به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۳۱ - ۱۸:۴۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۱۶ ساعت ۱۷:۲۶
کد مطلب : ۳۴۵۴۹۶

کدام رضایت؟

کدام رضایت؟
اقباله هیئتی
در حالی که قیمت کالاهای اساسی در پی حذف ارز 4200 تومانی به صورت فزاینده و افسار گسیخته افزایش یافته است و این افزایش قیمت در برخی از موارد بر 300 هم بالغ شده است، یکی از روزنامه های  همسو با دولت یعنی روزنامه همشهری، ضمن دفاع تمام قد  از عملکرد اقتصادی دولت می‌گوید مردم به گرانیها عادت کرده‌اند و چون به آینده امیدوارند، اعتراضی به گرانی‌ها ندارند!
شاید فکر کنید این عجیب‌ترین تحلیل از شرایط این روزهای مردم باشد، اما جالب است بدانید که روزنامه دولتی ایران، پا را از این هم فراتر گذارده و اعلام کرده است: اکثریت مردم از زندگی لذت می‌برند! با وجود فشار اقتصادی مضاعفی که این روزها بر مردم تحمیل می‌شود، این تحلیل‌ها که اتفاقا به اسم نظرسنجی از طریق دانشگاه‌های آمریکا
نمک مضاعفی است که بر زخم‌های بی‌شمار مردم ریخته می‌شود.
این تحلیل ها و نظرسنجی ها در حالی منتشر می‌شود که از روزهای ابتدایی سال جاری، معلمان، بازنشستگان تامین اجتماعی، کارگران و اقشار مختلف مردم بارها با برگزاری تجمع‌های اعتراضی اعلام کرده‌اند که دخل‌ و خرجشان با هم جور درنمی‌آید و با این حقوق ها و یارانه 300 هزار تومانی نمی‌توانند زندگی کنند اما روزنامه‌های حامی دولت گویی چشمشان بر این موارد و مثلا تجمعات میلیونی معلمان بسته است و پیام آن را درک نمی‌کنند.
کارشناسان اقتصادی متفق القول بر این عقیده هستند که علت اصلی تورم بی‌سابقه خرداد با افزایش چندین برابری قیمت اقلام خوراکی و در واقع حذف ارز 4200 تومانی ارتباط  مستقیم دارد. اقدام دولت برای حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی قیمت برخی مواد خوراکی از جمله روغن، مرغ، تخم‌مرغ و سایر خوراکی‌ها را تا چندین برابر افزایش داد و یارانه ۳۰۰ هزار تومانی دولت هم با توجه به افزایش شدید قیمت اقلام خوراکی، گرهی از مشکلات اقتصادی مردم باز نکرد و گروه‌های مختلف تولیدکنندگان اعلام می‌کنند مصرف اقلام خوراکی ضروری از جمله مرغ و لبنیات به شدت کاهش یافته است و کالاهایی همچون ماکارونی هم روی دست تولیدکننندگان مانده‌اند. از سوی دیگر، مشکلات مسکن و اجاره بها برای مستاجران به قدری جدی شده است که به یکی از دغدغه‌های بزرگ مردم تبدیل شده است. با این وجود دولت، به جای تدبیر برای حل مشکلات بی‌شماراقتصادی مردم، با انتشار گزارش‌هایی از رضایت مردم از شرایط موجود، اینگونه القا می‌کند که اصلا اراده ای هم برای حل این همه معضل ندارد، چرا که مردم راضی هستند و خوشحال و البته علت گرانی‌ها را هم درک کرده‌اند و به همین علت دیگر مشکلی با گرانی ندارند!
برچسب ها: دولت گرانی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها