کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آثار زیان‌بار گام اول اجراي هدفمندی يارانه​ها

ايسنا , 25 بهمن 1392 ساعت 12:34

گروه اقتصادي: یک اقتصاد‌دان با اشاره به آثار زیان‌بار اجرای گام اول هدفمندی در سال‌های گذشته به دولت توصیه کرد راه دولت قبل را نرود.


مهدی تقوی  پایین‌آمدن نرخ رشد اقتصادی را نتیجه‌ی افزایش حساب نشده قیمت انرژی دانست و تصریح کرد: افزایش بهای انرژی به عنوان نهاده‌های تولیدی، پیش از هر چیز بر منحنی عرضه جامعه اثر گذاشته و با کاهش تولید، نرخ بیکاری را افزایش و نرخ رشد اقتصادی را کاهش داد. وی اضافه کرد: پس از آن دولت مجبور شد برای کنترل شرایط ایجاد شده، پول جدید چاپ و در بین مردم عرضه کند که این مساله نیز به افزایش نقدینگی و تورم انجامید و اقتصاد ایران را به اینجا کشاند.

این استاد دانشگاه با بیان این‌که دولت باید از تحمیل هرگونه شوک جدید به اقتصاد ملی جلوگیری کند، گفت: تغییر در نرخ حامل‌های انرژی بار دیگر شوک قیمتی ایجاد می‌کند و دولت باید ازاین امر پرهیز کند و سیاست‌هایی را به کار نگیرد که شوک ایجاد کند. تقوی تصریح کرد: گران‌کردن دوباره حامل‌های انرژی شوک جدید وارد می‌کند و به همین دلیل باید از این امر اجتناب شود. وی در پایان خاطر نشان کرد: دولت اگر می‌خواهد اقتصاد ایران از رکود و تورم خارج شود، باید سیاست‌های دولت قبل را کنار گذارد، در غیر این صورت نمی‌توان امید چندانی به بهبود اوضاع داشت.


کد مطلب: 32140

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/32140/آثار-زیان-بار-گام-اول-اجراي-هدفمندی-يارانه-ها

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir