به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۷ - ۰۲:۱۷
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۰۲ ساعت ۱۳:۳۳
کد مطلب : ۳۳۰۸۰

کاهش قیمت اینترنت با ایجاد جو رقابتی

گروه اقتصادي: یک کارشناس در مورد وضعیت اینترنت در کشور معتقد است که باید جو حاکم را به یک جو رقابتی تبدیل کرد زیرا در یک فضای رقابتی سالم، کیفیت افزایش و قیمت کاهش پیدا می‌کند.
کاهش قیمت اینترنت با ایجاد جو رقابتی
محسن قدک‌ساززاده گفت: متاسفانه بعضی از معیارها باعث شده تا فضای رقابتی دستخوش تغییراتی شود. به عنوان مثال کافی است به رقابت ناعادلانه‌ای که مخابرات برای سایر شرکت‌ها بوجود آورده توجه کنیم. در بعضی مواقع حتی مخابرات به سایر شرکت‌های خصوصی پورت‌هایی را اختصاص نمی‌دهد. در کنار این موضوع انحصار کابل‌های مسی نیز باعث پایین بودن قیمت‌های سرویس مخابرات شده و تمام این مشکلات رقابت ناعادلانه را ایجاد کرده است.

وی در ادامه یکی از عواملی که جلوی رقابت را گرفته، انحصار پهنای باند دانست و مطرح کرد: انحصاری که در دست شرکت ارتباطات زیرساخت قرار دارد باعث می‌شود تا شرکت‌های خصوصی نتوانند وارد فضای رقابتی ورود پهنای باند در کشور شوند. حداقل دولت باید کاری انجام دهد تا فرآیند نظارت زیرساخت همچون گمرک عمل کند. یعنی به ازای نظارتی که برروی پهنای باند اینترنت وجود دارد، سودی اندک کشیده شود که درحال حاضر اینگونه نیست.

این کارشناس کم‌فروشی را محدود به چند شرکت خاص دانست و مطرح کرد: کم‌فروشی اینترنتی چندان بین شرکت‌ها رایج نیست بلکه تنها چند شرکت خاص هستند که به علت مشکل در پهنای باند و تعداد زیاد کاربرانشان، ضریب اشتراک بالایی را برروی پهنای باند اعمال می‌کنند.

قدک‌ساززاده در پایان وضعیت اینترنت در ایران را در مقایسه با سایر نقاط دنیا نامناسب دانست و مطرح کرد: تمام آمارهای جهانی از نامناسب بودن وضعیت اینترنت در ایران خبر می‌دهند. البته در مقایسه با سال‌ها و یا حتی ماه‌های گذشته وضعیت اینترنت در کشور بهبود داشته چراکه دولت جدید سعی در افزایش پهنای باند دارد. اگر این روند به همین شکلی که آغاز شده ادامه داشته باشد، امیدواریم تا سال آینده از مشکلات این حوزه در کشور کاسته شود.
مرجع : ايسنا