به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۳۰ - ۱۳:۱۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۴/۰۵ ساعت ۱۰:۲۳
کد مطلب : ۴۱۲۱۳۸

ارزروم کجاست؟ چه جاذبه‌هایی دارد؟

گروه گردشگری: ارزروم یکی از شهرهای بزرگ و تاریخی ترکیه بوده و به دلیل پیست اسکی بزرگ خود در بین دوستداران ورزش‌های برفی، شهری شناخته شده است. این پیست اسکی در کوه پالان دوکن ترکیه ساخته شده و دو رشته‌ی اصلی اسکی آلپاین و اسنوبرد در آن انجام می‌شود. این پیست دارای امکاناتی مانند تله‌کابین است که با سوارشدن آن می‌توانید شاهد منظره‌ی چشم‌نواز کوه‌های پر از برف و جنگل‌های مملو از درختان سفیدپوش باشید.
ارزروم کجاست؟ چه جاذبه‌هایی دارد؟
پیست اسکی تنها یکی از جاذبه‌های این شهر بوده و تعداد هتل ‌های ارزروم در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده؛ بنابراین گردشگران بسیاری از شهرهای دیگر ترکیه و کشورهای مختلف به این شهر سفر می‌کنند. در ادامه با دیدنی‌های ارزروم بیشتر آشنا می‌شوید.

قلعه‌ی ارزروم، پناهگاهی بر فراز تپه
این قلعه بر روی تپه‌ای مشرف به شهر ساخته شده و موقعیت استراتژیک مهم این قلعه، آن را به یک سازه‌ی‌ دفاعی معروف در طول تاریخ تبدیل کرده است. این بنا در دوران بیزانس در قرن پنجم میلادی ساخته شد و بعدها توسط حاکمان مختلف گسترش پیدا کرد. با گردش در این قلعه متوجه خواهید شد که آن، از سه قسمت اصلی یعنی دیوارهای بیرونی، قلعه داخلی و کاخ تشکیل شده است. دیوارهای بیرونی اولین چیزی است که توجه شما را به خود جلب می‌کند. این دیوارها در بالای تپه کشیده می‌شوند و سدی مهیب در برابر مهاجمان ایجاد می‌کنند. از بالای تپه مناظر زیبای شهر روبه‌روی شما قرار دارد و فرصتی مناسب برای عکاسی محسوب می‌شود.

آبشار تورتوم در میان دره‌های سرسبز
با نزدیک‌شدن به این آبشار بزرگ و زیبا، صدای هجوم آب را می‌شنوید که بلند و بلندتر می‌شود. هوای اطراف بسیار خنک و باطراوت است. با استفاده از پله‌ها می‌توانید به قسمت‌های مختلف بروید و دید متفاوتی از آبشار داشته باشید. آبشار تورتوم از ارتفاع 50 متری به پایین می‌ریزد و نمایشی خیره‌کننده از غبار ایجاد می‌کند. آب از پله‌های صخره‌ای به پایین سرازیر شده که هر کدام یک حوضچه‌ی کوچک را ایجاد کرده و سپس به سطح بعدی می‌رود. غبار ناشی از آبشار، فضایی جادویی در اطراف شما ایجاد می‌کند و قطرات آب را روی پوست و لباس خود احساس می‌کنید. شما همچنین متوجه‌ی فضای سرسبز اطراف آبشار خواهید شد که بسیار چشم‌نواز و شاداب است. با نزدیک‌ترشدن به پایه‌ی آبشار، می‌توانید قدرت زیاد آب را احساس کنید که به سمت زمین سقوط کرده و غرش رعد و برق مانندی ایجاد می‌کند که در سراسر دره طنین‌انداز می‌شود. این منظره‌ واقعا حیرت‌انگیز خواهد بود که قدرت و زیبایی باورنکردنی طبیعت را به شما یادآوری می‌کند. شناکردن در این منطقه مجاز است و با بردن لباس شنا می‌توانید در تابستان چند ساعتی را در آب‌خنک آن شنا کنید.



مدرسه‌ی منار دوقلو و یاقوتیه
مدرسه‌ی مناره دوقلو در ابتدا به‌عنوان یک مدرسه‌ی مذهبی ساخته شد و بعدها رشته‌های هنری هم به آن اضافه گردید. ورود به مدرسه از طریق درگاهی باشکوه خواهد بود که با نقوش هندسی پرجزئیات و خوشنویسی مزین شده است. همان‌طور که به داخل می‌روید، خود را در حیاط بزرگی می‌یابید که با اتاق‌های کوچک احاطه شده است. دیوارها و سقف این اتاق‌ها با کاشی‌کاری‌های زیبایی تزیین شده و در سرتاسر مدرسه تعدادی کتیبه‌ی قرآنی وجود دارد. مدرسه‌ی تاریخی دیگر در ارزروم، یاقوتیه است که نمونه‌ای خیره‌کننده از معماری سنتی خطوط تیز متمایز و کنده‌کاری‌های زیبا است. با قدم‌گذاشتن در داخل مدرسه، متوجه خواهید شد که فضای داخلی به‌اندازه‌ی نمای بیرونی جذاب است. دیوارها با نقاشی‌های رنگارنگ تزئین شده، درحالی‌که کف آن با فرش‌های خوشرنگ پوشانده شده است. همان‌طور که از مدرسه عبور می‌کنید، متوجه خواهید شد که هر کلاس درس ویژگی منحصربه‌فرد خود را دارد. یکی از ویژگی‌های برجسته‌ی مدرسه‌ی یاقوتیه، حیاط مرکزی است که در نور خورشید غرق شده و فضای بسیار سرسبزی دارد. دانش‌آموزان می‌توانند برای معاشرت، مطالعه یا موارد دیگر در این مکان زیبا دور هم جمع شوند.

سه مقبره برای بزرگان سلجوقی
این مقبره‌ها از دوران سلجوقی به یادگار مانده‌اند که هر کدام متعلق به یکی از شخصیت‌های مهم و بزرگ است و تنها نام یکی از این سه نفر مشخص شده و دو نفر بعدی ناشناس هستند. مقبره بزرگ‌تر متعلق به امیر سالتوک از بزرگان سلجوقی بوده و منطقه‌ی اطراف مقبره که زمانی گورستان بود، به پارک تبدیل شده است. بناها به‌خوبی حفظ شده‌اند و در سال 1956 سقف یکی از مقبره‌ها تعویض گردید. مقبره‌ی امیر سالتوک یک سازه‌ی هشت‌ضلعی است که با مربع‌های متناوب از سنگ‌های روشن و قرمز تزئین شده است. سطح پایینی مقبره‌ها به‌عنوان سرداب استفاده می‌شده و شما یک اتاق مستطیل‌شکل را خواهید دید. اتاق با طاق سنگی پوشیده شده و فاقد هر گونه پنجره یا بازشوی اضافی به جز در ورودی است. شما هیچ تابوتی در این منطقه نخواهید دید و در کمتر از نیم ساعت می‌توانید از تمام این سه مقبره دیدن کنید.



پارک ننه خاتون مناسب برای گردش و پیاده‌روی
این پارک به‌افتخار زن جنگجوی معروف ترک، ننه خاتون که نقشی حیاتی در نبرد ترکیه و روسیه داشت بنا شده است. این پارک در پای یک تپه قرار گرفته و دارای چندین مسیر پیاده‌روی و دویدن است که آن را به مقصدی محبوب برای علاقه‌مندان به تناسب‌اندام تبدیل می‌کند. مکان‌های پیک‌نیک متعددی در سراسر پارک وجود دارد که با میز و صندلی کامل شده‌اند و شما می‌توانید در آن استراحت کنید و از یک وعده‌ی غذایی خوشمزه در طبیعت لذت ببرید. دشت‌های گل بسیاری در این پارک وجود دارد که قدم‌زدن در آن‌ها هنگام وزیدن باد بسیار لذت‌بخش خواهد بود.

اقامت در بهترین هتل ‌های ارزروم با فلای تودی
در سایت فلای تودی اقامتگاه‌های مختلف، از هتل‌های لوکس گرفته تا کلبه‌های کوچک معرفی شده‌اند. در این سایت همچنین لیستی از هتل‌ های ارزروم وجود دارد که باتوجه‌به ترجیحات و بودجه‌ی خود، امکان رزرو ریالی هتل‌های مختلف را خواهید داشت. علاوه‌بر رزرو هتل ارزان، فرصت خرید ارزان‌ترین بلیط هواپیما هم در سایت فلای تودی برای شما فراهم هست.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها