به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۰۳ - ۱۶:۰۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۰۱ ساعت ۱۴:۵۳
کد مطلب : ۳۵۳۹۲۷
کاهش سهم ایران از بازارهای جهانی

ترکیه 4 برابر ایران صادرات دارد، عربستان 8 برابر

ترکیه 4 برابر ایران صادرات دارد، عربستان 8 برابر
گروه اقتصادی: نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی هشدار داد که سهم ایران از تجارت جهانی روندی کاهشی را تجربه می‌کند. داریوش قنبری  به امار صادرات ایران اشاره کرد و گفت: هر چند دولت معتقد است که آمار صادرات ایران ، در حوزه غیرنفتی رشد قابل توجهی را تجربه کرده و استناد به این آمار را نشانه موفقیت می‌دانند اما وقتی قیاسی با میزان صادرات سایر کشورها صورت می گیرد متوجه می شویم که ایران در این حوزه با عقب ماندگی آشکار روبروست.

بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی گمرک ایران در سال 1400، 122میلیون تن کالای ایرانی به ارزش  48میلیارد دلار، در سال 1400 به اقصی نقاط جهان صادر شد که این میزان 14 میلیارد دلار بیشتر از سال قبل بود و رشد 41درصدی داشته است. نکته مهم اینجاست که حجم صادرات غیرنفتی ایران افزایشی نداشته و تحت‌تاثیر تورم جهانی، درآمد حاصل از صادرات کالاهای غیرنفتی با رشد مواجه بوده است. 

قنبری نیز با استناد به آمارهای ارائه شده می‌گوید: برآوردها نشان می‌دهد سال 2021 میزان صادرات غیرنفتی ایران به نزدیک 50 میلیارد دلار رسید که هر چند از نظر ارزشی افزایش داشت اما در قیاس با کشورهای همسایه، حتی کشورهای غیرنفتی می‌توان دریافت که اقتصاد ایران در حال کوچک شدن است و سهم تجارت ایران با کاهش روبرو شده است. 

 او با تاکید بر اینکه قیاس در دو شکل باید انجام گیرد، گفت: از یک سو باید خودمان را با وضعیت پیشین خودمان مقایسه کنیم اما از سوی دیگر برای دریافت موقعیت جهانی ضروری است که خودمان را با کشورها اطراف و همسایگانی که زمانی از ما عقب‌تر بودند، نقایسه کنیم تا دریابیم در جایگاه جهانی ، موقعیت بهتری داریم یا موقعیتی بدتر.  قنبری ادامه داد: این قیاس با تکیه بر آمار و ارقام نشان از واقعیت و ماهیت وجودی ما دارد. همین سال گذشته میلادی را در نظر بگیرید، می‌بینید که در حالی صادرات ما در محدوده 50 میلیارد دلار بود که امارات متحده عربی صادراتی چهارصد میلیارد دلاری داشت. 

 او ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد کشوری چون عربستان سعودی در شرایط کنونی ماهانه 35 میلیارد دلار نفت صادر می‌کند در حالی که آمارهای صادرات نفت ما به دلیل تحریم‌ها چندان چشمگیر نیست. به گفته وی صادرات نفت عربستان 8.4 برابر صادرات غیرنفتی ایران است.وی در پاسخ به این سئوال که آیا قیاس با کشورهایی که صادرات نفتی ندارند نیز همین نتیجه را نشان می‌دهد؟ گفت: اگر حتی خودمان را با برخی کشورهای منطقه که نفت ندارند، مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که وضعیت ما مناسب نیست. 

 او در توضیح این مطلب ادامه داد: برای نمونه ترکیه با وجود تورم بسیار بالایی که دارد، دارای وضعیت اقتصادی به‌مراتب بهتری از ایران است به‌گونه‌ای که این کشور در سال 2021 بیش از 200 میلیارد دلار درآمد ارزی از محلی جز درآمدهای توریستی به دست آورده است. وی گفت: باید در نظر داشت جمعیت ایران و ترکیه تقریبا برابر است و البته در این برابری باید به این مساله توجه کرد که ما هم وسعتی دو برابر ترکیه داریم و هم از موهبت نفت برخورداریم اما با وجود این مزایا شاهدیم که ترکیه درآمد صادراتی چهار برابر ایران به دست اورده است. به گفته وی ایران لازم است سهم خود را تجارت جهانی را همزمان با سهم خودش از بازار نفت احیا کند. 
برچسب ها: داریوش قنبری
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها