به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۱۹:۰۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۰۷ ساعت ۱۳:۱۷
کد مطلب : ۳۹۶۹۷

مناظره لیلاز و داوری درباره فاز دوم هدفمندي

گروه اقتصادي: مناظره سعید لیلاز و عبدالرضا داوری با موضوع دیدگاه دولت یازدهم در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.
مناظره لیلاز و داوری درباره فاز دوم هدفمندي
در این مناظره که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی اصفهان با عنوان دیدگاه دولت یازدهم در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها برگزار شد، سعید لیلاز به اهداف دولت یازدهم در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرد و افزود: فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها ظاهراً دنباله رو فاز اول نیست. یکی از اصلی ترین انگیزه های دولت یازدم در اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها، روشی بود که در مرحله اول اتفاق افتاد. البته هیچ فضیلتی برای من ندارد که از دولتی که دیگر روی کار نیست، صحبت کنم.

وی اظهار کرد: واقعیت این است که ما در حالی فاز دوم هدفمندی یارانه ها را آغاز کرده ایم که سالانه 15 هزار میلیارد تومان کسری از بابت پرداخت یارانه نقدی به مردم داشتیم. در فاز اول قرار بود 50 درصد یارانه ها نصیب مردم شود اما در عمل چنین اتفاقی نیفتاد و دولت وقت تصمیم گرفت 45 هزار و پونصد تومان به هر ایرانی بپردازد و در نتیجه این کسری عظیم به بار آمد. این استاد دانشگاه گفت: به جای 27 هزار میلیارد تومانی که قرار بود هدفمندی یارانه‌ها هزینه ایجاد کند، متأسفانه بیش از 42 هزار میلیارد تومان هزینه به بار آورد و در نتیجه دولت دچار کسری بودجه شد. کسری بودجه دولت اصلی‌ترین منبع تزریق تورم به اقتصاد ایران است. وقتی دولت کسری بودجه دارد، یا دست درازی به منابع ارزی می کند و یا از بانک مرکزی قرض می کند که هر دو تورم ایجاد می کنند.

لیلاز با بیان این‌که اجرای هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت حامل های انرژی تورم ایجاد نمی کند، گفت: این بی انضباطی دولت است که تورم ایجاد می کند و در همین مورد هم همین اتفاق افتاد و دولت یازدهم چاره ای جز این نداشت که فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را اجرا کند. وی تصریح کرد: یکی دیگر از دلایلی که دولت را ناگزیر به اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها کرد، میزان هزینه های عمرانی دولت بود که به شدت کاهش پیدا کرد. متأسفانه سالی 40 تا 50 هزار میلیارد تومان کسری سرمایه گذاری در ایران داریم. از نیمه سال 91 به بعد، همه مشکلات اقتصادی را به گردن تحریم ها انداختند. من اعتقاد دارم مطلقاً چنین چیزی صحت ندارد ولی بهرحال انگیزه دولت یازدهم این بود که این رکود اقتصادی وحشتناک و تولید ناخالص داخلی که کمتر از دو سال پیش است را جبران کند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: احیای رشد اقتصادی دو راه دارد، یکی بهره وری و دیگری سرمایه گذاری. بهره وری به همین سادگی ها قابل اجرا نیست بنابراین احیای سرمایه گذاری توسط خود دولت باید انجام شود. در سال 93 رقم بودجه عمرانی دولت 38 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است که تقریباًَ دو برابر سال 91 است. البته این مقدار کافی نیست و باید از جایی فراهم شود. اوضاع بخش حمل و نقل عمومی باید اصلاح شود. متأسفانه در چند سال گذشته حتی یک پیچ هم به این بخش اضافه نشده است و در بخش بهداشت عمومی ما از مرحله فروپاشی تا حد زیادی عبور کرده ایم. لیلاز با بیان این‌که یکی دیگر از اهداف دولت یازدهم در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها انگیزه زیست محیطی است، گفت: انسان نمی داند چرا عقل بشر با سرمایه های خود این کارها را می کند. وقتی احمدی نژاد فاز اول هدفمندی یارانه‌ها را اجرا کرد، من از مهمترین مدافعان طرح او بودم و این درست موقعی بود که تازه از زندان آزاد شده بودم و حتی برخی ها گفتند که لیلاز را آزاد کردند که از هدفمندی یارانه ها دفاع کند.

وی افزود: من هنوز نفهمیده ام که چرا ما با ثروت ملی خود این کارها را می کنیم. فرض کنید 200 سال دیگر بگویند یک حکومت و یک سری روحانیان بسیار جلیل القدری بر یک کشور حاکم شده بودند که در یک دوره یارانه شیرشان را قطع کردند و به یارانه بنزینشان اختصاص دادند. این رفتار کثیف اسرائیلی ها و فلسطینی هاست. کدام دولت با ملت خود اینگونه رفتار می کند. واقعاً این رفتار ما در بحث سوخت اصلاً قابل قبول نیست. بهرحال با این انگیزه ها بود که فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها از سوی دولت اجرا شد.

این تحلیل‌گر اقتصادی گفت: با اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها، پیش بینی شده است مبلغ 59 هزار میلیارد تومان درآمد نصیب دولت شود، که از این 59 هزار میلیارد تومان حداقل 39 هزار میلیارد تومان به کسانی که درخواست دریافت یارانه کرده اند، اختصاص می یابد. پنج هزار میلیارد تومان به بهبود حمل و نقل عمومی اختصاص می یابد و پنج هزار میلیارد تومان دیگر آن به بهداشت عمومی اختصاص می یابد. وی افزود: همچنین دو هزار میلیارد تومان به بیمه روستائیان و پنج هزار میلیارد تومان دیگر نصیب بخش تولید می شود. از این مقدار که ثبت نام نکرده اند، بهرحال درآمد نسبتاً خوبی نصیب دولت می شود که همه مطبوعات، مجلس، مردم و حتی شما دانشجویان باید بر کار دولت نظارت کنید تا دولت این وظایف را درست انجام دهد.

در ادامه عبدالرضا داوری در واکنش به اظهارات سعید لیلاز، گفت: برخلاف آنچه عنوان می شود، که ما در حال اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها هستیم، باید بگویم که هم اکنون در حال اجرای فاز دوم حصر یارانه‌ها هستیم که فاز اولش در دولت اول هاشمی رفسنجانی اجرا شد و غریب به 20 سال فاز اول به دلایل سیاسی و اجتماعی متوقف ماند و فاز دوم حصر یارانه ها که ادامه سیاست های تعدیل اقتصادی هاشمی رفسنجانی است، در دولت حسن روحانی شروع به کار کرده است. این عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی به تبیین مفهوم هدفمندی یارانه ها پرداخت و گفت: هدفمندی یارانه‌ها یعنی اصلاح قیمت ها و باز توزیع آنچه که از درآمد اصلاح قیمت ها به دست آمده در میان مردم. این می شود تعریف هدفمندی یارانه‌ها. حال اگر سیاست دولتی بر این قرار بگیرد که اصلاح قیمت را انجام دهد اما درآمد ناشی از اصلاح قیمت در بودجه های عمرانی و دولتی صرف شود، این می شود حصر یارانه ها.

داوری در همین رابطه افزود: آقای لیلاز ادعا می کنند که پنج هزار میلیارد تومان به بخش سلامت اختصاص پیدا می کند، من شما را ارجاع می دهم به صحبت های آقای پزشکیان، وزیر بهداشت دولت خاتمی و از نمایندگان اصلاح طلب مجلس که صراحتاً اعلام کرد برخلاف ادعاهایی که مطرح می شود، این درآمدی که به بخش بهداشت اختصاص می یابد، در نهایت برای افزایش درآمد پزشکان اختصاص می یابد. مثلاً تجهیزات می خرند و اضافه کاری معوقه پزشکان را پرداخت می کنند که در همین خصوص پزشکیان ابراز نگرانی کرده بود.

وی تصریح کرد: در این مقطع اعتقاد داریم که قطعاً باید به دولت یازدهم کمک کنیم که از این پیچ عبور کند. اصلاً با فشار بر دولت موافق نیستیم اما باید توضیح بدهیم که چه اتفاقی دارد می افتد. در همین ایام اخیر شاهد بودیم که دولت سیاست های زیگزاگی را در پیش گرفته است. دولت آمد یک فرم را در اینترنت قرار داد که مردم برای دریافت یارانه ثبت نام کنند و این فرم را خوشه بندی کرده بود. باید دید که مبانی این خوشه بندی چه بودهاست. مگر درآمد دو میلیونی در شهر تهران با یک شهرستان یکسان است. این نشان می دهد که یک کار غیر کارشناسی در همین مقطع ایجاد شده است.

مدیر مسؤول روزنامه شهروند تصریح کرد: حدود 98 درصد از خانوارهای ایرانی در این مقطع ثبت نام کردند و این درحالی بود که دولت حتی از منابع اعتقادی هزینه کرد تا مردم ثبت نام نکنند. بعضی از مراجع آمدند و گفتند فقر شرعی مبنای دریافت یارانه است و بعد دیدیم که 98 درصد ثبت نام کردند که این پیام بزرگی دارد. آقای لیلاز اشتباه می کنند. فاز اول هدفمندی یارانه‌ها 600 میلیارد تومان کسری بودجه به بار آورد. طیب نیا ادعا کرد 28 هزار میلیارد تومان کسری بودجه از هدفمندی یارانه‌ها حاصل شد اما باید بدانیم که هدفمندی گاهی کسری نقدینگی داشته که با کسری بودجه فرق می کند.

داوری اضافه کرد: البته سعید لیلاز از ابتدا از طرح هدفمندی یارانه‌ها دفاع کرد، اما کسانی همچون آقای نوبخت آنچنان این طرح را در زمان دولت دهم سیاه نمایی کردند که همه فکر کردند چه روزهای سیاهی در انتظار ایران است. نوبخت ادعا کرد هدفمندی یارانه‌ها سبب تورم 500 درصدی در جامعه می شود اما امروز که خودشان در دولت سمت اجرایی دارند، می گویند تورم بسیار ناچیز است که این تناقضات باید رفع شود.

وی گفت: دوستان می گویند دولت کسری بودجه دارد. اگر کسری بودجه دارید چرا سبد کالا می دهید؟ برای سبد کالا یک هزار و 500 میلیارد تومان هزینه شد. مردم آمدند و در اوج تبلیغات شما 98 درصد برای دریافت یارانه ثبت نام کردند و پرداخت نقدی را به نوعی تأیید کردند اما شما در آن زمان پرداخت نقدی را زیر سؤال می بردید و همه مشکلات کشور را ناشی از پرداخت نقدی یارانه ها می دانستید. این مردم در یک رفراندوم آمدند و به شما گفتند که ما این پرداخت ها را قبول داریم. پس اولین پیام این است که دولت باید سبد کالا را کنار بگذارد و 80 هزار تومانی را که برای سبد کالا اختصاص می دهد باید به صورت نقدی به حساب مردم واریز کند.

این عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی با بیان اینکه امسال دولت دو هزار و 400 میلیارد تومان برای سبد کالا کنار گذاشته است، گفت: توزیع سبد کالا باید متوقف شود و پول آن به حساب مردم ریخته شود. آنچه که در دولت یازدهم دارد اتفاق می افتد اصلاً هدفمندی نیست اگر 75 درصد نرخ بنزین را افزایش داده اند به ازای آن باید یارانه های مردم را افزایش می دادند که آنوقت می شود گفت سیاست هدفمندی اجرا شده است. دولت قیمت سوخت را افزایش داده است و در نتیجه درآمد جدیدی کسب می کند و این درآمد جدید را به وزارت نفت می دهد که در پروژه های عمرانی صرف کند، یعنی همان سیاست تعدیل دولت آقای هاشمی رفسنجانی در حال اتفاق افتادن است.

داوری اضافه کرد: هم اکنون ما وارد فاز دوم حصر یارانه ها و فاز دوم سیاست های تعدیل دولت هاشمی رفسنجانی شده ایم. فاز اول هدفمندی یارانه‌ها به طور کامل کنار گذاشته شده است. سیاست های سبد کالا و بیمه سلامت از نوع سیاست های تعدیل است. تمام رفتارهای دولت سازندگی در دولت حسن روحانی دیده می شود.

سعید لیلاز، در واکنش به سخنان داوری، گفت: این‌که ما در هر حرکتی به یاد آقای هاشمی رفسنجانی بیفتیم خود نشان دهنده آن است که این مرد به چه میزان بر روی محیطش تأثیر می گذارد که هر اتفاقی می افتد به گردن دولت ایشان انداخته می شود. پشت هر تحرکی را هاشمی رفسنجانی دیدن، همان تئوری توهم توطئه است. آقای داوری می گویند بخشی از درآمدها را غیرنقدی به مردم پرداخت کرده اند. غیرنقدی یعنی اینکه قیمت سوخت را ارزان تر از قیمت واقعی به مردم بدهیم. آن پولی که دولت دارد می پردازد سالی 14 هزار تا 15 هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد که باید از جایی تأمین شود.

وی افزود: من همه داستان را برای شما نگفته ام. در ابتدای سال 93 قدرت خرید طبقه کارگر 40 درصد کمتر از پایان سال 89 است که این سقوط آزاد در قدرت خرید ملت ایران است. قدرت خرید کارمندان به ابتدای سال 80 سقوط کرده است که البته این آمار رسمی رسانه های ایران است و این آمارها را رسانه های خارجی نگفته اند که ما بگوییم غلط باشد. نرخ تورم در برخی مواد غذایی صد درصد شده است. وقتی نرخ تورم در مواد غذایی صد درصد می شود، به معنای آن است که فشار تورم بر طبقات فقیر 4 برابر قشر ثروتمند است در این حالت در مرحله انفجار اجتماعی قرار داریم که ممکن است فقط با سبد کالا حل شود.

این استاد دانشگاه گفت: البته من با نحوه توزیع سبد کالا میان مردم مخالف بودم. من فقط مرغ حقیقت را نگاه می کنم ولی کاملاً قابل درک است که چرا دولت سبد کالا می دهد و قیمت حامل های انرژی را بالا گفته است. در برنامه چهارم توسعه قرار بود که اصلاً به کسی پولی داده نشود و از محل افزایش قیمت حامل های انرژی، به مصارف عمومی بیشتر پرداخته شود. در آن زمان هرکس اعتراض کرد به زندان رفت و حالا شما می گویید چرا دولت به مردم نمی دهد و خودش می خواهد خرج کند.

لیلاز اضافه کرد: به طور کلی پرداخت مساوی یارانه ها کار غلطی است البته به هیچ وجه تورم زا نیست به شرطی که کسری بودجه نداشته باشیم. اگر دولت دچار کسری شود، تورم ایجاد خواهد شد. آقای داوری می گویند که 98 درصد مردم ثبت‌نام کرده اند و این امر را برای دولت خفت بار می دانند. البته این خفت هست، اما بیشتر این خفت برای نظام و دولت قبلی است. بگذارید شفاف سخن بگویم زیر این آسمان کبود کسی آفریده نشده است که من از او ترسی داشته باشم. اگر مردم 98 درصد ثبت نام کرده اند، نشان دهنده آن است که اعتمادشان را به نظام و دولت از دست داده اند. به هر کس می گویی چرا ثبت نام کرده ای پاسخ می دهد به خاطر فساد اقتصادی که وجود دارد.

وی افزود: کاملاً روشن است که این فسادها در چه زمانی اتفاق افتاد. حالا نمی توانیم در اینجا همه چیز را بگوییم. به داوری توصیه می کنم که به دام منتقدان قبلی نیفتد چون من نیفتادم. یعنی دامی که حقیقت را به خاطر منافع جناحی نادیده بگیریم. هدفمندی یارانه‌ها به این شکلی که دارد اجرا می شود معلوم است که کار دولت قبل است و این دولت فقط آن را نقاشی می کند. بالأخره فقط دو میلیون و 400 هزار نفر ثبت نام نکرده اند که این میزان بیشتر از دولت قبل است پس نشان می دهد که این دولت قابل اعتمادتر از دولت قبل است. متأسفانه در خارج از کشور سال به سال مردم به ایران می آیند و حساب خود را از یارانه ها خالی می کنند و می روند خب این چه عدالتی است، اگر عدالت وجود داشت چرا دستمزد کارگران 40 درصد کمتر از سال 89 شده است.

در ادامه داوری در خصوص سیاست های دولت قبل در هدفمندی یارانه‌ها گفت: در رابطه با تعداد انصرافی ها سیاست دولت دهم هم این نبود که ثروتمندان بیایند و یارانه دریافت کنند منتها روش شناسایی دقیقی وجود نداشت. در سال 89 ایران 74 میلیون جمعیت داشت و بدون اینکه دولت بیاید برای مردم تبلیغ کند که یارانه دریافت نکنند، 64 میلیون نفر در سال 89 یارانه گرفتند یعنی حدود 9 میلیون نفر در سال 89 بدون تبلیغات سیاسی ای که در این دولت انجام شد و بدون آنکه در سریال های تلویزیونی تبلیغ کنند و مراجع را به صحنه بیاورند، 10 درصد ثبت نام نکردند. بعد دوستان ادعا کردند که تعداد یارانه بگیران از جمعیت کشور بیشتر است. خب الان که دیگر دولت دهم حاکم نیست و سیستم دست خودتان است پس بیایید افراد اضافی را حذف کنید.

وی اضافه کرد: بعداً ادعا کردند که چندین میلیون نفر در خارج از کشور یارانه دریافت می کنند. کل افرادی که در خارج از کشور یارانه می گیرند 600 هزار نفر است و به صراحت می گویم که سایت رفاهی به هیچ وجه قابلیت ثبت نام از خارج کشور را ندارد. این 600 هزار نفر که یارانه دریافت می کنند یا بچه هایشان دانشجو هستند و یا خانواده هایی هستند که یکی از اعضایشان خارج ایران زندگی می کند و از داخل ایران ثبت نام کرده اند.

این عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی ادامه داد: بحث فسادها نیز روشن است. اگر مردم 98 درصد ثبت نام کردند تلقی شان این بوده که حق مدنی آنهاست. سیاست های تبلیغی دولت به شدت غلط بود. در سال 91 کل بودجه دولت 104 هزار میلیارد تومان بود و در سال 92 این بودجه به 147 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد که نشان از رشد 40 درصدی بودجه داشت. بحثی را که ما در اینجا داریم این است که چرا دوستان بر شعارهای قبلی خود زمانی که بیرون از دولت بودند هم اکنون پای بند نیستند.

داوری گفت: 56 درصد در زمان دولت یازدهم واردات از کشور چین افزایش پیدا کرده است مگر تکیه کلام آقای روحانی در زمان دولت قبل این نبود که ما فقط برای کارگران چینی اشتغال ایجاد کرده ایم؟ پس چرا هم اکنون اینگونه است و در زمان دولت یازدهم واردات افزایش پیدا کرده است؟ واردات برنج هندی در این دولت 74 درصد افزایش داشته است و واردات خودرو نیز با افزایش 72 درصدی روبرو بوده است.

وی گفت: دولت روحانی آمد و اولویت دهم را آزاد کرد و واردات کالاهای لوکس به کشور آزاد شد که این خطای بزرگی است. پس چرا امروز از افزایش واردات دولت انتقاد نمی کنید. اگر امروز دولت احمدی نژاد متولی ثبت نام یارانه ها می شد و 98 درصد ثبت نام می کردند و دولت گفته بود خواهش می کنیم از مردم که ثبت نام نکنید، باور کنید رسانه های دوستان این رفتار مردم را نافرمانی مدنی اعلام می کردند.

در ادامه لیلاز گفت: هر عملی که سبب کاهش انرژی شود خوب است حتی اگر پولش را به مردم ندهیم. اگر درآمد حاصل از سوخت به دولت اسرائیل پرداخت می شد، بهتر از این است که سَم شود و مردم تنفس کنند. هنوز به فهم مشترک ملی در این خصوص نرسیده ایم همانقدر که حکومت از محیط زیست درک درستی ندارد ملت هم درک درستی ندارند. اتفاق بدی که افتاد این بود که آقای داوری هم تأیید کردند که کسری 38 هزار میلیاردی اتفاق افتاده است. این کسری بودجه تورم ایجاد می کند و دستاوردها را از بین می برد. این بد است که ما در روز 45 هزار تومان به مردم بدهیم و شب یواشکی 50 هزار تومان از جیبشان برداریم. اگر الان در دولت یازدهم واردات افزایش پیدا کرده است خب این همان محصولی است که دولت قبل بر جای گذاشته است و نمی شود که شما ترمز کارها را بخواهید بکشید و به این زودی قطار بایستد. من در خرداد 85 اعلام کردم که هنوز زود است درخصوص سیاست های اقتصادی دولت احمدی نژاد حرفی بزنیم. اگر واردات از چین افزایش پیدا کرده حاصل تحریم هاست.

این تحلیل‌گر اقتصادی افزود: فسادی بی همتا در تاریخ ایران و خاورمیانه اتفاق افتاد بطوری که 300 تا 400 میلیارد دلار از اموال ملت ایران دزدیده شد که حدود 150 میلیارد دلار آن معوقات بانکی است که خوردند و رفت پی کارش. بنابراین فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها میراثی است که به ما رسیده است. به لحاظ اجتماعی هیچ کس توصیه نمی کند که یارانه ها را حذف کنید این قطار قابل ایستادن نبود. هم اکنون نه تنها کسری بودجه 15 هزار میلیارد تومانی در سال تأمین شده است و ما باید این هزینه ها را در سه بخش صرف کنیم. البته باید بر هزینه ها نظارت شود و این مجلس که مجلس نظارت نیست چون مجلسی که خودش با نظارت استصوابی بر سر کار آمده نمی تواند نظارت عاقلانه داشته باشد. مطبوعات باید آزاد باشد تا بتوانیم از کیان ملت ایران دفاع کنیم.

داوری در ادامه با بیان اینکه من هیچگاه کسری 38 هزار میلیارد تومانی را تأیید نکردم گفت: مگر می شود دولت 38 هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشته باشد و بدون مجوز مجلس هزینه کند. در بهمن 91 بالاترین رشد نرخ تورم را داشتیم و پس از آن تورم سیر نزولی داشت. من نمی دانم چه کسانی به آقای روحانی مشاوره می دهند. هنوز یک میلیارد هم به مسکن مهر تزریق نکرده اند. حرف ما این است که دولت فعلی سیاست های اقتصادی واگرا دارد. ختم کلام این است که دولت روحانی تا امروز هیچ سیاست اقتصادی مشخصی ندارد و تنها هدف این دولت اصلاح سیاست خارجی است. به طوری که آقایان اعتقاد دارند اگر رابطه با آمریکا و فروش نفت درست شود، کل مشکلات کشور حل می شود.

وی اضافه کرد: تا امروز هیچ برنامه مشخص اقتصادی از سوی دولت بجز طرح سبد کالا ارائه نشده است که آن طرح هم دارای ابهامات زیادی است.

در بخشی از این مناظره برخی از دانشجویان پشت تریبون آمدند و به ارائه دیدگاه های خود پرداختند. یک دانشجو خطاب به داوری گفت: شما می‌گویید دست دولت بسته است که من واقعاً موافقم دست دولت بسته است که این همه مشکل را حل کند. چرا شما در پرداخت یارانه نقدی تأکید دارید؟ دانشجوی دیگری دولت نهم و دهم را به تحمیل کردن کسری بودجه بر مردم متهم کرد و گفت چرا دولت قبل سیاست های عوام فریبانه داشت؟ یک دانشجوی دیگر پشت تریبون آمد و گفت چرا دولت کنونی تکیه بر اقتصاد برون زا و درون زا دارد و به نظر نمی رسد که توافق ژنو دستاورد بزرگی برای ایران به همراه داشته باشد.

سعید لیلاز درخصوص توافق ژنو گفت: توافق ژنو یک جلسه جداگانه می خواهد و این یک بن بستی بود که در زمان دولت قبل بر کشور تحمیل شد. هیچ کشوری نمی تواند در سیاست خارجی موفق باشد مگر اینکه در اقتصاد نیرومند باشد. خوب بود این رگ گردن ها آنموقع کلفت می شد که اقتصاد ایران در حال ضعیف شدن بود. شما دانشجویان باید در آن زمان هشدار می دادید.

وی خاطرنشان کرد: بسیار روشن است که چرا توافق ژنو انجام شد چون ما در سال 84 هیچ مشکل لاینحل اقتصادی نداشتیم و در سال 92 هیچ مشکلی نداشتیم که لاینحل نباشد. وقتی اقتصاد را یک متر پایین تر از پرتگاه تحویل می گیرید، مجبور به اقدام فوری هستید. نظام اسلامی با بمب اتم بیگانه است و اگر ما می خواهیم نیرومند باشیم باید اقتصاد نیرومند داشته باشیم. در چند سال گذشته تنها غارت سازمان یافته از منافع ملت ایران صورت گرفته است. البته من اصلاً دولت قبل را مقصر نمی دانم چرا که وقتی همه دستگاه ها از کار می افتند این فجایع پیش می آید. به حق یا ناحق باید از دولت یازدهم انتقاد صورت گیرد. چرا که باید مسؤولان کار خود را به درستی انجام دهند. با کسی که عهد اخوت بست نشده است. فقط با این انتقادات می شود جلو دولت ها را گرفت.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: دموکراسی هم همین را می گوید. بحث وقتی منحل می شود که تمام حکومت جمع می شود پشت یک گروه و جلوی گروه مخالف دیگر می ایستد. هم اکنون این احتمال وجود ندارد.

لیلاز ادامه داد: متأسفانه رشد اقتصادی دولت احمدی نژاد با 800 میلیارد دلار درآمد خارجی 4/1 دهم درصد بوده است. متوسط رشد دولت محمد خاتمی 6 درصد بود. دولت یازدهم روشن ترین استراتژی را برای اقتصاد ایران دارد که همان خروج اقتصاد ایران از بحران است که خوشبختانه در همین هشت ماه نیز نتیجه گرفته ایم.

این تحلیل‌گر اقتصادی با بیان اینکه نرخ تورم نقطه به نقطه در مردادماه 1392، 44 درصد بوده است، گفت: خوشبختانه این نرخ هم اکنون 19 درصد شده است. مهم این است که نرخ تورم را کنترل کردیم. در شش ماه سال 92 تولید خودرو در ایران 100 درصد نسبت به شش ماه اول همین سال افزایش پیدا کرده است. در دولت کنونی رشد تولید به گونه ای بوده است که اقتصاد ایران در اواخر سال 92 از رکود خارج شد و برای سال 93 پیش بینی می کنیم به رشد 4 درصد اقتصاد ایران برسد.

لیلاز تصریح کرد: این که سبد کالا تحقیر ملت است، حرف درستی نیست. البته من با نحوه توزیع آن مخالف بودم اما اعتقاد دارم تحقیر ملت آن زمانی انجام می شود که ملت درآمد سرانه ارزی اش فقط در سال 1390 به یک هزار و 800 دلار در سال می رسد که این رقم فاجعه بار است و ملت تبدیل به گدا پرورترین ملت تاریخ می شود.

در ادامه داوری با اشاره به این‌که از همان روز اول احمدی نژاد و همکارانش نیتشان کمک به دولت روحانی بود، گفت: روحانی وقتی انتخاب شد احمدی نژاد شخصاً به دفتر او رفت و به روحانی تبریک گفت که در تاریخ ایران این کار بی نظیر بود. در دولت دهم وزارت اطلاعات به رییس جمهور گزارش داد که تحریم تجاری در دستور کار آمریکا قرار گرفته یعنی معاملات کالایی ممنوع خواهد شد به همین علت احمدی نژاد سریع دستور داد که کالاهای اساسی انبار شود.

مدیر مسؤول روزنامه شهروند افزود: مگر در دو سال اخیر نگفتند که دولت احمدی نژاد یارانه تولید را پرداخت نمی کند. امروز آقای نعمت زاده می گوید اصلاً قرار نبوده که ما به تولید یارانه دهیم. در بحث واردات می گویند این سیاست های دولت قبل است. اصلاً چنین نیست در سال 91 ما 45 میلیارد دلار واردات داشتیم و این درحالی است که در بودجه 93 قرار است واردات 70 میلیارد دلاری داشته باشیم. پس مگر سیاست دولت روحانی کاهش واردات نبود، که این نشان دهنده افزایش واردات است. روند نزولی تورم در ایران از بهمن 91 آغاز شده است.

لیلاز گفت: در همین هشت ماه نرخ رشد اقتصادی در ایران رشد خوبی داشته است. ایران در سال 1390، 144 میلیارد دلار درآمد خارجی داشت که بخوبی از این منابع استفاده نشد.

وی افزود: کل پروژه هسته ای ایران چون خارج از دولت ها تنظیم شده است، به نوعی در مسیر موفقیت گام برداشته است به دلیل اینکه مدیریت ثابت داشته است. در توافق ژنو نظام ناگزیر به مصالحه شد. اگر احمدی نژاد هلوکاست را انکار نمی کرد این همه بلا بر سر مسأله هسته ای ایران نازل نمی شد. البته دروغ بودن مسأله هلوکاست را اولین کسی که مطرح کرد هاشمی رفسنجانی بود ولی در آن مقطع نباید حرف از هلوکاست می زد تا بهانه به دست بیگانگان دهد و اجماع جهانی علیه ایران شکل بگیرد.

داوری در واکنش به افزایش تحریم ها در سال 88 گفت: این تحریم ها به دلیل وقایع سال 88 و تصویر فروپاشیده ای بود که از ایران، رسانه های بیگانه به نمایش گذاشتند. در بحث انکار هلوکاست مقام معظم رهبری هم این موضوع را مطرح کردند البته احمدی نژاد در موضوع هلوکاست دو سؤال مطرح کرد یکی این بود که چرا اجازه تحقیق دراین موضوع نمی دهید و اگر بر فرض هم هلوکاست درست باشد، چرا فلسطینی ها باید تاوان دهند پس احمدی نژاد هلوکاست را انکار نکرد و فقط در خصوص آن دو سؤال مطرح کرد. لیلاز در پایان این مناظره گفت: هیچ خدمتی بالاتر از این به مردم نیست که تورم کاهش پیدا کند. پیش بینی می کنیم که تورم به 25 درصد کاهش پیدا کند و برای سال آینده بالای پنج درصد نرخ رشد اقتصادی افزایش یابد.
مرجع : ايسنا