به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۰۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۰۸ ساعت ۱۵:۱۰
کد مطلب : ۳۶۶۱۱

برندگان جایزه‌ «آساهی» معرفي شدند

گروه فرهنگ و ادب: داوران جایزه ترویج خواندن "آساهی"، جایزه‌شان را به دو پروژه «بانک کتاب کودک» از تورنتو کانادا و «پروژه مطالعاتی آموزش جایگزین» از آفریقای جنوبی (پریسا) اهدا کردند.
برندگان جایزه‌ «آساهی» معرفي شدند
این جایزه که از سوی دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (ای بی بی وای) بنیان گذاشته شده است و از سوی شرکت ژاپنی آساهی شیمبو پشتیبانی مالی می‌شود، امسال از میان 14 پروژه نامزد این جایزه، برندگانشان را معرفی کرد. «آساهی» سامانه بسیار ساده‌ی بازیافت کتاب است که افزون بر رساندن کتاب به دست کودکان، به طور موثر از مهارت‌های کتابداران و آموزگاران بازنشسته استفاده می‌کند. احتمال قوت گرفتن و اجرا شدن این ایده در مکان‌های دیگر بسیار زیاد است.

بانک کتاب کودک در سال 2007 میلادی با این هدف در تورنتو تأسیس شد تا با احیای کتاب‌های کودک کارکرده و توزیع آن‌ها به طور رایگان در میان کودکان نیازمند به سوادآموزی کودکان کمک کند. در منطقه‌ای که بانک کتاب واقع شده است مردم کم‌درآمد زندگی می‌کنند. افزون بر آن، این محله خانه‌ی اولیه تازه واردین به کشور کانادا است. در محدوده‌ی دو کیلومتری بانک کتاب 102 ملیت زندگی می‌کنند. بانک کتاب به شکل یک کتابفروشی عمل می‌کند، اما یک تفاوت عمده دارد، کتاب‌ها به شکل رایگان در اختیار کودکان قرار می‌گیرد. هیچ‌گونه عضویت، ثبت نامی صورت نمی‌گیرد و کتاب‌ها قیمتی ندارند. در هر بازدید،‌ کودکان اجازه دارند کتاب انتخاب کنند و یک کتاب با خود به خانه ببرند. آن‌ها تشویق می‌شوند مرتب به بانک کتاب سر بزنند و کتابخانه‌ی خانگی برای خود درست کنند که در نهایت موجب رشد فعالیت کتابخوانی و عشق به خواندن در میان کودکان می‌شود.

پروژه دیگری که جایزه را از آن خود کرد، پریسا «طرحی برای مطالعه‌ی آموزش جایگزین» در آفریقای جنوبی نام دارد. پریسا یک واحد مستقل برای رشد و پژوهش است که وابسته به دانشکده ادبیات و علوم انسانی شهر کیپ تاون است و در سال 1992 تاسیس شد و از دل مبارزه با سامانه آموزش و پرورش نظام آپارتاید به وجود آمد و طرح‌های بسیاری در مورد توسعه آموزش دو زبانه و سواد دوگانه در دوران کودکی دارد وافزون بر آن برای بالابردن جایگاه زبان آفریقایی در جامعه تلاش می‌کند. این طرح در سیاست‌گذاری زبان در آموزش، به ویژه در سیاست‌گذاری آموزش و پرورش و اجرای آن در سطوح ملی و استانی دولت نقش دارد و روی یادگیری زبان مادری بر پایه نظام دوزبانه تمرکز می‌کند و بهترین واژه‌ها را در اختیار کودکان قرار می‌دهد تا آموزگاران و کودکان بتوانند به زبانی که آن را درک می‌کنند با هم ارتباط برقرار کنند.

در حال حاضر، پریسا به جست وجو و تحقیق در مورد کاربرد تبلت‌ها در مواد خواندنی به زبان مادری در جامعه و کلاس‌های چند ملیتی پرداخته است. این طرح اکنون به تحقیق و بررسی در مورد یافتن بهترین کارکرد تبلت‌ها می پردازد که موجب ایجاد انگیزه و پشتیبانی از لذت خواندن می‌شود. این سومین‌باری است که یک موسسه در آفریقای جنوبی برنده‌ی جایزه‌ی ده هزار دلاری ترویج خواندن آساهی است، گفته می‌شود از آن جایی که امسال بیستمین سالگرد برچیده شدن سامانه آپارتاید است،این جایزه نقش مهمی در فعالیت‌های پریسا خواهد داشت.
مرجع : ايسنا