به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۳۱ - ۱۸:۴۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۱۲ ساعت ۱۷:۱۴
کد مطلب : ۳۵۶۰۴۸
واشینگتن‌پست:

دوربین‌های دو شناور آمریکا ناپدید شده‌اند

گروه بین‌الملل: روزنامه واشینگتن‌پست به نقل از یک مقام آمریکایی اعلام کرد دوربین‌های دو شناور بدون سرنشین آمریکا که ارتش ایران ابتدا توقیف و ساعاتی بعد رهایشان کرد، ناپدید شده‌اند.
دوربین‌های دو شناور آمریکا ناپدید شده‌اند
این دو شناور روز پنج‌شنبه ۱۰ شهریور به وسیله ناوشکن جماران در دریای سرخ توقیف و سپس آزاد شدند. واشینگتن‌پست همچنین نوشت پس از توقیف این شناورها، ناوگان آمریکا هلیکوپترهایی را به محل اعزام کرد و این دو شناور پس از مذاکره با ناوشکن جماران، ساعت هشت صبح روز جمعه ۱۱ شهریور رها شدند. این روزنامه به نقل از یک مقام آمریکایی که نامش ذکر نشده، نوشت که نیروهای ایرانی سعی کردند پهپادها را با برزنت بپوشانند و در اختیار گرفتن آن‌ها را انکار کنند. او گفت که دوربین‌‌های این شناورها در جریان این توقیف و رهاسازی، ناپدید شده‌اند.
ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در عمان هم بدون اشاره به جزییات ماجرا، توقیف شناورهای اکتشافی بدون سرنشین آمریکا را تایید کرده بود.
ارتش ایران روز جمعه اعلام کرد ناوشکن جماران در حین اجرای ماموریت در دریای سرخ با چندین شناور ویژه شناسایی بدون سرنشین مواجه شده و دو شناور را توقیف و پس از «اطمینان از امنیت دریانوردی»، آن‌ها را رها کرده است. دوشنبه گذشته نیز نیروهای سپاه پاسداران یک قایق بدون سرنشین آمریکا را توقیف کرده و در حال انتقال آن به ساحل بودند که با دخالت هلی‌کوپترهای آمریکا، از این کار جلوگیری کردند.
بر اساس اطلاعیه ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، حدود ساعت ۱۱ شامگاه دوشنبه، «کشتی پشتیبانی شهید بازیار» نیروی دریایی سپاه پاسداران، این قایق بدون سرنشین را که ارتباطش با ناوگان پنجم آمریکا قطع شده بود، در آب‌های بین‌المللی تصرف کرده و با یدک کشیدن آن، در صدد انتقالش به سواحل ایران بود.
بر اساس این گزارش، ناو یواس‌اس تاندربولت پس از مشاهده این اقدام، به سوی کشتی سپاه پاسداران به حرکت درآمد و همزمان ناوگان پنجم آمریکا یک هلی‌کوپتر سیکورسکی سی‌هاوک از اسکادران رزمی مستقر در پایگاه این ناوگان در بحرین را به پرواز درآورد. پس از این اقدامات، کشتی سپاه پاسداران سیم یدک‌کش را قطع و با عقب‌نشینی از انتقال این قایق بدون سرنشین، منطقه را ترک کرد. به دنبال انتشار بیانیه سنتکام، سایت نورونیوز، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، نوشت: «اقدام به موقع نیروی دریایی سپاه در زمینه کنترل و یدک [کشیدن] قایق بدون سرنشین آمریکایی با هدف ایمن‌سازی مسیر کشتی‌رانی و جلوگیری از وقوع حادثه احتمالی انجام شده است.»
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها