به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۰۱:۴۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۱۱ ساعت ۱۶:۵۰
کد مطلب : ۳۴۴۸۰۶

توفان تمام عیار بحران‌ها در جهان

توفان تمام عیار بحران‌ها در جهان
گروه بین الملل: دبیرکل سازمان ملل هشدار داد، انسانیت با یک «توفان تمام عیار» از بحران‌ها مواجه است که نابرابری میان جهان شمال و جنوب را گسترده‌تر کرده و نه تنها از نظر اخلاقی غیرقابل قبول است، بلکه خطرناک بوده و امنیت و صلح را در جهان لبریز از مناقشه، تهدید می‌کند.
 آنتونیو گوترش،  گفت، بحران‌های جهانی در حوزه‌های انرژی، مالی و غذایی ناشی از جنگ اوکراین به کشورهایی آسیب زده است که تا پیش از آن هم درگیر عواقب همه‌گیری کرونا و بحران اقلیمی بودند. این اتفاق موجب معکوس شدن روند روبه‌رشد ادغام کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه شده است.گوترش گفت: هنوز هم نابرابری در کشورها در حال افزایش است، اما اکنون این نابرابری میان کشورهای شمال و جنوب به شکلی رشد می‌کند که از لحاظ اخلاقی غیرقابل قبول است. این مسئله در حال ایجاد جدایی و نفاقی است که از منظر صلح و امنیت، بسیار خطرناک است.
گوترش که این اظهارات را در گفت‌وگو با گاردین مطرح کرد، بزرگترین نگرانی خود را تاثیر مشکلات جهانی بر گسترش فاصله میان ثروتمندان و فقرا دانست.او گفت: مسئله نگران‌کننده این است که ما در یک توفان تمام عیار زندگی می‌کنیم. چون همه بحران‌ها موجب افزایش شدید نابرابری در دنیا شده‌اند و کیفیت زندگی آسیب‌پذیرترین جمعیت‌ها را به شدت کاهش داده‌اند. همه این مسائل موجب اختلال در روند نزدیکی و همسان‌سازی کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه شده و باعث شده‌اند تا اکنون این کشورها هر روز از هم دورتر شده و فاصله بیشتری پیدا کنند.
در اوایل ماه میلادی جاری، رئیس برنامه جهانی غذا در سازمان ملل هشدار داد که ده‌ها کشور که به گندم روسیه و اوکراین وابستگی دارند، با خطر اعتراض، شورش و خشونت سیاسی مواجه هستند، چرا که قیمت‌ جهانی مواد غذایی درحال افزایش است.در نظر گوترش، بحران اقلیمی حیاتی‌ترین بحرانی است که جهان امروز با آن مواجه است.
او گفت: به همین دلیل است که توجه‌زدایی جنگ اوکراین از مسئله بحران اقلیمی، بسیار نگران‌کننده است. ما باید هرچه در توان داریم به کار ببندیم تا مسئله تغییرات اقلیمی را بار دیگر به عنوان مهم‌ترین بحران در دستور کار جمعی خود قرار دهیم. فقط سیاره زمین تحت‌الشعاع نیست، بلکه گونه بشر در معرض خطر است.
وی افزود، گرچه بسیاری از مسائل مهم در کنفرانس اقلیمی سال گذشته «کاپ۲۶» سازمان ملل در گلاسکو مورد بررسی قرار گرفتند، اما مسئله اصلی چگونگی کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای با جدیت لازم بررسی نشده و همچنان نادیده گرفته می‌شود. به گفته گوترش، توافق شد که برای نگه داشتن روند گرمایش زمین به میزان ۱.۵ درجه بیشتر از آمار ماقبل دوره صنعتی، باید انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا ۲۰۳۰ حدود ۴۵ درصد نسبت به ۲۰۱۰ کاهش دهیم. اما ما در مسیر اشتباهی گام بر می‌داریم.او گفت: حقیقت این است اگر اقدامات کشورها را با وعده‌هایشان در کاپ۲۶ مقایسه کنیم، می‌بینیم که انتشار گازهای گلخانه‌ای هنوز شاهد افزایش ۱۴ درصدی است.گوترش هشدار داد که ممکن است «خواب» غفلت کشورها موجب دست نیافتن به هدف ۱.۵ درجه شود و گفت: برخی اقدامات در دست انجام است، اما هم ناچیز است و هم دیر. اگر می‌خواهیم به هدف ۱.۵ درجه دست یابیم، باید عزمی راسخ و گسترده برای کاهش گازهای گلخانه‌ای در کوتاه‌ترین زمان ممکن داشته باشیم.او گفت، همه شاخص‌ها حاکی از آن هستند که سرعت تاثیرات بحران‌های اقلیمی بسیار شدیدتر از از بدبینانه‌ترین پیشبینی‌های سال‌های اخیر افزایش می‌یابد.
در اوایل ماه جاری میلادی، گوترش شرکت‌های سوخت‌های فسیلی را مورد انتقاد قرار داده و آن‌ها و بانک‌های حامی‌شان را به «خفه کردن» بشریت متهم کرد. او همچنین دولت‌هایی را محکوم کرد که در مهار سوخت‌های فسیلی ناتوان بوده و حتی - در برخی موارد - به دنبال افزایش تولید گاز و نقت و حتی زغال‌سنگ (کثیف‌ترین سوخت فسیلی) هستند.



 
برچسب ها: سازمان ملل
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها