به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۸ - ۲۳:۴۹
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۲۸ ساعت ۰۸:۰۷
کد مطلب : ۳۶۰۶۱
تبعات عدم توافق هسته‌ای را برای ایران روشن کن

۸۳ سناتور آمریکایی از اوباما چه خواستند؟

گروه بين‌الملل: ۸۳ سناتور آمریکایی از باراک اوباما خواستند برای مقامات ایرانی روشن کند که در صورت به دست نیامدن توافق نهایی بر سر پرونده هسته‌ای، این کشور با تبعاتی سنگین و از جمله افزایش تحریم‌های نفتی مواجه خواهد شد.
۸۳ سناتور آمریکایی از اوباما چه خواستند؟
این سناتورها با انتشار نامه‌ای سرگشاده به رئیس‌جمهور ایالات متحده تاکید کردند: ما باید به طور صریح برای ایران روشن کنیم که خودداری از مذاکره و ادامه برنامه تولید سلاح‌های هسته‌ای به تحریم‌های بسیار شدیدتر و از جمله محدودیت‌های بیشتر بر صدور نفت خام و فرآورده‌های نفتی منجر می‌شود.

مجلس سنای آمریکا دارای ۱۰۰ عضو است و هم‌اکنون، اکثر اعضای آن را نمایندگان هم‌حزبی اوباما (حزب دموکرات) تشکیل می دهند. انتشار نامه سناتورها، همزمان با آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و نمایندگان کشورهای عضو گروه ۱+۵ در مقر دفاتر سازمان ملل متحد در وین، پایتخت اتریش، صورت گرفته است. نمایندگان امضا کننده نامه نوشته اند که به اعتقاد آنان ایران بر مبنای معاهده منع تکثیر سلاح های اتمی یا "ان پی تی" از "هیچ گونه حق ذاتی" برای غنی سازی اورانیوم برخوردار نیست.

ایران از امضا کنندگان ان پی تی است که راجع به آن، تفسیرهای گوناگونی در جامعه بین المللی وجود دارد. مطابق تفسیر ایالات متحده، ان پی تی حق غنی سازی اورانیوم کشورهای عضو را به رسمیت نمی شناسد و این در حالی است که کشورهایی چون آلمان و ژاپن معتقدند که حق غنی سازی، در این معاهده به رسمیت شناخته شده است.

سناتورها افزوده اند که در صورت صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران، این کشور احتیاجی به مرکز غنی سازی فردو ندارد و باید فعالیت رآکتور آب سنگین اراک را متوقف کند. دو روز پیش دو روز پیش حدود ۲۰۰ نماینده مجلس ایران با انتشار نامه‌ای از هیات مذاکره‌کننده ایرانی خواستند که در گفتگوهای هسته‌ای، به محدودیت فعالیت رآکتور آب سنگین تن ندهد. این نمایندگان همچنین نسبت به طرح مسائل دفاعی و توان موشکی ایران در مذاکرات هسته‌ای هشدار دادند.
مرجع : بي بي سي