به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۷:۵۶
 
۳۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۲۶ ساعت ۲۰:۰۵
کد مطلب : ۳۲۳۷۱
عوامل سریال «سرزمین کهن» نامه نوشتند

واكنش ضرغامی به اعتراضات به سريال جنجالي

گروه فرهنگي: در پی اعتراضات صورت گرفته مردمي در مناطق بختياري نشين و ارسال گزارش توضیحی کارگردان، تهیه کننده، مدیرگروه فیلم و سریال و ناظران مجموعه تلویزیونی سرزمین کهن به معاونت سیما درباره برخی ابهامات پیش آمده در زمینه این سریال، رئیس رسانه ملی تذکراتی خطاب به معاونت سیما ابلاغ کرد.
واكنش ضرغامی به اعتراضات به سريال جنجالي
به گزارش بهارنيوز، در نامه عزت الله ضرغامی به دارابی آمده است: "توضیحات ارائه شده توسط جنابعالی ملاحظه شد، ‌همانگونه که گفته شده و انتظار داریم، سریال تاریخی "سرزمین کهن" مجموعه ای تاثیرگذار برای روشنگری و به تصویر کشیدن تاریخ انقلاب اسلامی است که حقانیت و اصالت انقلاب و ارزش های آن به ویژه مبارزات حق طلبانه و شجاعانه مردم و اقوام مختلف ایرانی در آن روایت می شود.

به رغم شروع مناسب این مجموعه، با حمله هواپیماهای انگلیسی و شهادت ملارضای بختیاری که به روستا مهاجرت کرده است و تولد "قهرمان فیلم"، متاسفانه برابر دانستن نام خانوادگی بختیاری با قوم بختیاری در بعضی دیالوگ ها، ظرفیت برداشت های متفاوت از این نام خاص را به وجود آورده و موجب نگرانی و انتقاد هموطنان عزیز بختیاری ما شده است.

توجه به این نگرانی امری ضروری است. باید اطلاع رسانی تصویری در مورد حوادث قسمت های آینده سریال درباره شخصیت قهرمان سریال که یک بختیاری اصیل است در دستور کار شبکه قرار گیرد. ضمنا در برنامه های تحلیل هفتگی این سریال با دعوت از کارشناسان ذی ربط به ویژه در حوزه تاریخ پر افتخار قوم بختیاری، مردم کشورمان را با فداکاری و سلحشوری های آنان بیشتر آشنا کنید. مردم شریف بختیاری، انقلابی و شهید داده اند و در طول تاریخ به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی هرگز دشمنان ملت به ویژه انگلیسی های تفرقه افکن نتوانسته اند کوچکترین واگرایی بین آنان و اسلام و ایران عزیز ایجاد کنند.

ایجاد کوچکترین بدبینی و بی اعتمادی این عزیزان نسبت به فرزندان پر تلاش و خدمتگزارشان در رسانه ملی قابل تحمل نیست و باید از این رنجش خاطر به خداوند بزرگ پناه برد."

در نامه مشترک کارگردان، تهیه کننده، مشاور سریال سرزمین کهن و همچنین مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه سیما به معاون سیمای رسانه ملی نیز آمده است:

برادر گرامی جناب آقای دارابی
معاون محترم سیما
سلام علیکم؛ با احترام؛ پیرو مسائل پیش آمده درخصوص قسمت های پخش شده از مجموعه سرزمین کهن توضیحات ذیل را به استحضار می رساند:
مجموعه سرزمین کهن روایتگر وقایع سیاسی اجتماعی و مذهبی تاریخ معاصر کشور است که در بستر قصه ای خانوادگی و درام نمایشی، تاریخ تحولات کشور را از شهریور 1320 تا بهمن 1357 به تصویر می کشد. کارگردان، نویسنده و عوامل این سریال با احترام کامل به نقش همه اقوام و مردم نواحی کشور در مبارزات تاریخی ملت ایران، حوادث این برهه از تاریخ کشور را از زاویه دید کودکی بنام رهی به تصویر کشیده اند که در خانواده ای با اصالت و از پدری متدین (حمید رضا بختیاری) که در روستا به ملارضا و آقاملا مشهور است متولد می شود و در بدو طفولیت در بمباران های نیروهای اشغالگر انگلیسی پدرش به شهادت می رسد. از آن پس رهی در کشاکش حوادث تلخ و شیرین روزگار در جستجوی هویت واقعی خویش است و در مسیر این داستان، این فرزند راستین ملت ایران، فریب جریانات سیاسی حاکم در آن مقطع تاریخ را نخورده و اصالت و هویت خود را در تاریخ معاصر کشور حفظ می کند.

دیالوگ های شخصیت های این داستان در نقش اردکانی و بختیاری بیانگر مجادله و کشمکش ها در حوادث دهه 20 شمسی است و در این سریال تنها اسامی رجال سیاسی آن برهه نظیر آیت الله کاشانی، دکتر مصدق، دکتر فاطمی و شهید نواب صفوی از اسامی واقعی آنان اقتباس شده است. در واقع رهی بختیاری نماد جوانی غیور، غیرتمند و تیزهوش ایرانی است. او فرزند راستین ملاحمیدرضا بختیاری است که از سویی اعتقاد راسخ دینی را از پدرش به ارث برده است و از سویی دیگر عشق به ایران را در دل می پرورد و در آخر در خانواده ای متدین مجذوب سلوک و منش امام خمینی (ره) شده و به نهضت او می گراید و در قالب قهرمان اصلی داستان، در نهضت انقلاب اسلامی نقش آفرینی می کند.

بدیهی است احترام به همه اقوام شریف و متدین کشور از جمله مردمان متدین و نجیب و اصیل ایل بختیاری از اصول انکارناپذیر است و روند حرکت سریال بر همین مدار است. بی تردید دست اندرکاران این سریال به هیچ وجه حتی در تصورات ذهنی خویش قصد کوچکترین بی احترامی به ساحت مردم شریف و پر افتخار بختیاری را نداشته اند. مشاهده قسم های آتی این مجموعه تلویزیونی موید این واقعیت خواهد بود. با این وجود چنانچه پخش قسمت های اولیه این مجموعه موجب رنجش خاطر هموطنان عزیز بختیاری شده است،‌ مراتب عذرخواهی خود را اعلام می کنیم. توفیقات روزافزونتان را از خداوند منان خواستاریم.

محمودرضا تخشید مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه
محمد مسعود تهیه کننده سریال
کمال تبریزی کارگردان سریال
عباس سلیمی نمین مشاور تاریخی پروژه

مهدی 92
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۶ ۲۰:۱۸
جالب اینجاست که ضرغامی نه تنها غذرخواهی نکرد بلکه لحن طلبکارانه هم به خود گرفته است (207266)
بختياري
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۶ ۲۳:۳۴
من كه تو اين سريال توهيني نديدم
اصلاح طلبان سال ٨٥ توهين مانا نيستاني به آذري ها را ماستمالي كردند و به مردم تبريز مي گفتند جنبه تان را بالا ببريد ! چون مانا نيستاني كاريكاتوريست روزنامه هاي اصلاح طلبان و رفيقشان بود
اصلاح طلبان پارسال در ماجراي توهين هاليوود به پيامبر هم ساكت بودند
حالا براي بختياري ها دلسوز شدند!! (207307)
بختیاری
United States
۱۳۹۲/۱۱/۲۶ ۲۰:۳۹
وقتی سلیمی نمین مشاور تاریخیش باشه دیگه چه باید گفت جز تاسف خوردن (207269)
عدل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۶ ۲۱:۰۶
جالب است که بهارنیوز ارسال نظر برای دو خبر دیگر انتقادآمیز مربوط به این قضیه را بسته است!!

کسانی که این سریال را دیده باشند می دانند که هیچ توهینی به بختیاری و قوم بختیاری نشده است اما برخوردهای سیاسی اجازه نقد عادلانه را می گیرد...

بهار عزیز رسانه ضرغامی انقدر مشکل دارد که باید از آن انتقاد کرد... اما اتفاقا این سریال جزو نقاط برتر رسانه است... متاسفانه نویسنده شما کمال تبریزی را هم نواخته است!!!

اگرچه تبریزی به اصلاح طلبان نزدیک تر است تا اصول گرایان، ولی امثال تبریزی و حاتمی کیا افتخارات ... (207271)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۶ ۲۱:۱۵
این کار آقای ضرغامی آدم را یاد این ضرب المثل می اندازد که میگوید کور کار نداشت مژه اش را می کند .آقای ضرغامی تازه بعد از جریانات انتخابات 88 مملکت یکذره آرام شده بود . (207272)
حمید رضا بختیاری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۶ ۲۱:۲۳
آقای کمال تبریزی خحالت خجالت (207278)
hasan
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۶ ۲۳:۲۸
باید فیلم را تا انتها دید بعد اظهار نظر کرد. وقتی هنوز 25 درصد سریال هنوز پخش نشده، چه طور میشه درباره اون اظهار نظر کرد. (207305)
حرف حق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۶ ۲۱:۲۵
نمیدونم این ضرغامی عذرخواهی بلد نیست
خداکنه زود دورانش تمام بشه
سانسور
یکطرفه به قاضی رفتن
طرفدار یک جناح خاص
متاسفم برات ضرغامی (207280)
یک دلسوز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۶ ۲۱:۴۰
با سلام.راجع به فیلم سرزمین کهن وتوهینی که به ایل بزرگ بختیاری شد برای اقای کمال تبریزی و دست اندرکاران فیلم سرزمین کهن متاسفم وشبکه 3را از لیست شبکه های دلخواه حذف میکنم. زنده باد بختیاری (207286)
از اهواز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۶ ۲۱:۴۱
توجیه و ماست مالی. کار همیشگی مسئولین.
آقای عزت ضرغامی شما باید شخصا عذرخواهی کنید و پخش این سریال دروغین و ضد مشروطه و ضد ایرانی را متوقف کنید.
بدبختی اینه که مردم تاریخ واقعی را نمی دانند و تاریخ تحریف شده را مجبورند ببینند. (207287)
منضور ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۶ ۲۱:۴۲
دسته گل های که آقای ضرغامی به آب داده یکی دوتا نیست . مثلا پخش برنامه خنده بازار هنگامی که مردم آذربایجان زلزله زده بودند. ترجمه نادرست سخنان مرسی در اجلاس غیر متعهدها . جریان مناظره تلویزیونی کاندیداهای ریاست چمهوری که به سوژه جوک تبدیل شد. در هر کشور دیگری غیر از ایران بود تا حالا صد باره برکنار شده بود . (207288)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۶ ۲۲:۱۲
من بادقت تمام قسمتهای این سریالو دیدم هیچ جا به قوم بختیاری توهین نشده. (207290)
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۶ ۲۳:۰۷
دو حالت داره یا شما با دقت ندیدی یا کسانی که اعتراض دارند حتما عقلشون را از دست دادند پیشنهاد میکنم یک دفعه دیگه با دقت تماشا کنی ببینی هنوز همین نظر را داری یا نه (207302)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۶ ۲۲:۲۳
سلام .ایل بختیاری به هیچ وجه این اهانت را نادیده نمی گیرد و آنهایی که این فیلم را ساخته اند باید در رسانه به صورت علنی عذر خواهی کنند (207291)
ییییییییییییی
United States
۱۳۹۲/۱۱/۲۶ ۲۲:۳۴
لاریجانی هم نسبت به رفع حصر واکنش نشان داد :

شورای عالی امنیت ملی درباره موضوع حصر تصمیم سنجیده‌ای بگیرد (207295)
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۶ ۲۲:۵۵
قوم بختیاری انقدر برای ما یزرگ و دلیر هست که ما ایرانی ها حتی 1 درصد برای این تشابه اسمی نظر بدی نسنت به اونها پیدا نکردیم. به نظرم نویسنده با انتخاب این نام فامیل اولین چیزی که به مخاطب القا کرده اصالت این خانواده ست که از صفات بی شمار بختیاری هاست. وسواس فکری و غرض ورزی را کنار بگذاریم و شاهد ادامه ی فیلم باشیم. (207300)
کوهرنگ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۶ ۲۳:۰۴
در شرایط فعلی بیش از هر زمان دیگری کشورمان به ارامش نیاز دارد و میبایست از طرح موضوعات تنش زا و تفرقه امیز پرهیز کرد. متاسفانه در حالیکه مردم استانهای چهارمحال و خوزستان همچنان نگران طرحهای غیرکارشناسی انتقال اب و خواستار توقف دایمی تونلهای بهشت اباد و گلاب هستند طرح چنین مسایلی که باعث بر هم زدن بیش از پیش ارامش مردم و ایجاد تنش در سطح جامعه میشود اصلا به صلاح نیست. (207301)
فرزند ایل فرزند ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۶ ۲۳:۵۸
به بختیاری بودنم افتخار میکنم که در این زمان که به سرعت به سمت جهانی شدن و از بین رفتن خفرهنگ های بومی محلی هستیم. ایل بختیاری هنوز به هویت و احترام به بزرگان خود بسیار حساس است .آفای سلیمی نمین اصولگرای افراطی اگه ریگی به کفشش نیست چرا به درخواست چند استاد بختیاری برای مناظره راجب تاریخ بختیاری جواب مثبت نداد!!؟؟آقایون فکر کردن بختیاری بعنوان بزرگترین واصیلترین ایل ایران از خود بیگانه شده و گذشته و بزرگان خودشو فراموش کرده!اما چه نیک دیدن که هر کی با بختیاری در افتاد ورافتاد و برای اولین بار در ... (207312)