به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۰۱ - ۰۰:۴۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۱۳ ساعت ۱۱:۲۰
کد مطلب : ۳۹۰۵۷۵
نقد بخش خصوصی به سنگ اندازی‌های سازمان تامین اجتماعی خرمشهر

حاکمیت‌دوگانه در منطقه‌آزاد اروند باعث‌سردرگمی فعالان‌اقتصادی شده

حاکمیت‌دوگانه در منطقه‌آزاد اروند باعث‌سردرگمی فعالان‌اقتصادی شده
گروه اقتصادی: یونس میریوسفی، مدیرعامل شرکت پترو صنعت پارسیان خزر در منطقه آزاد اروند با بیان مشکلات فعالان اقتصادی در این منطقه گفت: اروند تنها نام منطقه آزاد را یدک می‌کشد.وی تاکید کرد: منطقه آزاد اروند هیچ مزیتی از مزایای منطقه آزاد را ندارد.

سنگ اندازی گمرک ایران برای واردات مواد اولیه تولیدکنندگان
به گزارش اقتصاد 24، این فعال اقتصادی در منطقه آزاد اروند با اشاره به تسهیل در واردات و صادرات کالا در مناطق آزاد و پارامتر‌هایی که دولت جمهوری اسلامی برای مناطق آزاد تعریف کرده، گفت: متاسفانه این مزایا همچون سایر مزایای مناطق آزاد برای منطقه آزاد اروند نیست یا اگر هم هست، نمی‌توان از آن‌ها استفاده کرد.میریوسفی با گلایه از قوانین گمرک ایران و گمرک منطقه آزاد اروند  گفت: در حال حاضر متاسفانه برای واردات کالا به شدت با گمرک ایران مشکل داریم.

برخورد دوگانه برای واردات کالا
مدیرعامل شرکت پترو صنعت پارسیان خزر در منطقه آزاد اروند گفت: از یک طرف سازمان منطقه آزاد اروند می‌گوید شما  چون در منطقه آزاد فعالیت می‌کنید نیاز به ثبت سفارش برای واردات مواد اولیه ندارید، ولی از طرف دیگر وقتی مواد اولیه را بدون ثبت سفارش می‌آوریم، گمرک ایران می‌گوید چرا ثبت سفارش نکردید؟

میریوسفی با اشاره به چندگانگی حاکمیت در منطقه آزاد اروند ادامه داد: از طرفی قوانینی برای واردات مواد اولیه و فروش کالا به خارج از منطقه وجود دارد. ما تاییدیه‌ای دریافت کردیم که درصدی از مواد اولیه وارداتی را می‌توانیم طبق آن بدون پرداخت حقوق گمرکی وارد و در منطقه استفاده کنیم. متاسفانه این قانون هم رعایت نمی‌شود.
مشکلات ترخیص کالا در منطقه آزاد اروند

این فعال اقتصادی در منطقه آزاد اروند  گفت: مشکل دوم این است که ما تولیدکننده در منطقه آزادیم و ممکن است که روز جمعه مجبور باشیم محصولات را از مجموعه خارج کنیم. برای هماهنگی جهت خروج کالا از منطقه در روز جمعه مشکل داریم، زیرا کارشناسان در گمرک قطعا روز جمعه تعطیل هستند یا همکاری نمی‌کنند.
میریوسفی ادامه داد: این در حالی است که عمده شرکت‌هایی که با آن‌ها کار می‌کنیم، دولتی هستند و نیاز دارند که حتی روز جمعه کار را به آن‌ها تحویل دهیم ولو اینکه روز جمعه باشد. مثلا پالایشگاه شازند به بحرانی برخورد می‌کند و ما باید در آن روز محصول را به آن‌ها برسانیم تا بتوانند از آن بحران عبور کنند.

سنگ اندازی تامین اجتماعی در مسیر تولیدکنندگان
مدیرعامل شرکت پترو صنعت پارسیان خزر در منطقه آزاد اروند در ادامه به مشکل فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان با سازمان تامین اجتماعی خرمشهر اشاره کرد و گفت: سازمان تامین اجتماعی خرمشهر سامانه جدیدی را راه اندازی کرده اند که موجب دردسر برای ما شده است.وی ادامه داد: ما روی بحث حقوق پرسنل و همچنین برای افرادی که مرخصی بدون حقوق می‌روند خیلی مساله داریم زیرا این سازمان مدام ما را جریمه می‌کند و دائما در حال اعتراض هستیم. این مشکل به مجموعه ما خسارت زیادی می‌زند.

میریوسفی توضیح داد: اگر یک سیستمی خودش قانون بگذارد، خودش هم اجرا کند و خودش هم کنترل کند فسادزاست. سازمان تامین اجتماعی متاسفانه در خرمشهر سلیقه‌ای عمل می‌کند، چون از قانون برداشت‌های مختلفی می‌شود. مثلا طبق قانون، تولیدکننده‌ای که کارگر مستمر و مداوم دارد و لیست بیمه می‌دهد نباید مفاصا حساب بدهد، ولی آن کسی که این را می‌نویسند می‌گوید ما این را می‌زنیم شما بعدا بروید اعتراض بگذارید.

وحدت رویه در منطقه آزاد وجود ندارد
این فعال بخش خصوصی در منطقه آزاد اروند گفت: وحدت رویه در منطقه آزاد اروند وجود ندارد و حاکمیت چندگانه در مناطق آزاد موجب سرگردانی فعالان اقتصادی در این منطقه شده است.
میریوسفی ادامه داد: ما در شهرک صنعتی هستیم، اما نمی‌دانیم زیرمجموعه منطقه آزادیم یا شرکت شهرک ها.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها