به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۳۱ - ۱۳:۱۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۲۷ ساعت ۱۱:۰۳
کد مطلب : ۴۱۰۳۸۵

تیروئید چیست و چگونه درمان می‌شود؟

تیروئید چیست و چگونه درمان می‌شود؟
گروه علمی: اغلب افراد سالم یا بیمار می خواهند بدانند که تیروئید چیست و روش درمان بیماری های آن کدام است؟ به همین خاطر می خواهیم در این فرصت به بررسی بیشتر آن بپردازیم.در پاسخ به این سوال که تیروئید چیست؟ باید بگوییم که تیروئید غده ای در جلوی گلوی انسان است که هورمون هایی را برای عملکرد صحیح بسیاری از سیستم های بدن از خود ترشح می کند. در مواردی که این هورمون ها کم یا زیادتر از حد معمول خود باشند، فرد به اختلالات تیروئید مبتلا می شود.
 

غده تیروئید هورمون ‌های تیروئیدی ترشح می ‌کند که سرعت عملکرد های شیمیایی بدن یا نرخ متابولیک آن را کنترل می ‌کند. هورمون ‌های تیروئید از دو راه بر روی میزان متابولیسم بدن تأثیر دارند: یکی با تحریک تقریباً تمام بافت ‌های بدن برای تولید پروتئین و دیگری با افزایش میزان اکسیژن مصرفی سلول ‌ها.

هورمون‌ های تیروئید بر تعداد زیادی از عملکرد های حیاتی بدن مانند رشد، سرعت سوزاندن کالری، ضربان قلب، نگهداری پوست، تولید گرما، باروری و هضم موثر هستند. این غده به صورت میانگین بین 20 تا 60 گرم وزن دارد و توسط دو کپسول فیبری احاطه شده است. کپسول بیرونی به عضلات جعبه صدا و بسیاری از عصب ها و عروق مهم اتصال دارد.یک بافت همبند شل بین کپسول داخلی و خارجی تیروئید وجود دارد تا تیروئید بتواند حرکت کند و هنگام قورت دادن ماده ای در دهان، موقعیت خود را تغییر دهد.
غده تیروئید مسئول تولید سه هورمون است:
تری یدوتیرونین که با نام T۳ نیز مشهور است.
تترایدوتیرونین که تیروکسین یا T۴ نام دارد.
کلسی تونین
به طور دقیق، فقط T3 و T4 هورمون‌ های مطلوبی هستند. یعنی بدن ما به این دو هورمون نیاز اساسی دارد. این دو هورمون در سلول‌ های اپیتلیال فولیکولی غده تیروئید ساخته می‌ شوند.

پرکاری یا کم کاری تیروئید چیست
در ادامه پاسخ به سوال تیروئید چیست باید بگوییم که ید یکی از اجزای اصلی سازنده هر دو هورمون تولید شده از تیروئید است و بدن نمی‌ تواند این عنصر کمیاب را تولید کند. در نتیجه باید به‌ اندازه کافی ید را در رژیم غذایی خود و خانواده بگنجانیم. ید از مواد غذایی موجود در روده به جریان خون بدن جذب شده و سپس به غده تیروئید منتقل می شود تا از آن برای ساخت هورمون ‌های تیروئید استفاده ‌شود.حال ببینیم پرکاری یا کم کاری تیروئید چیست؟ هنگامی که غده تیروئید بیش از حد هورمون تولید می ‌کند، به آن پرکاری تیروئید گفته می شود. زمانی هم که تیروئید به ‌اندازه کافی هورمون تولید نکند، کم کاری تیروئید به وجود می آید.

غده تیروئید در پرکاری تیروئید، بیش از حد فعال است و هورمون تولید می‌ سازد. پرکاری تیروئید در مردان کمتر دیده می ‌شود ولی حدود 1 درصد از زنان را درگیر می کند. بیماری گریوز شایع ‌ترین علت پرکاری تیروئید است که حدود 70 درصد از افراد مبتلا به پرکاری تیروئید به آن مبتلا هستند.

ندول ‌های تیروئید یا گواتر ندولار سمی هم می ‌تواند باعث تولید بیش از حد هورمون ‌های تیروئید شود. تولید بیش از حد هورمون تیروئید یا پرکاری تیروئید علامت هایی مانند بی ‌قراری، عصبی بودن، تپش قلب، زودرنجی، افزایش تعریق، رعشه، اضطراب، مشکلات خواب، پوست نازک، مو و ناخن‌ شکننده و ضعف عضلانی را دارد. به علاوه کاهش ناگهانی وزن و برآمدگی چشم در بیماری گریوز هم از علائم پرکاری تیروئید است.کم کاری تیروئید نقطه مقابل پرکاری تیروئید است. در این مورد، غده تیروئید کم کار است و نمی ‌تواند به ‌اندازه کافی هورمون تولید کند. کم کاری تیروئید اغلب به دلیل تیروئیدیت هاشیموتو، جراحی برداشت غده تیروئید یا آسیب ناشی از پرتو درمانی ایجاد می ‌شود.

بهترین روش درمان تیروئید چیست
در پاسخ به این سوال که بهترین روش درمان تیروئید چیست؟ باید بگوییم که اگر فردی، علائم تیروئید را داشته باشد پزشک در اولین اقدام یک سری آزمایش های تشخیصی برای وی تجویز می‌کند. آزمایش خون، سطح هورمون های تیروئید مثل تیروکسین یا T4 و هورمون محرک تیروئید یا  TSHکه در خون‌ بیمار قابل اندازه‌گیری است.

خوب است بدانید که غده هیپوفیز هورمون TSH را آزاد می ‌کند تا تیروئید را تحریک به تولید هورمون ‌های خود کند. تیروکسین بالا و سطوح پایین TSH نشان می ‌دهد که غده تیروئید فرد بیش فعال است.همچنین ممکن است پزشک ید رادیواکتیو را از طریق دهان یا تزریق به بیمار برساند و سپس‌‌ اندازه‌گیری کند که غده تیروئید چه مقدر از آن را دریافت می کند. زیرا تیروئید برای تولید هورمون‌ های خود ید مصرف می ‌کند و مصرف زیاد ید رادیو اکتیو نشانه پرکاری تیروئید است. سطح پایین رادیو اکتیویته به سرعت برطرف می ‌شود و این موضوع برای اغلب افراد بی خطر است.

برای تشخیص و درمان کم کاری تیروئید، آزمایش خون برای ‌‌اندازه‌گیری سطح هورمون TSH و تیروئید تجویز می شود. سطح TSH بالا و سطح تیروکسین پایین می ‌تواند به این معنی باشد که فرد مبتلا به تیروئید کم کار است. به علاوه این سطوح ممکن است نشانه آن باشد که غده هیپوفیز شما TSH بیشتری آزاد می‌ کند تا غده تیروئید را برای ساخت هورمون‌ های خود تحریک کند.

در پاسخ به سوال درمان قطعی تیروئید چیست؟ باید گفت که درمان اصلی علائم تیروئید مصرف قرص ‌های هورمون تیروئید است. دریافت دوز مناسب هورمون بسیار مهم است. زیرا مصرف بیش از حد هورمون تیروئید می ‌تواند علائم پرکاری تیروئید را به وجود آورد.درمان موفقیت آمیز پرکاری تیروئید اغلب کم کاری تیروئید را به دنبال دارد و پس از درمان، بیمار مجبور به مصرف داروی جایگزین است.

جمع بندی
در ابتدا به دنبال جواب سوال تیروئید چیست؟ گفتیم که تیروئید غده ای در جلوی گلوی انسان است که هورمون هایی را برای عملکرد صحیح سیستم های بدن ترشح می کند. در مواردی که این هورمون ها کم یا زیادتر از حد معمول باشند، فرد به پرکاری یا کم کاری تیروئید مبتلا می شود.

غده تیروئید هورمون ‌های تیروئیدی را ترشح می ‌کند که سرعت عملکرد های شیمیایی بدن یا نرخ متابولیک آن را کنترل می ‌کند. هورمون‌ های تیروئید بر روی بسیاری از عملکرد های حیاتی بدن تاثیر دارند. عملکرد هایی مانند رشد، سرعت سوزاندن کالری، ضربان قلب، نگهداری پوست، تولید گرما، باروری و هضم که همگی برای بدن حیاتی هستند.

غده تیروئید سه هورمون تری یدوتیرونین یاT3 ،  تترایدوتیرونین که تیروکسین یا T4 و کلسی تونین را تولید می کند که فقط T3 و T4 هورمون‌ های مطلوبی هستند. یعنی بدن ما به آن نیاز دارد.در ادامه پاسخ به سوال پرکاری یا کم کاری تیروئید چیست؟ گفتیم که غده تیروئید در پرکاری تیروئید، بیش از حد فعال است و زیاد از حد نرمال هورمون تولید می‌ سازد. پرکاری تیروئید علامت هایی مانند بی ‌قراری، عصبی بودن، تپش قلب، زودرنجی، افزایش تعریق، رعشه، اضطراب، مشکلات خواب، پوست نازک، مو و ناخن‌ شکننده و ضعف عضلانی را دارد.

کم کاری تیروئید نقطه مقابل پرکاری تیروئید است که در آن غده تیروئید کم کار است و نمی ‌تواند به ‌اندازه کافی هورمون تولید کند. کم کاری تیروئید اغلب به دلیل تیروئیدیت هاشیموتو، جراحی برداشت غده تیروئید یا آسیب ناشی از پرتو درمانی بروز می کند.در پاسخ به این سوال که درمان قطعی تیروئید چیست؟ گفتیم که درمان اصلی علائم تیروئید مصرف قرص ‌های هورمون تیروئید و دریافت دوز مناسب آن ها است. زیرا مصرف بیش از حد هورمون تیروئید می ‌تواند علائم پرکاری تیروئید را ایجاد نماید.
برچسب ها: تیروئید
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها