به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۹ - ۱۱:۱۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۲۰ ساعت ۱۸:۳۷
کد مطلب : ۳۸۶۳۰۸
شمار جان‌باختگان زلزله ترکیه و سوریه به حدود ۲۰ هزار نفر رسید

شهر‌های زلزله‌زده به آرامگاه قربانیان تبدیل شده‌اند

گروه بین‌الملل: در حالی که شمار قربانیان زلزله در ترکیه و سوریه به حدود ۲۰ هزار نفر رسیده است، بیش از پنجاه هزار امدادگر در ترکیه با همراهی هزاران امدادگر از دیگر کشورهای جهان در حال انجام عملیات امدادی برای نجات جان یا یافتن پیکر افرادی‌اند که نزدیک به سه شبانه روز است که زیر مانده‌اند. همزمان به دنبال انتقاد‌ها از روند امدادرسانی، دسترسی به توییتر در ترکیه محدود شده است.
شهر‌های زلزله‌زده به آرامگاه قربانیان تبدیل شده‌اند
سه روز پس از وقوع دو زمین‌لرزه مهیب در مناطق مرزی ترکیه و سوریه، کوشش‌های امدادگران دولتی و نظامی و بیش از هفتاد کشور برای یافتن آخرین زنده‌های احتمالی در مناطق فاجعه‌دیده به اوج خود رسیده است.
شمار قربانیان این زمین‌لرزه‌ها تا عصر پنج‌شنبه، ۲۰ بهمن، به بیش از ۱۹ هزار تن رسید. تعداد قربانیان در ترکیه بیش از ۱۶ هزار و ۱۰۰ نفر و در سوریه بالاتر از سه هزار و یک‌صد نفر اعلام شده است. امدادگران اتفاق نظر دارند که ساعت برای احتمال رهایی افرادی که ممکن است زنده باشند، به شماره افتاده و کار آن‌ها رقابت با زمان است. مقامات نهادهای اروپایی اذعان دارند که در طرف سوری، قربانیان و زلزله‌دیدگان در میان ویرانه‌های عظیم و سرمای طاقت‌فرسای هوا تا حد زیادی به حال خود رها شده‌اند.

خبرگزاری فرانسه هم خبر داد که اتحادیه اروپا به زودی میزبان نشستی برای ارسال کمک‌های مالی برای کمک به زلزله‌زدگان در سوریه و ترکیه خواهد بود. رویترز با اشاره خشم اعتراض مردم در مناطقی از ورود کند تیم‌های امدادی برای انجام عملیات امداد و نجات، گزارش داد که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، گفت که در واکنش اولیه دولتش به زلزله ویرانگر در جنوب ترکیه این کشور مشکلاتی وجود دارد. اردوغان در جریان بازدید از مناطق زلزله‌زده گفت که عملیات امدادرسانی در حال حاضر در جریان است و به مردم قول داد که هیچ‌کس بی‌خانمان و بدون سکونت‌گاه نخواهد ماند.
در همین حال آفاد، مرکز مدیریت اضطراری ترکیه، اعلام کرد که تاکنون بیش از ۹۰ هزار چادر برای سکونت اضطراری مردم زلزله‌زده به ۱۰ استان این کشور ارسال شده که از این تعداد بیش از ۵۰ هزار و ۸۰۰ چادر در میان مردم توزیع شده یا به شکل اردوگاهی برپا شده است.
 در دو روز نخست پس از زلزله بسیاری از مردم در منطقه زلزله‌زده ترکیه در خودرو‌ها یا در محوطه مدارس و مساجد سپری کرده‌اند و از بازگشت به ساختمان‌هایی که بر اثر زلزله‌ آسیب‌ دیده‌اند، واهمه دارند. این زمین‌لرزه مرگبارترین زلزله ترکیه از سال ۱۹۹۹ تاکنون بود.
زلزله‌ای به بزرگی ۷.۸  ساعت ۴ و ۱۷ دقیقه دوشنبه ۱۸ بهمن ماه بخش‌های گسترده‌ای از جنوب ترکیه و شمال سوریه لرزاند. در پی این زلزله که هزاران ساختمان را تخریب کرد، هزار نفر نیز نیز در ۱۰ استان ترکیه و همچنین مناطقی وسیعی از شمال سوریه زیر آوار ماندند که تعدادی از آنها از زیر آوار نجات داده شده‌اند.
از زمان وقوع زلزله اول تاکنون  نزدیک به ۸۰۰ زلزله دیگر که بزرگی چند مورد از آنها نزدیک به زلزله اول بود نیز جنوب و مرکز ترکیه را لرزانده است. فرانک هوگربیتس، محقق هلندی، که پیش‌بینی او درباره وقوع  زلزله جنوب ترکیه مورد توجه قرار گرفت، روز چهارشنبه در توییتی گفت که وقوع زلزله‌های بزرگ در ترکیه باعث تغییر قابل توجهی در توزیع تنش در سراسر این منطقه و لایه‌های زمین شده‌ است.
در همین حال ده‌ها کشور برای کمک به ترکیه اعلام آمادگی کرده‌اند و مقام‌های دولت ترکیه و از جمله معاون رئیس جمهور ترکیه روز چهارشنبه اعلام کردند که تا سومین روز پس از زلزله، ۲۱ هزار نیروی امدادی از دیگر کشورها وارد ترکیه شده‌اند. در مجموع تاکنون ۶۰ کشور تیم‌های امدادی خود را برای شرکت در عملیات امدادونجات و توزیع کمک‌های اضطراری به ترکیه اعزام کرده‌اند.
رئیس‌جمهوری آمریکا در ایالت ویسکانسین سخنرانی می‌کرد، با اشاره به زمین‌لرزه سوریه و ترکیه، بیرون کشیدن اجساد قربانیان از زیر آوار را «باورنکردنی» توصیف کرد و گفت که این یکی از بزرگ‌ترین زلزله‌های منطقه در ۱۰۰ سال گذشته بوده است. بایدن به تماس تلفنی‌ خود با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، اشاره کرد و افزود: «آمریکا حمایت کامل خود را از ترکیه که متحد ناتو است، اعلام و تیم‌های جست‌وجو و امداد و نجات به منطقه اعزام کرده است. سازمان توسعه بین‌المللی و ارتش ایالات‌متحده در اروپا نیز برای کمک به مناطق زلزله‌زده در ترکیه آماده‌اند.» رئیس‌جمهوری آمریکا درباره ارسال کمک‌های بشردوستانه برای زلزله‌زدگان سوریه گفت: از روز اول فعالیت‌های امدادرسانی را آغاز کرده‌ایم و بر تعهد خود در حمایت از مردم ترکیه و سوریه در شرایط اضطراری پایبندیم.
در خبری دیگر، پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون، در نشست خبری روزانه خود اعلام کرد که ناو هواپیمابر جورج اچ.دبلیو. بوش برای حمایت از فعالیت‌های امداد و نجات و کمک‌های بشردوستانه عازم ترکیه شده است.  دست‌کم ۲۴ میلیون نفر تحت‌تاثیر این زلزله قرار گرفته‌ و بیش از شش هزار و ۴۰۰ خانه ویران شده‌اند. پیش‌بینی‌ها از احتمال کشته شدن حدود ۲۰ هزار نفر در این زلزله مهیب حکایت دارد.
با گذشت سه روز از وقوع این زلزله، امدادرسانی در مناطق آسیب‌دیده سوریه و ترکیه ادامه دارد و همچنان برخی افراد به‌خصوص کودکان، زنده از زیر آوار بیرون کشیده می‌شوند. ویدیویی که از لحظه نجات خانواده‌ای سه نفره پس از ۷۳ ساعت، منتشر شد بازتاب وسیعی در رسانه‌های اجتماعی داشت. بر مبنای گزارش‌های میدانی، با وجود هجوم هوای سرد و یخبندان در مناطق آسیب‌دیده، همچنان برخی افراد به زنده بیرون آمدن عزیزانشان از زیر آوار‌ امیدوارند و کنار خانه‌های ویران خود مانده‌اند. برخی نیز سراسیمه به دنبال لباس گرم، وسایل گرمایشی، غذا و آب آشامیدنی‌اند.
مردم ترکیه در همبستگی با زلزله‌زدگان کمک‌های نقدی و غیرنقدی خود را برای زلزله‌زدگان ارسال می‌کنند. با این‌ حال گزارش‌های میدانی از مناطق آسیب‌دیده حاکی از آن است که به دلیل گستردگی ویرانی‌ها و خسارت‌ها، بسیاری از مردم از نحوه امدادرسانی ناراضی‌اند.
رجب طیب اردوغان، روز چهارشنبه در بازدید از مناطق آسیب‌دیده به مشکلات امدادرسانی اذعان کرد و به آسیب‌دیدگان قول داد روند اسکان آنان به‌زودی انجام می‌شود.  بر اساس اعلام رسانه‌های ترکیه، روز پنجشنبه ۱۶ نوزاد که خانواده‌ خود را در زلزله از دست داده‌اند، با هواپیمای اختصاصی رئیس‌جمهوری به آنکارا منتقل شدند. خبرگزاری رویترز در تازه‌ترین گزارش خود، از احتمال افزایش تعداد قربانیان خبر داد و نوشت صد‌ها ساختمان فروریخته‌اند و بسیاری از شهر‌ها به آرامگاه افرادی تبدیل شده‌اند که در زمان وقوع زلزله خواب بودند.
گزارش‌های سازمان ملل متحد و منابع حقوقی بشری از وضعیت نگران‌کننده امدادرسانی در مناطق تحت کنترل مخالفان دولت بشار اسد در سوریه حکایت دارد. رویترز به نقل از مقام‌های سازمان ملل متحد نوشت که تحویل کمک‌های بشردوستانه به آسیب‌دیدگان پس از یک وقفه طولانی، از پنجشنبه دوباره آغاز می‌شود.
زلزله هولناک ترکیه و سوریه در ششم فوریه (۱۷ بهمن) موجی از واکنش‌های بین‌المللی را در پی داشت و بسیاری از چهره‌های مطرح و برجسته جهان با آسیب‌دیدگان زلزله ابراز همدردی کردند. روزنامه صباح ترکیه در گزارشی با تیتر «پیام همبستگی هنرمندان مشهور جهان با ترکیه» نوشت که راسل کرو، آنتونیو باندراس، دوا لیپا، بلا حدید، هیو جکمن، جنیفر گارنر و دمی لوواتو با انتشار پست‌هایی در حساب‌های خود در رسانه‌های اجتماعی‌ حمایت و همبستگی خود را با مردم ترکیه اعلام کردند.
 
برچسب ها: زلزله‌
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها