به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۷ - ۱۸:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۲۳ ساعت ۰۹:۳۲
کد مطلب : ۳۱۸۸۶
نماینده سازمان ملل در بحران سوریه اعلام كرد

پیشرفتی در مذاکرات ژنو2 حاصل نشد

گروه بين الملل: نماینده سازمان ملل در بحران سوریه گفت: مذاکرات نمایندگان دولت سوریه و مخالفان با کندی بسیار پیش می‌رود و تاکنون پیشرفتی حاصل نشده است.
پیشرفتی در مذاکرات ژنو2 حاصل نشد

 اخضر ابراهیمی  از طرفین خواست به مذاکرات سرعت بدهند تا کشته شدن مردم در سوریه متوقف شود. ديروز نمایندگان دولت و شورشیان برای اولین بار رو در رو مذاکره کردند؛ اما این جلسه پس از سه ساعت بدون نتیجه به پایان رسید و طرفین حتی نتوانستند درباره دستور جلسه به توافق برسند. دوره تازه مذاکرات صلح سوریه موسوم به ژنو ۲ ازروز دوشنبه  برای پایان بخشیدن به جنگ داخلی سوریه آغاز شد.

نماینده سازمان ملل در جلسه خبری خود به خبرنگاران گفت: امروز حرف زیادی برای گفتن ندارم، این هفته هم با همان دشواری گذشته شروع شده و پیشرفت چندانی حاصل نشده است. دور اول مذاکرات ژنو ۲ ده روز پیش بدون هیچ نتیجه‌ای به پایان رسید و ابراهیمی از اینکه دو طرف حتی در مورد کمک‌های انسان‌دوستانه هم نتوانستند به توافق برسند بشدت متاسف بود. در آن مذاکرات، نمایندگان دولت و مخالفان بی آنکه با هم گفتگو کنند در فاصله‌ای دور از هم نشستند و فقط به همدیگر فحاشی کردند و طرف مقابل را دست نشانده خواندند. ديروز هم  ابراهیمی از وضعیت مذاکرات ناراضی بود و از همه خواست سرعت عمل بخرج دهند البته بجز آنهایی که مردم را می‌کشند، آنها نباید به کارشان شتاب دهند.

او گفت: من نمی‌توانم دستور جلسه را به کسانی که آن را نمی‌پذیرند تحمیل کنم. من چکاری می‌توانم بکنم، لوله اسلحه را روی سرشان بگذارم؟ آنها مسئولیت بزرگی دارند.

لوی صافی، سخنگوی مخالفان، نیز دولت سوریه را عامل شکست مذاکرات دانست و گفت: معلوم است که  پیشرفتی حاصل نشده، حتی در مورد دستور کار مذاکرات. رژیم سوریه از ابراهیمی می‌خواهد دستور کاری را مطرح کند که برای تمام طرف‌های درگیر قابل قبول نباشد. این کسانی که اینجا هستند برای رسیدن به راه حل سیاسی به اینجا نیامده‌اند اما بر کشتن مردم سوریه اصرار دارند تا دیکتاتوری و حکومت یک نفر را حفظ را کنند. من می‌خواهم به مردم سوریه بگویم که ما تا ابد اینجا نمی‌مانیم. زمانی برای همه روشن خواهد شد که این رژیم به دنبال راه حل نیست، ما سازمان ملل را زیر فشار اخلاقی قرار خواهیم داد تا موضعی اتخاذ کند.

قرار است ابراهیمی روز جمعه با نمایندگان عالی‌رتبه آمریکا و رسیه دیدار کند اما دولت سوریه با این دیدارها موافق نیست. فیصل مقداد معاون وزیر خارجه امروز گفت: ما با این ملاقات موافق نیستیم و این موضوع بصورت جدی با ما در میان گذاشته نشده است. اگر سازمان ملل می خواهد ملاقاتی با آمریکا و روسیه داشته باشد البته که آزاد هستند چنین کنند، اما ما تاکید می‌کنیم که هر مذاکره و گفتگو یا تبادل نظری باید بین طرفهای سوری باشد.  ابراهیمی  همچنین گفت که گزارش خود را در چند هفته آینده به بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل ارائه خواهد کرد.