آن را در بدن ببینند و بافت به صورت سه بعدی در بدن رشد می‌کند و این یک گام بزرگ در ایجاد اندام‌های مصنوعی است که مشکل کمبود پیوند را برطرف می‌کند.

۳- سلول‌های مصنوعی


پیشرفت تکنولوژی پزشکی سبب شده است تا دانشمندان بتوانند قطعات یدکی برای سلول‌ها فراهم کنند و با آسیب دیدن هر سلول بتوان مصنوعی آن را جایگزین کرد و می‌تواند از روند بیماری‌های صعب العلاجی مانند‌ ام اس جلوگیری کند.

۴-ایجاد سلول‌های مغز از ادرار


زیست‌شناسان مؤسسه بهداشت و درمان در چین با استفاده از سلول‌های زائد از ادرار سلول‌های EPC را تولید کردند که این سلول‌ها می‌توانند تومور‌های مغزی را درمان کنند و برای سلول‌های بنیادی جنینی استفاده شوند.

۵- لباس الکترونیک


زخم بستر یکی از مشکلات شایعی است که بیمارانی که مدت‌ها و هفته‌های طولانی در بیمارستان بستری می‌شوند با آن روبرو می‌شوند و سالانه ۶۰۰۰۰ نفر بر اثر زخم بستر جان خود را از دست می‌دهند اما با کمک این زیرشلواری که متصل به یک برق هوشمند است گردش خون را در بدن فراهم می‌کند و ماهیچه‌های ران و لگن را به حرکت در می‌‌آورد.

۶- واکسن گرده


گرده عامل یکی از شایع‌ترین آلرژی‌های جهان است که در پاشیده شدن دستگاه گوارش انسان مقاوم است اما محققان در دانشگاه فناوری تگزاس با استفاده از گرده گل‌ها توانستند واکسن‌هایی را کشف کنند.

۷- چاپ استخوان


امروزه اگر استخوانی در بدن بر اثر حادثه بشکند مجبور به بستری در خانه و گچ‌ گرفتن ناحیه شکسته هستیم اما محققان در دانشگاه ایالتی واشنگتن یک ماده ترکیبی با خواص یکسان و انعطاف پذیری استخوان واقعی ساختند که می‌تواند درمحل شکستگی قرار داده شود و مانند استخوان عمل کند تا دوباره استخوان طبیعی رشد کند و بافت آن کامل شود.

۸- تعمیر آسیب‌های مغزی



مغز یک عضو حساس و ظریف است که بر اثر کوچک‌ترین ضربهٔ مغزی فرد قادر به زندگی عادی خود نیست اما با ساخت یک دستگاه تحریک کننده که بر روی زبان قرار می‌گیرد اعصاب آسیب‌دیده ترمیم می‌شوند و این تکنولوژی می‌تواند در درمان‌ ام اس، سکته مغزی و بیماری پارکینسون و... مؤثر باشد.

۹- لوگو DNA


محققان در دانشگاه هاروارد با استفادهٔ لوگو‌هایی از بلوک ساختمان‌های نانو توانستند DNA‌های بدن انسان را بسازند و پژوهش بر روی این پروژه باعث شد تا دانشمندان بتوانند از ژنتیک کپی‌برداری و رمز گشایی کنند.

۱۰- ساخت تجهیزات پزشکی
دانشمندان دانشگاه میشیگان روش‌های جدیدی را برای درمان سرطان ابداع کردند که می‌تواند جایگزینی برای عمل‌های گران قیمت نیز باشد. با کمک این وسیله‌ها و با استفاده از برق طیف وسیعی از دستگاه‌های پزشکی ساخته می‌شود که می‌تواند در قسمت‌های مختلف بدن استفاده شود.
مرجع : باشگاه خبرنگاران