به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۹ - ۲۱:۵۸
 
۱۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۰۶ ساعت ۰۸:۰۲
کد مطلب : ۳۳۵۵۹
فائزه هاشمی در نشست «مطبوعات و اصلاحات»:

در حوزه مطبوعات شاهد عقب‌گرد هستيم

گروه سیاسی: رییس انجمن دفاع از آزادی مطبوعات در نشستی با عنوان «مطبوعات و اصلاحات» از سلسله نشست‌های آینده اصلاح‌طلبی که در دفتر مرکزی سازمان دانشجویی حزب اسلامی کار برگزار شده بود، اظهار داشت: در مورد ضرورت وجود مطبوعات آزاد و ارتباطش با رشد و توسعه جامعه صحبت‌های زیادی گفته شده و این یک اصل طبیعی است که هرچه در کشوری مطبوعات آزادتری وجود داشته باشد، آن کشور توسعه‌یافته‌تر است اما متاسفانه چیزی که امروز در حوزه مطبوعات شاهد هستیم، عقب‌گرد است.
در حوزه مطبوعات شاهد عقب‌گرد هستيم
فائزه هاشمی افزود: طبق اصل ۱۶۸ قانون اساسی جرایم مطبوعاتی باید در دادگاه رسیدگی شوند و اینکه با یک روزنامه بدون برگزار شدن دادگاه و محاکمه علنی برخورد می‌شود، خلاف قانون اساسی است. وی با انتقاد از توقیف روزنامه آسمان افزود: بالا‌ترین اشد مجازات برای یک روزنامه توقیف آن است که متاسفانه این امر درباره روزنامه آسمان صورت گرفت. رئیس انجمن دفاع از آزادی مطبوعات با ابراز تأسف از صورت گرفتن چنین اقداماتی اظهار داشت: امیدوارم مسئولان با اینگونه اقدامات برخورد کرده چراکه صورت گرفتن چنین امری بر خلاف قانون اساسی و انقلاب اسلامی است.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی براینکه وضعیت خبرنگاران در دولت یازدهم به چه صورتی ادامه پیدا خواهد کرد، اظهار داشت: امری که با آن مواجه هستیم عدم توسعه یافتگی در فضای رسانه‌ای کشورمان که این امر در رسانه‌های اصلاح‌طلب نیز وجود دارد و نباید فکر کنیم که چون رسانه‌های اصلاح‌طلب انتقادات فراوانی را به توسعه نیافتگی وارد می‌کنند اما به این آفت دچار نشدند بنابراین همه باید تلاش کنیم تا بتوانیم این مسائل را برطرف سازیم.

هاشمی همچنین، با تاکید بر لزوم رشد حضور زنان در جامعه افزود: زمانی روزنامه‌هایی مخصوص زنان به چاپ می‌رسید، از جمله روزنامه زن که ۱۰ ماه من مسئول آن بودم و مجله زن که شنیده‌ام قرار است دوباره انتشار یابد. امکان دارد که کوتاهی از طرف خود جامعه زنان باشد. زنان ما باید سعی کنند در عرصه‌های اجتماعی فعال‌تر از گذشته حضور یابند. این نماینده مجلس پنجم شورای اسلامی در پاسخ به پرسشی مبنی بر راهکارهای برون رفت از فضای امنیتی در دانشگاه‌ها نیز گفت: طبیعت سالهای گذشته این بود که فضای دانشگاه‌ها امنیتی شود اما با آمدن دکتر روحانی این رویکرد در حال شکسته شدن است.

هاشمی اظهار داشت: حال نباید انتظار داشته باشیم که دور شدن از فضای امنیتی در دانشگاه‌ها بسرعت اتفاق بیفتد؛ در حال حاضر دانشگاه‌ها به عقلانیت رسیده‌اند و خود دانشجو‌ها باید به جوشش و پویایی برسند. وی اضافه کرد: دانشجو‌ها باید در این زمینه و دور شدن از فضای امنیتی فعال شوند تا بتدریج شاهد بهتر شدن فضا باشیم. فائزه هاشمی در پاسخ به سؤالی مبنی بر وارد شدن انتقاداتی نسبت به وی و خانواده‌اش گفت: به نظر من تا زمانی که تحولات سیاسی ادامه داشته باشد این جنجال‌های سیاسی نیز پایان نخواهد داشت. چراکه همواره شاهد آن بوده‌ایم اما باید بگوییم تلاش برخی برای حذف نتیجه‌ای برعکس خواهد داشت چرا که دانشجویان و مردم کنجکاو هستند و اگر با اینگونه برخورد‌ها مواجه شوند کنجکاویشان بیشتر خواهد شد و به زودی حقایق روشن خواهد شد.

وی یادآور شد: از سال ۸۸ به بعد خیلی موضوعات روشن شد و صحبت‌هایی نظیر آقازادگی و... با هدف انجام می‌گرفت و مشخص است که همه آن گفته‌ها دروغ بود. فرزند آیت الله هاشمی رفسنجانی در پاسخ به این پرسش که آیا شما امام خمینی (ره) را با عنوان امام ندانسته و معرفی نکرده‌اید نیز گفت: این صحبت‌ها به هیچ عنوان نبوده که من امام را امام نمی‌دانم؛ چنین حرفی را هیچگاه نزده‌ام و شایعه است. هاشمی خاطر نشان کرد: اینکه امام به معنای امام معصوم و یا پیامبر باشد که کسی چنین جایگاهی را ندارد اما امام به عنوان جایگاه والا و بزرگ، حائز اهمیت است.

وی درباره همراهی پدرش با امام خمینی و آرمانهای ایشان نیز گفت: یکی از معدود کسانی که وفادار به خط امام می‌باشد آیت الله هاشمی است و وی راه را ادامه داده و برای جلوگیری از انحراف تلاش می‌کند. وی با تاکید بر ضرورت وجود رسانه‌های خصوصی در کشور گفت: زمانی که خبر را نصفه به مخاطب می‌دهیم، مخاطب جذب رسانه‌های بیگانه می‌شود. در چنین شرایطی است که نیاز حضور رسانه‌های خصوصی شکل می‌گیرد. امیدواریم که بتوانیم با جابجا کردن قوانین بدون اینکه رسانه‌های خصوصی جرم محسوب شوند، دارای چنین نهاد مطبوعاتی باشیم.

وقتی احساس ناامنی و بی‌اعتمادی در اثر رسیدن اخبار ناقص و سانسور شده و یا اخبار دروغ ایجاد شود مردم به رسانه‌های خارجی روی می‌آورند. البته موضوع فرا‌تر از موضوعات سیاسی است و با پیشرفت تکنولوژی و اطلاعات هر فردی به طور طبیعی ترجیح می‌دهد به صورت به روز به رسانه‌های جهانی دسترسی داشته باشد. این فعال سیاسی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی براینکه تا چقدر دولت روحانی را دارای مبنای حزبی و قائل به احترام به تصمیمات جناحی می‌دانید، اظهار داشت: رئیس جمهور خود از افراد فعال در جامعه روحانیت مبارز و با حزب اعتدال و توسعه نیز فعالیت می‌کرد بنابراین مسلماً نسب به جایگاه حزبی اهمیت قائل شده چرا که احزاب نقش مهمی را در جامعه ایفا می‌کند.

رئیس انجمن دفاع از آزادی مطبوعات با بیان اینکه سازمان دانشجویی حزب اسلامی کار به عنوان یک تشکیلات فعال تا اینجا عمل کرده است، خاطرنشان کرد: به نظر من لیست مشترک احزاب متغایر با فعالیت‌های حزبی است چرا که در انتخابات شورای شهر شاهد بودیم که آقای دنیا مالی هم به عنوان کاندیدای اصولگرایان و هم به عنوان کاندیدای اصلاح‌طلبان مطرح بودند در حالی که گزینه اصلاح‌طلبان مهدی هاشمی و گزینه اصولگرایان قالیباف بود بنابراین لیست مشترک احزاب متغایر با فعالیت حزبی است که همه باید دست به دست هم داده و تلاش کنیم تا تحزب واقعی در کشور محقق شود.

هاشمی در ادامه به توافقنامه ژنو نیز اشاره کرد و افزود: مذاکرات ژنو چه از نظر حقوقی و سیاسی و چه مدیریتی روند درستی را طی کرده است و من قبول ندارم که توافقنامه ژنو مانند قرارداد ترکمنچای است. آقای ظریف جزو افتخارآفرینان این کابینه به حساب می‌آید. همه ما می‌دانیم که تحریم‌ها کم کم دارد برداشته می‌شود و در زندگی روزمره‌مان داریم اثراتش را حس می‌کنیم. شرایطی بوجود آمده که باید اعتمادسازی کنیم تا بتوانیم در عرصه جهانی حضور یابیم. آقای روحانی درست گفتند؛ انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست اما معشیت هم حق مسلم ماست.

این نماینده سابق مجلس درباره انتخابت آینده و رویکرد اصلاح طلبان نیز گفت: اصلاح طلبان باید پیش بینی و برنامه ریزی لازم را انجام دهند. هاشمی توصیه کرد که اصلاح طلبان پیش بینی رد صلاحیت‌های گسترده را بکنند و با برنامه ریزی لازم در انتخابات حضور یابند. این فعال اصلاح طلب ادامه داد: در انتخابات آینده نباید فکر کنیم که چون روحانی پیروز شد، در مجلس هم پیروز می‌شویم؛ عملکرد روحانی، اصلاح طلبان و احزاب در آینده سیاسی کشور مهم است؛ اینکه اعتماد ایجاد شده چگونه حفظ شود اهمیت فراوانی خواهد داشت. هاشمی در پایان اظهار داشت: امیدواریم با برنامه‌ریزی، اکثریت خوبی را در انتخابات آینده مجلس به دست آوریم.