به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۰۰:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۱۷ ساعت ۱۰:۳۱
کد مطلب : ۳۶۲۵۷۳

توجه به خواست معترضان ضرورت دارد

توجه به خواست معترضان ضرورت دارد
گروه سیاسی: «زن، زندگی، آزادی»؛ شعاری که همین دو، سه هفته پیش به‌عنوان شعار مرکزی معترضان در خیابان‌های تهران و دیگر شهرهای ایران طنین‌انداز شد و حالا البته بسیاری از شهروندان کشورهای مختلف جهان با آن آشنایی دارند و از همراهی‌شان با این شعار می‌گویند. حال آن‌که این اواخر برخی افراد نزدیک به حاکمیت از طریق تریبون صداوسیما به محتوای این شعار تاخته و تفاسیری عجیب از آن به دست می‌دهند. اما آیا ایرادی در این شعار هست؟! آیا احیاناً سه کلیدواژه «زن»، «زندگی» و «آزادی» منافاتی با فرهنگ ایرانی یا آموزه‌های اسلامی دارد که این شعار این‌طور مورد هجمه قرار گرفته است؟! پرسش‌هایی که پاسخ دبیرکل مجمع ایثارگران به آن منفی است.

جواد امام که در این رابطه با «عصر ما» به گفت‌وگو نشسته، می‌گوید: «واقعیت این است که این شعار نه هیچ‌گونه تضاد و تنافری با فرهنگ ما دارد، نه همچنین با دین و مذهب ما در تضاد است.» او در پاسخ به پرسشی در خصوص علت مخالف با این شعار، می‌گوید: «متاسفانه به‌دلیل حساسیت‌هایی که ما نسبت‌به این شعار نشان می‌دهیم، باعث می‌شود که این تصور ایجاد شود که این مفاهیم در تضاد با باورهای ماست؛ در غیر این‌صورت جایگاه زن، زندگی و بحث آزادی، نه با آموزه‌های دینی، نه با قانون اساسی و نه با هیچ‌یک از الگوها و ساختارهای فکری و حقوقی موردتاییدمان تضاد ندارد.»

این چهره سیاسی همچنین می‌گوید: «متاسفانه ما در برخی مسائل و حوزه‌ها، به‌تعبیری مرتکب نوعی تضییع حقوق شده‌ایم و آن‌جا که باید تجدیدنظر کنیم و اشتباهاتمان را بپذیریم، احساس می‌کنیم که گروهی بنیان ما را نشانه رفته‌اند. حال آن‌که پذیرش اشتباه و تجدیدنظر در رفتار نادرست، خود پیروزی و حرکت به جلوست. اما از آن‌جا که چندان به خواست شهروندان توجه نشده، این مطالبات تلنبار شده‌اند، اکنون در مواجهه با صدا و ندای اعتراض، دست به چنین رفتاری می‌زنیم.»

امام در توضیح و تحلیل جز به جز سه کلیدواژه موردتاکید در شعار «زن، زندگی، آزادی» گفت: «این مسائل همگی از حقوق طبیعی انسان‌ها است. جنس زن که از انسان مجزا و متفاوت نیست و پرسش این است که مگر حیات انسان بدون کرامت و فاقد حق آزادی، معنا دارد؟! این‌ها از حقوق خدادادی انسان‌ها و زنان است و باید کرامت همه انسان‌ها مورد احترام باشد.» دبیرکل مجمع ایثارگران اصلاح‌طلب همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا در این صورت حاکمیت این شعار را برنتافته، گفت: «به این خاطر که حاکمیت نمی‌خواهد پاسخگو باشد!»

او اضافه کرد: «البته از طرفی این نکته نیز مطرح است که حاکمیت از آن‌جا که این شعار ابتدا چند سال پیش ازسوی برخی جریان‌ها مطرح شده بود، با آن همراه نشده اما مهم‌تر از این‌که چه کسی ابتدا این مسئله را مطرح کرده، این است که نظام ما نباید هیچ تضادی با زنان داشته باشد؛ چراکه از زوایه دید دینی و مذهبی و همچنین از زاویه و رویکرد ملی، حقوق زنان و کرامت و آزادی زنان مورد احترام است و طبیعتاً باید این مسئله را به‌عنوان یک ارزش یا یک مطالبه واقعی مورد توجه قرار دهیم.»
مرجع : عصر ما
برچسب ها: جواد امام

۱۴۰۱/۰۷/۱۷ ۱۱:۰۵
شمافقط باید یاد بگیرید که به انسانهاباید احترام بگزارید.که درنهایت احترام ببینید. (399556)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها