به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۰۱ - ۰۰:۴۱
 
۲۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۱۳ ساعت ۱۱:۴۴
کد مطلب : ۳۴۴۰۲
آمریکا همکاری‌های تجاری و نظامی را با روسیه تعلیق کرد

ضرب الاجل ۴۸ ساعته اتحادیه اروپا به روسیه

گروه بين‌الملل: وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا با محکوم کردن اقدامات روسیه در اوکراین، دو روز به مسکو مهلت دادند نیروهای مسلح خود را به پایگاه های نظامی اش در شبه جزیره کریمه باز گرداند و آمریکا هم گفت‌وگوهای تجاری و سرمایه‌گذاری و همچنین همکاری‌های نظامی خود را با روسیه تعلیق کرد.
ضرب الاجل ۴۸ ساعته اتحادیه اروپا به روسیه
به گزارش ایرنا، وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در بیانیه پایانی خود بعد از این نشست فوری ˈنقض حاکمیت و وحدت ارضی اوکراین را به دلیل اقدامات پرخاشگرانه نیروهای مسلح روسیه محکومˈ و در صورت پایان نیافتن این روند مسکو را با اعمال تحریم تهدید کردند. اتحادیه اروپا از روسیه خواست تا روز پنجشنبه نیروهای مسلح خود را به پایگاه‌هاي نظامی اش در شبه جزیره کریمه باز گرداند.

همچنین براساس این بیانیه، اتحادیه اروپا و آن دسته از کشورهای این اتحادیه که عضو گروه هشت هستند، تصمیم گرفته اند در نشست‌هاي مقدماتی نشست سران گروه هشت در ˈسوچیˈ روسیه شرکت نکنند. این بیانیه مي‌افزاید: در صورتی که روسیه گام هایی را برای تنش زدایی بر ندارد، در مورد روابط دوجانبه روسیه و اتحادیه اروپا همچنین اقدامات هدفمند بیشتر تصمیم خواهد گرفت.

وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بیانیه خود افزودند: در صورتی که نیروهای نظامی روسیه به پایگاه‌هاي این کشور در شبه جزیره کریمه باز نگردند، در نشست فوری سران اتحادیه اروپا که قرار است صبح پنجشنبه برگزار شود، مذاکرات در مورد تسهیل صدور ویزا برای اتباع روسیه تعلیق شده و در مورد تحریم‌هاي احتمالی علیه روسیه از جمله تحریم تسلیحاتی و توقیف اموال رایزنی مي‌شود.

ˈکاترین اشتونˈ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دیدار و گفت و گو با ˈسرگئی لاوروفˈ وزیر امور خارجه روسیه در مادرید امروز (سه شنبه) ضرب الاجل چهل و هشت ساعته اتحادیه اروپا را به اطلاع مقامات مسکو مي‌رساند. بر اساس این گزارش، در نشست فوری و پر از تنش وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا که روز گذشته در بروکسل برگزار شد، وزرای امور خارجه کشورهای اروپای شرقی به رهبری وزیر خارجه لهستان و لتونی خواستار واکنش شدید اتحادیه اروپا علیه روسیه شدند.

لهستان همچنین شامگاه دوشنبه خواستار برگزاری نشست فوق العاده و فوری نمایندگان عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در روز سه شنبه شد. لهستان اعلام کرده است بر اساس یکی از بندهای توافق کشورهای عضو ناتو کشورهای عضو مي‌توانند در زمانی که وحدت ارضی، استقلال سیاسی یا امنیت آنها تهدید شده باشد؛ درخواست برگزاری جلسه رایزنی را بدهند.

از طرف دیگر اختلاف نظرهای اعضای اتحادیه اروپا بر سر روسیه روز گذشته زمانی مشخص شد که آلمان بیانیه اتحادیه اروپا با قید کلمه ˈتهاجمˈ نیروهای روسیه به شبه جزیره کریمه را نپذیرفت. همچنین تصمیم برای شرکت در نکردن در نشست‌هاي مقدماتی گروه هشت را به برگزاری نشست فوری سران اتحادیه اروپا در پنجشنبه موکول کرد.

پنتاگون همکاری نظامی با روسیه را متوقف مي‌کند

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد: به دلیل مداخله نظامی روسیه در اوکراین همکاری نظامی با آن کشور را تعلیق مي‌کند. به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، دریابان ˈجان کربیˈ سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد: بعد از تحولات اخیر در اوکراین تصمیم گرفته ایم همه همکاری‌هاي نظامی با روسیه را متوقف کنیم.

توقف همکاری‌هاي نظامی شامل جلسات دوجانبه، برگزاری تمرین‌هاي نظامی مشترک، برنامه ریزی برای همایش‌هاي نظامی و ماموریت تماس بین ناوگان نظامی دو کشور متوقف مي‌شود. وی افزود: آمریکا از نزدیک بحران را زیر نظر دارد و از نیروهای روسیه خواست تا نیروهای خود را به پایگاه‌هاي نظامی اش در شبه جزیره کریمه بازگرداند، همانطور که بر اساس توافق‌هاي مربوط به ناوگان روسیه در دریای سیاه آمده است.

کربی همچنین تاکید کرد: نیروهای آمریکا هرگز حضور خود را در دریای سیاه یا دیگر مناطق در پاسخ به این واکنش رد نکرده اند. نیروهای دریایی همچنان به انجام عملیات برنامه ریزی شده خود و تمرین‌هاي نظامی با متحدان و همکاران منطقه ای ادامه مي‌دهند. رزمناو ˈیو اس اس تیلورˈ تنها رزمناو آمریکایی حاضر در دریای سیاه است که بعداز گشت زنی در منطقه اکنون در بندر ترکیه ای ˈسامسونˈ برای تعمیر و بازبینی مستقر شده است. نیروهای مسلح آمریکا و روسیه چندین دوره آموزشی را پشت سر گذاشته اند، همچنین نشست هایی در سال به عنوان بخشی از برنامه بهبود روابط و رفع سوء تفاهم‌هاي احتمالی برگزار کردند.

افسران روس در تمرین‌هاي نجات جان گروگان‌هاي هواپیماربایی با فرماندهان آمریکایی و کانادایی در سال 2012 شرکت کردند. ارتش آمریکا نیز در سال‌هاي اخیر به همکاری مسکو برای انتقال تجهیزات و مواد از خاک روسیه و از افغانستان متکی بوده است. اوکراین 46 میلیون نفری از اواخر نوامبر سال گذشته میلادی (آبان/آذر 1392) به دلیل خودداری ˈویکتور یانوکوویچˈ رییس جمهوری برکنار شده این کشور از امضای توافقنامه تجاری با اتحادیه اروپا، صحنه ناآرامی‌هاي گسترده بوده است.

بحران سیاسی در اوکراین از دو هفته قبل به دنبال تشدید خشونت در اعتراضات مردمی و خروج یانوکوویچ از قدرت وارد مرحله تازه ای شد. استقرار نیروهای نظامی روسیه در منطقه خودمختار شبه جزیره کریمه اوکراین تحولات این کشور را در مرکز توجهات بین المللی قرار داده است.