به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۰۱:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۱۹ ساعت ۱۳:۱۰
کد مطلب : ۳۱۳۱۱

ایران از اروپا و روسیه چقدر گندم خرید؟

گروه اقتصادي: معامله‌گران بین المللی اعلام کردند خریدار دولتی ایران در نخستین خرید بزرگ خارجی از دسامبر به این سو حداقل 400 هزار تن گندم خریده است.
ایران از اروپا و روسیه چقدر گندم خرید؟
خرید غذایی هرگز شامل تحریم‌های وضع شده علیه برنامه هسته‌ای ایران نبوده با این‌همه تحریم‌های مالی اتحادیه اروپا و آمریکا، پرداخت پول و ارسال محموله‌های غذایی را در دو سال گذشته دشوار ساخت اما به دنبال توافق هسته‌ای ژنو و کاهش برخی تحریم‌ها، انجام چنین معاملاتی راحت‌تر شده است. رویترز به نقل از منابع بازرگانی اروپایی گزارش داد که خریدار غلات دولتی ایران محموله‌هایی که منبع آنها از روسیه و اتحادیه اروپا از جمله آلمان بوده را برای تحویل بین مارس تا مه خریداری کرده است. یک صادرکننده گندم اروپایی مجموع این خرید را حدود 600 هزار تن تخمین زده است.

آخرین خرید بزرگی که شرکت بازرگانی دولتی ایران انجام داد در مارس بود که حدود 250 هزار تن گندم از مکزیک برای تهیه پاستا و 180 هزار تن گندم خوراکی از منطقه دریای سیاه خرید. بر اساس این گزارش، اگرچه پرداخت پول این معاملات نسبت به مقصدهای دیگر با سرعت انجام نمی‌گیرد اما ایران به طور فزاینده به بازار پرمنفعتی تبدیل شده است. ایران در فصل گذشته با خرید بیش از یک میلیون تن گندم از آلمان، یکی از مشتریان بزرگ این کشور بود. حدود 250 هزار تن گندم آلمان قرار بود در ژانویه به ایران ارسال شود. منابع بازرگانی پیش بینی می‌کنند با بازگشت خریداران خصوصی ایران به بازار جهانی، خریدهای بیشتری از سوی ایران در ماه‌های آتی انجام گیرد.
مرجع : ايسنا