به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۹ - ۰۸:۲۱
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۲۴ ساعت ۱۴:۳۸
کد مطلب : ۳۲۰۶۷
چالش بر سر آزادي زندانيان طالبان؛

آمریکا: از آزاد كردن زندانیان طالبان متاسفیم

گروه بين‌الملل: سفارت آمریکا در کابل از آزادی ۶۵ زندان طالبان از زندان بگرام در شمال کابل ابراز تاسف کرده و افزده است که در میان این افراد تعدادی نیز هستند که باعث مرگ سربازان افغان، آمریکا، نیروهای بین المللی و غیر نظامیان افغان هستند.
آمریکا: از آزاد كردن زندانیان طالبان متاسفیم
به نوشته بي بي سي، امروز پنجشنبه، دولت افغانستان برنامه آزادی این ٦٥ نفر را با وجود مخالفت صریح آمریکاییان آغاز کرد که ساعاتی بعد، واکنش سفارت ایالات متحده را در پی آورد. در بيانيه سفارت آمريكا آمده است که شواهدی وجود دارد که تعدادی از این افراد مرتکب جرایم خطرناک شده‌اند و باید طبق قوانین افغانستان محاکمه و مجازات شوند.

سفارت آمریکا گفته که ایالات متحده خواستار بررسی تمامی پرونده‌هاست و افزوده است که شواهدی که در اثبات اتهامات این افراد وجود داشت به صورت جدی مورد توجه قرار نگرفته است. رهایی این افراد مغایر تعهدات دولت افغانستان و موافقت‌نامه‌ای است که در سال ۲۰۱۲ میان افغانستان و آمریکا به امضاء رسید.

به گفته سفارت آمریکا، براساس این موافقت‌نامه تعهد کرده بود اقدامات لازم را اعمال دارد به نحوی که این زندانیان دیگر تهدیدی را متوجه امنیت افغانستان، نیروهای بین المللی و آمریکا نکنند. دولت افغانستان مسئولیت تبعات آتی این تصمیم خود را دارد. سفارت ایالات متحده گفته است: ما امیدواریم اقدامات لازم صورت گیرد تا افرادی که رها می‌شوند مرتکب خشونت و اقدامات تروریستی در افغانستان نشوند و دولت باید تمام کسانی را که مرتکب چنین جرایمی می‌شوند سریعا محاکمه کند."

خبر آزادی این گروه از زندانیان در حالی گزارش می‌شود که رابطه بین دولت های افغانستان و آمریکا در ماه های اخیر رو به تیرگی گذاشته است. به خصوص بعد از آنکه حامد کرزی، رئیس جمهوری، توافقنامه امنیتی میان افغانستان و آمریکا را امضاء نکرد تنش میان کابل و واشنگتن بیشتر شده است.

کرزی در سالهای اخیر با بارک اوباما رئیس جمهوری آمریکا تماس کمتری داشته و حتی در مراسم خاکسپاری نیلسون ماندلا در آفریقایی جنوبی نیز این دو نفر به شکلی رسمی با هم برخورد کردند. رسانه ها اخیرا گزارش دادند که کرزی به صورت پنهانی با رهبران طالبان ارتباط برقرار کرده است. نیروهای آمریکایی اکنون بزرگترین خروج خود از افغانستان را آغاز کرده و تنها در ماه ژانویه گذشته حدود ۳۰ هزار سرباز آمریکایی از افغانستان خارج شدند.