به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۹:۱۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۰۸ ساعت ۱۱:۰۸
کد مطلب : ۳۶۵۸۵

یادبود باستانی پاریزی فردا برگزار می​شود

گروه فرهنگ و ادب: مراسم یادبود سومین روز درگذشت استاد فقید محمد ابراهیم باستانی پاریزی فردا(شنبه) نهم فروردین ماه 93 در تهران برگزارمی شود.
یادبود باستانی پاریزی فردا برگزار می​شود
 این مراسم روز شنبه از ساعت 16 تا 17 و 30 دقیقه در مسجد جامع شهرک غرب تهران برگزار می شود. همچنین مراسم های دیگری توسط استانداری کرمان و فرمانداری سیرجان بطور جداگانه به ترتیب روز های پنج شنبه وجمعه هفته های آینده ( 21 و 22 فروردین ماه 93) در کرمان و سیرجان برگزار خواهد شد.محمدابراهیم باستانی پاریزی درسوم دی ماه 1304 خورشیدی در پاریز، از توابع شهرستان سیرجان در استان کرمان متولد شد.وی تاپایان تحصیلات ششم ابتدایی در پاریز تحصیل کرد و در عین حال از محضر پدر خود مرحوم حاج آخوند پاریزی هم بهره می برد.

پس ازپایان تحصیلات ابتدایی و دو سال ترک تحصیل اجباری،درسال 1320 تحصیلات خود را در دانشسرای مقدماتی کرمان ادامه داد و پس از اخذ دیپلم در سال 1325 برای ادامه تحصیل به تهران آمد و در سال 1326 در دانشگاه تهران در رشته تاریخ تحصیلات خود را پی گرفت.1330ازدانشگاه تهران فارغ التحصیل شد و برای انجام تعهد دبیری به کرمان بازگشت. در همین ایام با همسرش، حبیبه حایری ازدواج کرد و تا سال 1337 خورشیدی که در آزمون دکتری تاریخ پذیرفته شد، در کرمان ماند.باستانی پاریزی دوره دکترای تاریخ را هم در دانشگاه تهران گذراند و با ارائه پایان نامه ای درباره ابن اثیر دانشنامه دکترای خود را دریافت کرد.

وی کار خود را در دانشگاه تهران از سال 1338 با مدیریت مجله داخلی دانشکده ادبیات شروع کرد وتاسال 1387 استاد تمام وقت آن دانشگاه بوده و رابطه تنگاتنگی با این دانشگاه داشته است. وی یک پسر به نام حمید و یک دختر به نام حمیده دارد. تابستان ها را نزد دخترش در تورنتو و زمستان ها را نزد پسرش در تهران سپری می کرد. باستانی پاریزی صبح روز سه شنبه پنجم فروردین 1393 پس از یک ماه بیماری کبد در بیمارستان مهر تهران دیده از جهان فرو بستند. تاریخ کرمان، پیامبر دزدان، از پاریز تا پاریس و تاریخ ایران و جهان از جمله آثار وی به شمار می رود.