به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۳ - ۱۲:۰۴
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۳۱ ساعت ۱۹:۳۳
کد مطلب : ۳۸۸۶۰

جشنواره کباب در شهری با آلبوم لذیذ کباب

گروه جامعه: گرچه پیشینه کباب بناب به دوران قاجار مربوط می‌شود اما سابقه طبخ نوع جدید آن به 75 سال پیش باز می‌گردد که در این راستا شهرداری بناب اقدام به برگزاری جشنواره ملی کباب بناب کرده است.
مسعود برزگرجلالی صبح امروز در نشست کار گروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بناب با انتقاد از استفاده از تابلو کباب بناب در شهرهای کشور اظهار کرد: متأسفانه هیچ ضابطه‌ای درخصوص کباب بناب تعریف نشده که نحوه عرضه آن چگونه باید باشد. وی همچنین افزود: ثبت جهانی کباب بناب ضمن تعریف ضابطه‌ای برای پخت کباب و تعیین نهاد ناظر در این خصوص باید مانع سوءاستفاده کنندگان از این غذای سنتی بناب باشد.

شهردار بناب با اشاره به خواهرخواندگی شهر «آوانا» ترکیه با شهرستان بناب گفت: آوانای ترکیه نیز از جمله شهرهایی است که دارای کباب مناسب است و آماده ایم با دعوت از شورا و شهردار آواتای ترکیه در کنار ثبت کباب بناب این غذای سنتی بناب را به جهانیان بیش از پیش معرفی کنیم. برزگرجلالی سپس از اتمام طرح مطالعه آب صوفی چای برای ایجاد منطقه گردشگری دراین منطقه خبرداد و تصریح کرد: سعی می‌کنیم در این محل به جای مصالح مصنوعی از مصالح طبیعی استفاده کنیم و حرکت آب و فضای سبز مجموعه‌ای کاملاً طبیعی را ایجاد نماییم. وی درعین حال تأکید کرد: درصورت تأمین اعتبار مورد نیاز در کوتاه‌ترین زمان ممکن صوفی‌چای را به محل گردشگری مناسب برای شهروندان تبدیل می‌کنیم.



کباب بناب غذای سلطنتی دوران قاجار امروزه به یک غذای سنتی در سراسر کشور تبدیل شده و بهترین برند کباب ایرانی محسوب می شود این درحالی است که هنوز این غذا به عنوان غذای بومی و سنتی مردم بناب به رسمیت شناخته نشده و به ثبت معنوی نرسیده است. «کباب بناب» غذایی است که نه تنها امروزه به غذای محبوب مردمان ایران زمین تبدیل شده بلکه نشانی از غذای سنتی و تاریخ و شهر مردم بناب دارد که با دیدن هر باره این اسم در ذهن‌ها خاطره‌اش را یادآور می‌شود.

در بناب کمتر غذاخوری یا فست‌فودی دیده می‌شود و هرچه هست کباب‌پزی است که در آن جز کباب چیز دیگری سرو نمی‌شود. بناب، شهری با بیش از 100 کبابی است و شاید تعداد فست فودهای این شهر به تعداد انگشتان دست هم نرسد! کباب غذای ثابت مردمان بناب بوده و کباب‌پزی‌ها همواره شاهد رفت و آمد مشتریان همیشگی خود هستند و علی رغم افزایش روز افزون تعداد کباب پزی ها در این شهر، هیچگاه در خاطرات «کبابی ها» کسادی بازار ثبت نشده است.

در بناب تصویر کباب حرف اول را می زند! در خیابان های این شهر که راه بروید، تصاویر مشابهی را می‌بینید که در تمام کباب پزی‌ها و قصابی‌ها به نمایش گذاشته‌اند و کباب این شهر را تبلیغ می‌کنند. بنا به گفته مورخان، کباب بناب، قدمتی تقریبا 100 ساله دارد و برای اولین بار حاج صمد کشاورز که آن زمان در راسته بازار شهرستان بناب مغازه داشته، از این نوع کباب‌ها طبخ می‌کرده است.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این کباب، ساطوری بودن آن است؛ اما ظاهرا این مساله فقط در گذشته اجرایی می‌شد و اکنون به دلایل مختلف این مقوله کمرنگ و حتی منسوخ شده است. گرچه پیشینه کباب بناب به دوران قاجار مربوط می‌شود اما سابقه طبخ نوع جدید آن به 75 سال پیش باز می‌گردد. 75 سالی که انگار با نام صمد آشپزباشی و «اوسا مهدی» پیوند خورده است. آنها قدیمی‌ترین و زبردست‌ترین کباب‌پزهای بناب هستند.

کباب بناب انواع مختلفی دارد. یکی از انواع کباب‌ها به قیمه کباب معروف است؛ به این صورت که بعد از تهیه گوشت از قصابی که شامل راسته، ران و پس‌گردن گوسفند است، آن را روی کنده با وسیله‌ای به نام قیمه‌چین آنقدر می‌کوبیم تا به اندازه لپه درآید. نوع دیگر به کباب دو آتشه معروف است که به قولی طبخش بسیار سخت، اما خوردنش آسان و قابل هضم است؛ روش تهیه آن به این صورت است که گوشت را در سیخ کرده و بعد از پخت ناقص دوباره روی کنده انداخته و می‌کوبیم تا سرد شود، بعد دوباره توی سیخ کرده و آن را می‌پزیم.

یکی دیگر از انواع کباب‌ها به یاغلی یومورتالی معروف است؛ به این صورت که کره یا روغن حیوانی را داخل تابه ریخته و بعد از انداختن تخم مرغ داخل آن قبل از این‌که تخم‌مرغ خود را بگیرد، گوشت کبابی را درون تابه می‌اندازیم تا بپزد. ویژگی دیگر این کباب استفاده از پیاز خرد شده است که روی کباب پخته شده ریخته می‌شود و این کباب هم ابتدا توسط حاج صمد کشاورز به خاطر ایجاد تمایز با سایر خوراکی‌ها مورد استفاده قرار گرفت و رفته رفته گوجه فرنگی و فلفل هم برای مزه‌دار کردن به همراه کباب سرو شد.



باتوجه به تصویری که بناب از تکرار تصاویر مشابه از همسایگی کباب‌پزی‌ها و قصابی‌ها در هر خیابان و کوچه بازاری به نمایش گذاشته است، فضای جالب و منحصر به فردی برای جذب گردشگر به این شهر می‌تواند داشته باشد تا هر تازه واردی را در تماشای تصاویر تکراری از آلبومی که بناب به تصویر کشیده مجذوب و متحیر کند.

شهری که با ساماندهی مناسب کباب‌پزی‌ها و فراهم آوردن شرایط مناسب برای پذیرایی از گردشگران، می‌تواند در توسعه صنعت گردشگری و ترویج فرهنگ و سنت‌های این خطه از ایران زمین همت بگمارد.
-
مرجع : فارس