به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۷ - ۱۹:۴۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۱/۱۸ ساعت ۱۷:۴۲
کد مطلب : ۳۹۶۲۳۱
مذهب گرایی کشور را به بن بست رسانده است

مولوی عبدالحمید: حقوق زنان رعایت نمی‌شود، با خشونت برخورد نکنید

با «توصیه» زنان به «مراعات حجاب»: «برخورد خشن» با زنان نتیجه‌بخش نیست
گروه سیاسی: مولوی عبدالحمید، اعلام کرد که زنان ایرانی «عصبانی هستند چرا که احساس می‌کنند حق و حقوق‌شان رعایت نمی‌شود.» او در عین «توصیه» زنان به «مراعات حجاب»، از جمهوری اسلامی خواست «با زنان برخورد خشن و تند نشود».
مولوی عبدالحمید: حقوق زنان رعایت نمی‌شود، با خشونت برخورد نکنید
امام جمعه اهل سنت زاهدان امروز جمعه، ۱۸ فروردین، با تاکید بر این که زن در اسلام و فرهنگ‌های مختلف «جایگاه و حرمت» دارد، اضافه کرد که «برخورد خشن» با زنان نتیجه‌بخش نیست و برخورد با زنان و دختران موجب «هتک حرمت» زنان است.
مولوی عبدالحمید چند روز پیش هم با انتشار توییتی، از برداشتن حجاب در کشور به‌عنوان «پدیده» یاد کرد و آن را «معلول سیاست‌های ناکارآمد» دانست و نوشت: «پدیدهٔ برداشتن حجاب در کشور معلول سیاست‌های ناکارآمد است. بسیاری از بانوان با وجود اعتقاد به حجاب، در اعتراض به شرایط موجود از آن به عنوان یک کنش سیاسی و نافرمانی مدنی استفاده می‌کنند. تجربه ثابت کرده است که برخورد خشن با معلول نتیجهٔ عکس می‌دهد. حاکمیت سراغ علت‌های اصلی برود.»
مولوی عبدالحمید در خطبه‌های امروز نماز جمعه، بار دیگر به کشته شدن معترضان اشاره کرد و گفت کسانی که از زندان آزاد شده‌اند گفته‌اند که با زنان زندانی بدرفتاری می‌شود. امام جمعه زاهدان همچون هفته‌های گذشته بار دیگر خواستار آزادی زندانیان سیاسی، چه زن و چه مرد، شد. عبدالحمید همچنین در بخش دیگری از سخنرانی خود، بار دیگر کشته شدن نمازگزاران در زاهدان در آبان ماه سال گذشته را یادآور شد و گفت این حق مردم است که اعتراضات مسالمت‌آمیز داشته باشند. او گفت: «به رهبران مملکت توصیه می‌کنم به این صورت که مملکت اداره می‌شود، مشکلات حل نمی‌شود.» امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت که با برکناری یک وزیر و برقراری برخی روابط مشکلات اساسی حل نمی‌شود. او گفت که «ده برابر» مهم‌تر از روابط خارجی، تغییرات درونی در ایران است که باید صورت گیرد و حکومت باید «با مردم خود رابطه برقرار کند».
مولوی عبدالحمید همچنین بار دیگر از وضعیت اقتصادی و معیشتی در ایران انتقاد کرد و عملکرد مسوولان را طی دوران بیش از چهل ساله خود زیر سوال برد. او درباره وضعیت دشوار زندگی مردم به ویژه در استان سیستان و بلوچستان گفت که از نقاط مختلف این استان به ویژه روستاها به او گزارش می‌رسد که «مردم برای سحر و افطار چیزی ندارند بخورند.» امام جمعه زاهدان با اشاره به خانه‌بدوشی برخی از مردم در استان گفت: «گزارش‌ها از زندگی مردم تکان‌دهنده است.» او ادامه داد که اعتراضات اخیر و اعتراضات سال‌های گذشته، «نتیجه برنامه‌ریزی و ناکارآمدی مدیران بوده است.» مولوی عبدالحمید گفت: «کشور ما به مدیران امین نیاز دارد، نه کسانی که جیب خود را بسازند. با این مدیران فعلی کشور اداره نخواهد شد و معجزه‌ای اتفاق نمی‌افتد. از دست غیب خبری نیست.»
عبدالحمید همچنین از مسئولان حکومتی خواست تا "صدای مردم را بشنوند و با مردم کنار بیایند و دنبال یک طیف و قشر و مذهب خاصی نباشند چرا که مذهب گرایی کشور را به بن بست رسانده است". او همچنین به مشکلات هویتی مردم بلوچ اشاره کرد و خواستار صدور شناسنامه برای کسانی شد که فاقد شناسنامه هستند. عبدالحمید گفت: «این شهروندان بی‌شناسنامه به دلیل نداشتن اوراق هویتی به ناحق بازداشت می‌شوند و از تمام حقوق شهروندی و اجتماعی خود محروم شده‌اند در صورتی که چند برادر و خواهر که فرزندان یک پدر هستند تعدادی شناسنامه دارند و تعدادی ندارند.» مولوی عبدالحمید مسئله شناسنامه و هویت در سیستان و بلوچستان را امری سیاسی دانست که باید حل شود.
همزمان با سخنرانی مولوی عبدالحمید در مراسم نماز جمعه اهل سنت زاهدان امروز ۱۸ فروردین، گزارش‌ها حاکی از اختلال گسترده در دسترسی به اینترنت در این شهر است. شبکه نت‌بلاکس که دسترسی به اینترنت در جهان را دنبال می‌کند، اعلام کرد که این اختلال بر اساس «الگوی هفتگی قطع اینترنت منطقه‌ای» در زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان است.

 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها