به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۰۹ - ۱۶:۲۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۴/۰۴ ساعت ۱۰:۴۴
کد مطلب : ۴۱۱۹۱۶

نگه داری از استخر روباز و سر پوشیده + 10 نکته طلایی تصفیه و گرمایش استخر

راهنمای جامع نگهداری استخرهای روباز و سرپوشیده
گروه کسب و کار :شنا کردن در استخر از مفرح ترین و لذت بخش ترین تفریحاتی است که تمامی طیف های سنی از پیر و جوان گرفته تا زن و مرد، علاقه بسیار زیادی به آن دارند. داشتن استخر علاوه بر فراهم کردن محیطی تفریحی فوق العاده، نیازمند نگهداری و رعایت نکاتی است که به کار بردن آن شامل تمامی استخر های سرپوشیده روباز خانگی و غیر خانگی است.
نگه داری از استخر روباز و سر پوشیده + 10 نکته طلایی تصفیه و گرمایش استخر
تصفیه استخر و گرمایش استخر در کنار  موارد امنیتی از مهم ترین نکاتی است که رعایت آن باعث حفظ سلامت شناگران و لازمه ی استفاده از استخر است. رعایت این نکات باعث حفظ کیفیت استخر، شفاف بودن آب استخر و فراهم کردن شرایط استفاده از استخر است.

نکات نگهداری آب استخر
نگهداری آب استخر به معنای حفظ کیفیت و شفافیت آب و تامین گرمایش و دمای مورد نیاز آب جهت استفاده از آب استخر در تمامی فصل های مختلف سال است. نگهداری آب استخر با استفاده از تجهیزاتی خاصی انجام میشود که این فراهم کردن این تجهیزات به معنای ایجاد بستر مناسب برای استفاده از استخر است. در ادامه قصد داریم تا به بررسی نکات مهم نگهداری از استخر بپردازیم.

تنظیم جریان اب استخر
جریان آب استخر از مهم ترین و ابتدایی ترین مراحل نگهداری استخر است. در صورتی که اب استخر جریان نداشته باشد ، فضای استخر محل مناسبی برای رشد جلبک ها و آلاینده های مضر و باکتری میشود. سیستم گردش آب استخر مانند سیستم گردش خون انسان ها باعث حفظ سلامت و بقای استخر است.پمپ های استخر ، کفگیر ها و فیلتر ها از مهم ترین تجهیزات ایجاد جریان در اب استخر هستند که نبودن هر کدام از این تجهیزات، کیفیت اب استخر را کاهش میدهد.

پمپ استخر را اجرا کنید
اجرای سیستم فیلتراسیون و پمپ استخر به طور منظم و به میزان کافی، به حفظ کیفیت آب و تمیزی استخر کمک فراوانی می‌کند. برای داشتن آب تمیزتر و جلوگیری از رشد جلبک ها و میکروب ها ، پیشنهاد می‌شود فیلتر استخر را در روز حداقل 10 تا 12 ساعت در حالت روشن قرار دهید.در آب و هوای گرمتر، احتمال رشد جلبک‌ها و آلودگی آب بیشتر است. بنابراین، در این شرایط، پمپ استخر را به مدت بیشتری حدود 10 تا 12 ساعت در طول روز روشن نگه دارید. این اقدام به تقویت فرایند گردش آب، تصفیه و تمیزکاری استخر کمک می‌کند.
برای صرفه‌جویی در هزینه و انرژی، می‌توانید بر روی پمپ‌های استخری از وسیله ی  سرعت متغیر استفاده کنید. این نوع پمپ‌ها قابلیت تنظیم سرعت کار خود را دارند و می‌توانند در طول روز با سرعت کمتری عمل کنند. این امر همچنین باعث کاهش صدا و هزینه‌های مربوط به اجرای پمپ خواهد شد.

به طور مرتب فیلتر را تمیز و یا تعویض کنید:
فیلترهای استخر در حفظ کیفیت آب و جلوگیری از آلودگی و رسوبات نقش بسیار مهمی دارند. در ادامه به بررسی موارد مهم تمیز کردن فیلتر میپردازیم:
1.    تمیز کردن فیلتر: بسته به نوع فیلتری که استخرتان دارد (مانند کارتریجی،فیلتر شنی استخر، دیاتومی، یا محلول نمکی)، فرایند تمیز کردن آن متفاوت است. در هر صورت، باید فیلتر را به طور منظم (حداقل هفتگی) بررسی کرده و زباله‌ها، رسوبات و ذرات معلق آن را تمیز کنید. در صورت لزوم، فیلتر را با استفاده از شلنگ و آب تمیز شستشو دهید و توصیه میشود که دستورالعمل سازنده فیلتر را دنبال کنید.
2.    تعویض کارتریج: در صورت استفاده از فیلترهای کارتریجی، تعویض منظم کارتریج بسیار اهمیت دارد. زمان تعویض کارتریج بستگی به نوع فیلتر، حجم استخر، و میزان استفاده آن دارد. برخی از سازندگان توصیه می‌کنند که کارتریج فیلتر را هر 6 تا 12 ماه یا به تعداد ساعت کارکرد مشخصی تعویض کنید.رعایت زمان تعویض کارتریج به حفظ کیفیت آب و بهبود عملکرد فیلتر کمک زیادی میکند.

سبد اسکیمر را تمیز کنید:
تمیز کردن و خالی کردن منظم سبد اسکیمرها از نکات مهم نگهداری استخر است. در صورت عدم تعویض سبد ها، عملکرد پمپ برای به حرکت درآوردن جریان اب با مشکل مواجه شده و این امر باعث کاهش طول عمر دستگاه و فشار به بدنه ی پمپ میشود. توصیه میشود که بسته به تعداد زمان و دفعات استفاده از استخر حداقل کفگیر ها را دو بار در طول هفته تعویض و خالی کنید. در ادامه قصد داریم تا به معرفی روند تمیز کردم سبد اسکیمرها بپردازیم:
1.    خاموش کردن پمپ: قبل از هر چیزی، پمپ استخر را خاموش کنید تا جریان آب متوقف شود
2.    خالی کردن سبد اسکیمر: سبد اسکیمر را با دقت از دستگاه اسکیمر بردارید. سپس محتوای سبد را با دست خالی کنید. زباله‌ها و ذرات معلق در آب را دور بیندازید.
3.    تمیز کردن سبد اسکیمر: سبد اسکیمر را با آب شستشوی تمیز یا بهترین حالت با آب استخر شستشو دهید. از قوطی برس یا برس نرم استفاده کنید تا زباله‌ها و ذرات موجود را از سبد تمیز کنید. مطمئن شوید که همه قسمت‌های سبد اسکیمر پاک شده‌اند.
4.    تعویض سبد اسکیمر: در صورت لزوم، سبد اسکیمر قابل جابجایی را با یک سبد تمیز جدید تعویض کرده و سبد جدید را به دقت و با رعایت دستورالعمل‌های تولیدکننده در دستگاه اسکیمر قرار دهید.
5.    تمیز کردن سبد پمپ: توصیه میشود که در طول هفته 2 بار سبد پمپ را تمیز کنید. برای این کار، پمپ را خاموش کرده و سبد پمپ را از دستگاه پمپ جدا کنید. سپس سبد را تمیز کرده و و از ذرات و زباله‌ها پاک کنید. سپس سبد را به دقت در دستگاه پمپ قرار دهید و مطمئن شوید که درست و صحیح قرار گرفته است.

نگهداری استخر سرپوشیده و سرباز

با انجام این مراحل به طور منظم، سبد اسکیمر و سبد پمپ استخر شما در حالت بهتری قرار خواهند گرفت و به عملکرد بهتر و بلندمدت پمپ کمک خواهند کرد.

نحوه تمیز کردن استخر
تمیز کردن استخر با جاروی استخر یکی از موارد لازم جهت بهداشت فضای استخر است.جهت تمیزکردن استخر با جارو استخری توصیه میشود که هفته ای یک بار مراحل زیر را انجام بدهید.

استفاده از قلم مو
استفاده از قلم مو یا برس استخر در پاکسازی سطح استخر از جلبک ها وکثیفی ها تاثیر زیادی دارد. نواحی کناری مانند پله‌ها، نردبان‌ها، شکاف‌ها و زیر کفگیر در معرض آلودگی ها و کثیفی های زیادی است که با استفاده از قلم مو، برس را در راستای دیواره‌ها حرکت داده و جلبک‌ها و کثیفی‌های موجود را پاک کنید. این کار می‌تواند از لکه‌شدن و پوسته‌پوسته شدن دیواره‌ها جلوگیری کند.
با استفاده از توری یا چنگک برگ سطح آب را زیر کشیده و زباله‌های بزرگ را از بین ببرید. این زباله‌ها که ممکن است بر روی سطح آب حلقه‌ و لکه‌ ایجاد کنند، می‌توانند به ته استخر شما بیفتند و لکه‌هایی بر جای بگذارند. با زیر کشیدن سطح آب، این زباله‌ها را از استخر خارج کنید و استخر را تمیز نگه دارید.

استفاده از وکیوم (پاک کننده های استخر): 
جارو کشیدن استخر با استفاده از وکیوم یکی از روش‌های مؤثر برای حذف زباله‌ها و ذرات معلق در آب است. در بازار، انواع مختلفی از پاک کننده‌های استخر و جاروبرقی‌های مخصوص استخر وجود دارند که می‌توانند به شما در تمیز کردن چندین قسمت مختلف استخر کمک کنند.
برای استفاده ی برخی از جاروبرقی‌های استخری، نیاز است که به صورت دستی قسمت‌های مختلف استخر خود را تمیز کنید. این به این معنی است که باید با استفاده از ابزارهای مناسب، مانند نوار مخصوص برای تمیز کردن لوله‌ها، قسمت‌هایی از استخر را دستی تمیز کنید. همچنین، جاروبرقی‌های دیگر می‌توانند به صورت مستقل و بدون نیاز به دستی کار کنند، به این معنی که با حرکت در آب استخر، ذرات و زباله‌ها را مکش کنند و استخر را تمیز نگه دارند.
تمیز کردن کامل استخر با استفاده از جاروبرقی استخر به شما کمک می‌کند تا پاکیزگی استخر را حفظ کنید و از انجام نظافت‌های زیاد در آینده جلوگیری کنید. با استفاده از این وسیله، می‌توانید زباله‌ها و ذرات معلق را به طور مؤثری از آب استخر حذف کنید و استخر خود را تمیز نگه دارید.

آزمایش اب استخر
عواملی مانند مواد شیمیایی و تعداد دفعات استفاده از استخر تاثیر زیادی در کیفیت آب استخر است.مواد شیمیایی موجود در هوا و آلاینده های موجود در آب استخر باعث تغییر سطخ ph آب استخر میشود. آزمایش کردن میزان ph استخر باعث اطمینان از کیفیت آب و ایمن بودن استخر است. برای آزمایش آب استخر، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید :
1.    استفاده از نوارهای تست: نوارهای تست شیمیایی می‌توانند به شما اطلاعات مفیدی در مورد پارامترهای مختلف آب استخر ارائه دهند. این نوارها معمولاً برای اندازه‌گیری pH، سطح کلر، آلکالینیته، سختی آب و سایر شاخص‌ها استفاده می‌شوند. با استفاده از نوارهای تست به دستورالعمل همراه و با خواندن رنگها یا مقادیر نشانگرها، می‌توانید آب استخر را تست کنید و نتایج را بررسی کنید.
2.    استفاده از دستگاه‌های تست دیجیتال: دستگاه‌های تست آب استخر با قابلیت‌های پیشرفته‌تری مانند نمایشگر دیجیتال و دقت بالا عرضه می‌شوند. این دستگاه‌ها به شما امکان می‌دهند تا پارامترهای مختلف آب استخر را به صورت دقیق اندازه‌گیری کنید. با دنبال کردن دستورالعمل مربوطه و استفاده از دستگاه تست دیجیتال، می‌توانید نتایج تست آب استخر را به صورت دقیق و قابل اعتماد بدست آورید.
در هر صورت، آزمایش آب استخر را به طور منظم و در فواصل زمانی مناسب انجام دهید. برای تنظیم پارامترهای مختلف آب استخر مانند pH، میزان کلر، آلکالینیته و سختی آب، از مواد شیمیایی مناسب استفاده کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا آب استخر را در محدوده مناسبی نگه دارید و امنیت شنا در آن را تضمین کنید.

زمستانی کردن استخر
زمستانی کردن استخر نیازمند انجام مراحل مختلفی است که انجام ان باعث حفظ کیفیت اب استخر در این فصل از سال میشود.
برای زمستانی کردن استخر خود، مراحل زیر را دنبال کنید:
1.    تمیز کردن استخر: قبل از بستن استخر، اطمینان حاصل کنید که آن را به طور کامل تمیز کرده اید. مواردی مانند: جمع آوری آلودگی‌ها، شستشوی دیواره‌ها و کف استخر و تمیز کردن فیلترها و پمپ‌ها.
2.    تعادل آب استخر: قبل از بستن استخر، مطمئن شوید که سطوح pH، کلر و سایر پارامترهای شیمیایی آب استخر در محدوده مطلوب قرار دارند. استفاده از مواد شیمیایی مخصوص زمستان می‌تواند در حفظ تعادل آب و جلوگیری از رشد جلبک‌ها کمک کند.
3.    حذف لوازم جانبی: لوازم جانبی استخر مانند نردبان، ترمومتر، فیلتر کارتریج و دستگاه تصفیه هوا را از استخر بردارید و در مکانی مناسب ذخیره کنید.
4.    پوشاندن استخر: برای حفاظت از استخر در طول زمستان، می‌توانید از پوشش‌های استخر مانند پوشش استخر و چادر استخر استفاده کنید. این پوشش‌ها به استخر کمک می‌کنند تا از آلودگی‌ها و عوامل جوی محافظت شود.

برنامه زمان بندی مناسب برای نگهداری از استخر
برنامه زمان بندی مناسب جهت نگهداری از استخر شامل فعالیت‌های مختلف است که به شما کمک می‌کند استخر را تمیز نگه دارید و مواد شیمیایی را در حالت مناسب نگه دارید. در زیر یک برنامه زمان بندی روزانه، هفتگی و ماهانه برای نگهداری از استخر ارائه شده است:

برنامه زمان بندی روزانه:
•    صبح: بررسی سطح آب استخر و تنظیم آن در صورت نیاز. بررسی سطح کلر و افزودن مقدار مناسب در صورت لزوم.
•    عصر: تمیز کردن سطح استخر با استفاده از روباشی یا مکنده مناسب. پاکسازی فیلتر استخر و حذف آلودگی‌ها.
•    شب: بررسی سطح کلر و افزودن مقدار مناسب در صورت لزوم. بررسی سطح pH و تنظیم آن در صورت نیاز.

برنامه زمان بندی هفتگی:
•    هفته اول: شوک وارد کردن استخر با افزودن مقدار بیشتری کلر یا مواد ضدعفونی کننده.
•    هفته دوم: بررسی سطح آب و تنظیم آن. بررسی و تمیز کردن پمپ و فیلتر استخر.
•    هفته سوم: بررسی سطح کلر و تنظیم آن. بررسی و تعویض کارتریج فیلتر استخر در صورت نیاز.
•    هفته چهارم: تست و تنظیم سطح pH. تمیز کردن کف استخر و دیواره‌ها.

برنامه زمان بندی ماهانه:
•    ماه اول: بررسی سطح آب و تنظیم آن. بررسی سطح کلر و تنظیم آن. تمیز کردن دستگاه تصفیه هوا.
•    ماه دوم: بررسی سطح pH و تنظیم آن. بررسی و تعویض کلیه والف‌های استخر.
•    ماه سوم: بررسی سطح آب و تنظیم آن. شوک وارد کردن استخر با استفاده از مقدار بیشتری کلر یا مواد ضدعفونی کننده.
توجه داشته باشید که برنامه زمان بندی می‌تواند بسته به اندازه و استفاده از استخر، شرایط آب، و محیط محلی متفاوت باشد. توصیه می‌شود با استفاده از تجهیزات و دستگاه‌های تست مورد نیاز برای اندازه‌گیری و تنظیم پارامترهای شیمیایی آب استخر، به طور منظم سطح‌ها را بررسی کنید.

نگهداری استخر سرپوشیده و سرباز

گرمایش استخر
گرمایش استخر یکی از مهم ترین موارد و شروط لازم برای استفاده از استخر است.دمای مناسب آب استخر باعث ایجاد تجربه ی مطبوع برای شناگران میشود. به طور کلی سیستم های مختلفی برای گرمایش اب استخر وجود دارد که در این بخش قصد داریم تا به معروف ترین این تجهیزات بپردازیم.

مبدلهای حرارتی
مبدلهای حرارتی یکی از متداول‌ترین تجهیزات برای گرمایش استخرها هستند. این مبدلها معمولاً پس از دیگ موتورخانه در سیستم گرمایش استخر قرار می‌گیرند و بوسیلهٔ انتقال حرارت بین آب داغ دیگ و آب استخر، دمای آب استخر را افزایش می‌دهند. فرآیند انتقال حرارت در مبدل حرارتی با استفاده از لوله‌ها و پوسته‌ها (Shell & Tube) صورت می‌گیرد و جنس این مبدلها می‌تواند از استیل، مس، چدن و یا تیتانیوم باشد.

پکیج‌های گرمایش
استفاده از پکیج‌های گرمایشی برای استخرها و جکوزی‌ها، به عنوان یک راهکار جایگزین برای مبدل حرارتی و دیگ موتورخانه استخر، بسیار متداول است. این پکیج‌ها شامل یک موتورخانه گرمایشی کامل با تمام تجهیزات لازم است که به صورت یک واحد جمع‌آوری شده‌اند. برخی از تجهیزات اصلی موجود در این پکیج‌ها شامل دیگ آب گرم، مبدل حرارتی، پمپ سیرکولاتور، منبع انبساط، ترموستات، شیربرقی و کنترل پنل می‌باشند.
مزایای استفاده از پکیج‌های گرمایشی برای استخرها عبارتند از حجم کمتر و هزینه مناسب‌تر نسبت به موتورخانه گرمایشی، سهولت نصب و راه‌اندازی و جمع‌آوری تمام تجهیزات در یک واحد کوچک. این پکیج‌ها به دلیل هزینه کمتر و ساختار ساده‌تر، برای مصرف‌کنندگانی که به دلیل محدودیت فضا یا هزینه، تمایلی به نصب موتورخانه گرمایشی مرکزی ندارند، گزینه‌ی مناسبی هستند.

هیترهای گازی
هیترهای گازی برای گرمایش استخرهای خانگی کوچک و متوسط استفاده می‌شوند. این دستگاه‌ها از شعله‌ی آتش گازی برای گرم کردن آب استخر استفاده می‌کنند. آتش گاز در داخل دستگاه به شکل مستقیم با لوله‌هایی که آب استخر در آنها جریان دارد برخورد می‌کند و حرارت مورد نیاز برای گرم کردن آب را تأمین می‌کند.یکی از مزیت‌های بزرگ هیترهای گازی نسبت به موتورخانه‌های گرمایشی، حجم کمتر آنها است. هیترهای گازی از نظر فضایی کمتری نسبت به موتورخانه‌های گرمایشی بهره می‌برند و این امر می‌تواند برای استخرهای خانگی با فضای محدود مزیتی محسوب شود.

گرمکن چگالشی
گرمکن مستقیم چگالشی آب استخر از جنس استنلس استیل تولید شده است و آب استخر بدون نیاز به مبدل حرارتی مستقیماً در آن گرم می‌شود و به استخر باز می‌گردد. این گرمکن از نوع تجهیزات چگالشی یا کاندنسینگ است که دارای راندمان انرژی بیش از 112 درصد است.این گرمکن دارای یک ورودی آب سرد استخر و یک خروجی آب گرم به سوی استخر و یک درین برای چگالش و بخش تخلیه است. همچنین، برای سهولت در حمل، زیر آن چرخ نصب شده است تا به راحتی روی زمین حرکت داده شود. جنس بدنه آن نیز استنلس استیل است، بنابراین زنگ زدگی در آب استخر ایجاد نمی‌شود.

هیترهای برقی
استفاده از هیترهای برقی نیز یکی از روش‌های گرمایش استخر و جکوزی است. هیترهای برقی بر اساس داغ شدن المنت‌های حرارتی داخلی توسط انرژی الکتریکی کار می‌کنند. این نوع هیترها برای گرمایش استخرهای کوچکتر و جکوزی‌ها مناسب هستند. زیرا مصرف برق آنها بالاست و ظرفیت حرارتی کمتری نسبت به هیترهای گازی و پکیج‌های گرمایشی دارند.

هیت پمپ
استفاده از هیت پمپ (پمپ حرارتی) به عنوان یکی از روش‌های نوین گرمایش آب استخر بسیار متداول است. هیت پمپ با استفاده از انرژی الکتریکی و هوای گرم محیط، توانایی افزایش دمای آب عبوری از داخل خود را دارد.فرایند کار هیت پمپ بر اساس سیکل کاری مشابه یک یخچال است. در این فرایند، هوای گرم از محیط با استفاده از فنی که در پمپ حرارتی وجود دارد، جذب می‌شود. سپس، مایع مبرد در کویل اواپراتور (Evaporator) گرما را از هوا جذب کرده و به صورت گاز تبدیل می‌شود. سپس گاز گرم به کمپرسور منتقل می‌شود و تحت فشار بالا قرار می‌گیرد که باعث افزایش دما می‌شود.
در مرحله بعد، گاز گرم خروجی کمپرسور وارد کندانسور (Condenser) می‌شود که یک مبدل حرارتی است. در اینجا، گاز گرم با آب استخر در تعامل قرار می‌گیرد و حرارت خود را به آب منتقل می‌کند. یکی از مزیت‌های بزرگ هیت پمپ‌ها صرفه جویی در مصرف انرژی است. با استفاده از انرژی الکتریکی برای عملکرد آنها و استفاده از هوای گرم محیط برای جذب حرارت، میزان انرژی مصرفی به‌طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

جمع بندی
نگهداری نادرست و بی توجه به بهداشت استخر باعث بروز بیماری های زیادی مانند عفونت چشم و گوش، التهاب و عفونت ریه، اسهال و بروز مشکلات تنفسی میشود.  رعایت نکات مهم گرمایش استخر و تصفیه است از  مهم ترین مواردی است که غفلت از آن موجب بروز مشکلات جدی در سلامت افراد میشود. نکته ی اصلی در خصوص نگهداری استخر، خرید تجهیزات باکیفیت استخر است که جزو دغدغه های اصلی صاحبین استخر میباشد.
مجموعه آراز صنعت به نشانی https://arazindustry.ir  به عنوان شرکت پیشگام در زمینه ی تولید تجهیزات استخر و تجهیزات موتورخانه است که در فروشگاه خود تجهیزاتی مانند فیلتر شنی استخر، فیلتر شنی گالوانیزه، رینگ جکوزی، آبنما استخر و تجهیزات گرمایش استخر را با بهترین قیمت به همراه ضمانت عرضه میکند.  فروشگاه آراز صنعت امکان خرید تجهیزاتی مانند : فیلتر شنی استخر، فیلتر  شنی گالوانیزه، آبنما استخر، رینگ جکوزی، تجهیزات گرمایش استخر مانند منبع کویل دار ، منبع دوجداره ، دیگ موتورخانه، دیگ فولادی ، دیگ آب گرم فولادیَ، مبدل استخر استیل ،  را با قیمت مناسب به همراه گارانتی و ارسال فوری برای متقاضیان گرامی فراهم کرده است.

متقاضیان خرید تجهیزات تصفیه استخر و گرمایش استخر میتوانند با ثبت سفارش خود از طریق تماس با شماره پشتیبانی ، انواع محصولات را با قیمت مناسب به همراه ضمانت از سراسر ایران دریافت کنند. جهت دریافت مشاوره و راهنمایی نیز میتوانید با  شماره پشتیبانی تماس گرفته و از راهنمایی کارشناسان ما استفاده کنید.
پشتیبانی فروش : ۰۹۰۳۸۰۰۸۰۵ (مشاوره و فروش) 
 آدرس شرکت آراز صنعت :کرج، محمدشهر، عباس آباد، انتهای جاده عباس آباد، نبش سه راه کانال، آرازصنعت
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها