به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۳۱ - ۱۸:۴۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۱۰ ساعت ۲۰:۵۷
کد مطلب : ۴۰۰۹۶۶

نگرانی از سرایت جنگ سودان

نگرانی از سرایت جنگ سودان
گروه بین الملل: با وجود توافق آتش‌بس، جنگ در سودان ادامه دارد. اتحادیه اروپا نگران درگیری‌های مشابه در کشورهای همسایه سودان است. کاروان اتوبوسی که توسط آمریکا سازماندهی شده بود وارد شهر "بندر سودان" شد.
آتش جنگ در سودان همچنان شعله‌ور است. خبرگزاری فرانسه به نقل از شاهدان عینی گزارش داد که با وجود توافق آتش‌بس، هواپیماهای جنگی بر فراز خارطوم، پایتخت این کشور پرواز کرده‌اند و در پاسخ به این حمله‌ها، موشک‌های ضد هوایی شلیک شده است.
در شهر عمدورمان در همسایگی خارطوم نیز نبردها تا صبح یکشنبه ادامه داشته است. به‌ویژه در منطقه‌ای که مقر تلویزیون دولتی در آن واقع شده درگیری‌ها شدید بوده است.
آماری از خسارت‌های جانی و مالی این نبردها منتشر نشده است.
اتحادیه اروپا از این بابت نگران است که جنگ داخلی سودان به کشورهای همسایه سرایت کند. یانس لنارچیچ، کمیسر اتحادیه اروپا و مسئول مدیریت بشردوستانه بحران‌ها به روزنامه آلمانی "بیلد ام زونتاگ" گفت، در برخی از کشورهای همسایه سودان شرایط برای درگیری‌های مشابه وجود دارد. او ضمن بیان این که خطر گسترش بحران به کشورهای اطراف در منطقه واقعی است هشدار داد: «عواقب چنین اتفاقی فاجعه‌بار خواهد بود».لنارچیچ تاکید کرده است: «نخستین اولویت باید این باشد که دو طرف متخاصم را به صلح واداریم».
کمیسر اتحادیه اروپا آنچه را که در روزهای اخیر در رسانه‌ها منتشر شد یادآوری کرده است: «کشور در آتش می‌سوزد و فاقد همه چیز است: آب پاک، غذا، دارو و سوخت.»
صدها برنامه بشردوستانه در سراسر کشور به حالت تعلیق درآمده، انبارها غارت شده و وسایل حمل و نقلی که کارکنان سازمان‌های بشردوستانه به آن نیازمندند از بین رفته‌اند.
به گفته دفتر امداد اضطراری سازمان ملل بیش از ۶۰ درصد مراکز بهداشتی در خارطوم تعطیل شده است. میلیون‌ها نفر به مراقبت‌های پزشکی دسترسی ندارند و ده‌ها هزار شهروند این کشور به کشورهای همسایه، به‌ویژه اتیوپی و مصر پناه برده‌اند.
برچسب ها: سودان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها