به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۹:۱۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۲۷ ساعت ۱۴:۲۲
کد مطلب : ۴۱۰۵۱۲

خیزش گرد و خاک در نقاط مختلف کشور

خیزش گرد و خاک در نقاط مختلف کشور
گروه جامعه: سازمان هواشناسی نسبت به وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک در نقاط مختلف کشور و افزایش ارتفاع موج در دریای خزر و خلیج فارس هشدار داد.

به گزارش ایسنا سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ آورده است: وقوع رگبار و رعد و برق و وزش باد نسبتا شدید، احتمال گردوخاک و احتمال تگرگ امروز (۲۷ خردادماه) در استان‌های اردبیل، نیمه شمالی آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی و دامنه و ارتفاعات در نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان، یکشنبه (۲۸ خردادماه) در شمال آذربایجان شرقی، نیمه شمالی آذربایجان غربی و اردبیل و دامنه و ارتفاعات در نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان و دوشنبه (۲۹ خردادماه) در دامنه و ارتفاعات در گیلان، مازندران، غرب گلستان، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان، شمال شرق آذربایجان شرقی و نیمه شمالی اردبیل پیش‌بینی می‌شود.
 
در این شرایط جوی احتمال آبگرفتگی معابر، لغزندگی جاده‌ها، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال طغیان رودخانه‌ها، صاعقه، در برخی مناطق خیزش گردوخاک، کاهش دید و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی، احتمال شکستن درختان فرسوده و کهنسال وجود دارد بنابراین سازمان هواشناسی نسبت به اجتناب از اسکان در بستر مسیل‌ها، احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در سفرهای برون شهری، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها توصیه می‌کند.

در ادامه این هشدار سازمان هواشناسی با اشاره به افزایش گرادیان فشاری در برخی استان‌ها آورده است: وزش باد نسبتا شدید تا شدید، خیزش و نفوذ گردوخاک یک‌شنبه (۲۸ خردادماه) در استان‌های آذربایجان غربی، ایلام و خوزستان، دوشنبه (۲۹ خرداد ماه) در ایلام، خوزستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شرق سمنان و آذربایجان غربی، سه‌شنبه (۳۰ خردادماه) در ایلام، خوزستان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و شرق سمنان و چهارشنبه (۳۱ خردادماه) در ایلام، خوزستان، شرق سمنان و اصفهان دور از انتظار نیست.

از مخاطرات این وضعیت جوی خیزش گردوخاک در مناطق مستعد، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال می‌توان اشاره کرد بنابراین نسبت به اجتناب از تردد غیر ضروری بیماران تنفسی، افراد سالخورده و کودکان، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهنسال توصیه می‌شود.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زرد رنگ دیگری با اشاره به افزایش سرعت وزش باد و ارتفاع امواج آورده است: حاکمیت این شرایط جوی از اواخر وقت یک‌شنبه تا شب دوشنبه (۲۸ و ۲۹ خردادماه) موجب افزایش وزش باد شمال، شمال غربی حداکثر تا ۳۰ نات و افزایش ارتفاع موج در سواحل تا حداکثر ۱.۳ متر و در نواحی دوراز ساحل تا حداکثر ۱.۸ متر در نواحی مرکزی و شرقی دریای خزر، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های مازندران و گلستان می‌شود.

در این وضعیت جوی احتمال غرق شدن شناگران، آسیب به قفس ها و تورهای صیادی و قفس های پرورش ماهی، خسارت به قایق ها و شناورهای کوچک و اختلال در ترددهای دریایی شناورهای سبک،صیادی و مسافربری وجود دارد و سازمان هواشناسی نسبت به منع شنا و تفریحات دریایی، اتخاذ تمهیدات لازم در ترددهای دریایی به‌ویژه تردد با شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی، اتخاذ تمهیدات لازم جهت تردد ایمن شناورهای مسافربری و کشتی‌های تجاری فعالیت های دریایی فراساحل و در صورت لزوم خودداری از تردد شناورهای سبک توصیه می‌کند.

از اوایل وقت یکشنبه تا اواخر وقت چهارشنبه (۲۸ تا ۳۱ خردادماه) افزایش وزش باد شمال غربی حداکثر تا ۳۲ نات و افزایش ارتفاع موج در سواحل تا حداکثر ۱.۲ متر و در نواحی دوراز ساحل تا حداکثر ۱.۷ متردر نواحی شمالی خلیج فارس، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان خوزستان و مناطق غربی ساحلی و دور از ساحل استان بوشهر انتظار می‌رود.

ار اثرات این مخاطره جوی می‌توان به احتمال غرق شدن شناگران، آسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی و قفس‌های پرورش ماهی، خسارت به قایق‌ها و شناورهای کوچک و اختلال در ترددهای دریایی شناورهای سبک،صیادی و مسافربری اشاره کرد بنابراین نسبت به منع شنا و تفریحات دریایی، اتخاذ تمهیدات لازم در ترددهای دریایی به‌ویژه تردد با شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی، اتخاذ تمهیدات لازم جهت تردد ایمن شناورهای مسافربری و کشتی‌های تجاری فعالیت‌های دریایی فراساحل و در صورت لزوم خودداری از تردد شناورهای سبک توصیه می‌شود.

 هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها