به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۳ - ۱۸:۱۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۱۸ ساعت ۰۹:۴۱
کد مطلب : ۳۷۲۴۷

ارتباط نارضايتي شغلي با امنيت پروازها

ارتباط نارضايتي شغلي با امنيت پروازها
ناصر دادور (مهندس هوا فضا)

گروه جامعه: طي هفته گذشته باز هم مميزان "آيوسا " طبق معمول بازديدي از هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران داشتند، بر اساس قوانين سازمان بين المللي ياتا، شركتهاي تجاري حمل و نقل هوايي ملزم به رعايت كليه موارد ايمني هستند، مواردي كه هرچند وقت يكبار نظارت و بازرسي كارشناسان " آيوسا " را طلب مي‌كند.

ابتدا بايد ياد آور شوم كه "آيوسا " در حقيقت بالاترين سطح استاندارد ايمني هوايي است كه توسط "ياتا " (انجمن بين المللي حمل و نقل هوايي) تعريف شده است و كليه كشورهاي عضو اين انجمن موظف به قرار گرفتن تحت بازرسي‌هاي ويژه آن هستند. با اين مقدمه كوتاه قصد دارم به نكته‌اي اشاره كنم كه هم براي تداوم ايمني مهم است و هم هيچگاه در دستور كاراينگونه بازرسي‌ها قرار نمي گيرد چرا كه اگر قرار بر بازرسي بود هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران با اين رويه غلط فعلي هيچگاه قادر به دستيابي به اين گواهي ايمني نبود.

همه مردم گهگاهي با شنيدن اخبار گوناگون پيرامون صنعت حمل و نقل هوايي كشور متعجب مي‌شوند مانند اخبار ناشي از تاخيرات پي در پي و يا اخباري در مورد برخورد اتوبوس با هواپيما و يا خبر پاشيدن نا مناسب ضد يخ بر روي قطعات هيدروليك هواپيما كه متاسفانه يكي از دلايل حادثه تاسف آور پرواز اروميه بود. ما معمولا در كشور حوادث را تا رسيدن به معلول دنبال مي‌كنيم نه علت، حوادث يا ناشي از نقص فني است يا بدي آب و هوا و يا خلبان مرحوم شده، پرونده را سريعا مي‌بنديم و با بي تفاوتي به انتظار حوادث بعدي مي‌نشينيم.

اگر نقص فني بود علت چيست؟ اشتباه انساني و يا سهل انگاري، آيا تنها برخورد با فرد خاطي قضيه را حل مي‌كند؟
در دنياي مدرن امروزي كه كارفرمايان حتي به ميزان نور اتاق پرسنل خود توجه دارند، مديران ما تا چه اندازه به مقوله مهم و حساس نارضايتي شغلي پرسنل خود عنايت دارند.
سو استفاده ازمحدوديت بازار كار ودر تنگنا قراردادن كاركنان از حيث معيشتي كار شايسته‌اي نيست به ويژه كاركناني كه بر اساس شرح وظايف محوله بايد بالاترين دقت و نظارت را در دستور كار خود قرار دهند. آيا بازرسان "آيوسا " پرسنل كوشا و تلاشگر هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران را كه روزانه به ترانزيت هوايي هزاران نفر از هموطنان خود مشغول هستند را هم به جز بازرسي تخصصي از حيث روحي و رواني و ميزان نارضايتي شغلي، مورد توجه قرار مي‌دهند.

چه ارگان و دفتر نظارتي در اين شركت عريض و طويل به بررسي ميزان رضايت شغلي كاركنان توجه دارد و در صورت وجود نارضايتي مديران عالي رتبه اين شركت تا چه ميزان در جهت رفع اين اسيب خطر ناك انساني تلاش مي‌كنند. آنچه مهم است وجود اين واقعيت تلخ است كه متاسفانه نارضايتي عميقي در بين پرسنل اين مجموعه موج مي‌زند از تبعيض اشكار در پرداخت حقوق و دستمزدها گرفته تا عزل و نصبهاي بي ضابطه.

مديران ارشد اين شركت و وزارت راه و شهر سازي بايد به اين نكته حساس و كليدي توجه كنند كه فكر خراب و پر مشغله و از همه مهمتر دغدغه معيشت عامل بيش از 90 درصد حوادث انساني است نه كمبود تخصص و كار آمدي كه مورد توجه بارزسان "آيوسا " است.